شناسهٔ خبر: 31286330 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان سخنان سفیر پاکستان در کابل را غیر منطقی خواند

کابل - ایرنا - وزارت امور خارجه افغانستان روز چهارشنبه با اشاره به سخنان سفیر پاکستان در کابل که گفته بود صلح افغانستان از اقدامات انتقام جویانه هند متاثر خواهد شد، این سخنان را غیر منطقی و نادرست خواند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری «جمهور» افغانستان امروز به نقل از «صبغت الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات سفیر پاکستان نوشت که افغانستان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که جنگ نیابتی را در افغانستان به پیش ببرد.
به نقل از «زاهد نصرالله» سفیر پاکستان در کابل دیروز مطلبی در رسانه های افغانستان منتشر شد که در آن آمده بود هرگونه اقدام خشونت بار هند علیه پاکستان، بر مذاکرات امریکا و طالبان روی روند صلح افغانستان تاثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به افزایش تنش و احتمال درگیری نظامی میان هند و پاکستان پس از حمله انتحاری به سربازان هند در منطقه کشمیر، گفت که اگر هند علیه پاکستان دست به خشونت بزند، مذاکرات صلح افغانستان متاثر خواهد شد.
زاهد افزوده که هر نوع حمله هند علیه پاکستان، ثبات همه منطقه را متاثر خواهد ساخت و ظرفیت صلح را نابود می ‌کند.
وزارت امور خارجه افغانستان این گونه موضع‌ گیری و اظهار نظر سفیر پاکستان را در کابل پیرامون روند صلح غیر منطقی خوانده و اعلام کرده است که این جمله که اگر میان دو کشور ، پاکستان و هند تنش‌های نظامی رخ دهد، روند صلح افغانستان را متاثر می‌سازد و افغانستان را از این ناحیه تهدید شود، منطق ندارد.
صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو به جمهور گفته دولت افغانستان ، هر دو کشور هند و پاکستان را به خویشتن‌داری دعوت می کند و امید دارد که تنش‌ها بین دهلی‌نو و اسلام‌آباد فروکش کند زیرا اگر این تنش‌ها کاهش نیابد ، منطقه ناآرام خواهد شد.
وی تاکید کرد که حکومت افغانستان همیشه خواهان صلح و ثبات در منطقه است و نیز خواستار برقراری روابط نیک و گسترده با همسایگان خود است.
بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان ، کابل منتظر آغاز گفت و گوهای صلح است و تلاش دارد، صلح در کشورش تامین شود و این امر واضح است که صلح در افغانستان به نفع پاکستان نیز هست.
سخنگوی امور خارجه افغانستان تصریح کرده است که افغانستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که جنگ نیابتی در داخل خاکش راه اندازی کند و اعلام کرده که جنگ در افغانستان باعث بی‌ثباتی کشورهای منطقه خواهد شد.
تنش ها میان هند و پاکستان بعد از آن بالا گرفت که بر اثر حمله انتحاری روز پنجشنبه هفته گذشته در کشمیر هند ، 41 سرباز هندی کشته و 44 تن دیگر زخمی شدند و در پی این حمله دولت هند انگشت اتهام را به سوی پاکستان گرفت و هشدار داد که انتقام این حمله را خواهد گرفت.
دولت هند معتقد است گروه جیش محمد که مسئوولیت این حمله را برعهده گرفته، در پاکستان فعال است و از حمایت ارتش و سازمان اطلاعاتی پاکستان بهره می برد.
روز گذشته نخست وزیر هند هشدار داد که بر علیه حامیان تروریسم اقدام جدی خواهد کرد و گفته می‌شود که از پس از این حمله، نیروهای هندی مانور گسترده نظامی را بر مناطق مرزی با پاکستان به اجزا گذاشته اند.
دولت پاکستان البته هرگونه اتهام دخالت در حمله انتحاری که در ایران و هند با فاصله یک روز علیه نیروهای نظامی دو کشور، همزمان با سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به پاکستان رخ داد، رد می کند.
آساق*291*1104**

نظر شما