شناسهٔ خبر: 31286195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

علی دارابی*

راه‌‌اندازی جایزه جهانی انقلاب و امام خمینی(ره)

باید در قالب جایزه جهانی انقلاب و امام خمینی(ره)، تولیدات و آثار نمایشی در شأن انقلاب منتشر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روز گذشته چهل اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در همايش «چلچراغ انقلاب اسلامی» با حضور دكتر علی‌اكبر ولايتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دكتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، آيت‌الله علی‌اكبر صادقی‌رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی رونمايی و بازنمایی شد.

علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما و مؤلف کتاب «جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی» به عنوان یکی از این 40 کتاب فاخر، یکی از مهمانان این مراسم بود. وی در قالب یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، به مهم‌ترین نکات سخنرانی خود در این همایش علمی و فرهنگی اشاره کرده است. متن یادداشت علی دارابی در ادامه می‌آید:

چلچراغ انقلاب اسلامی، عنوان مراسمی که دیروز در تالار شهید باکری مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج) به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید و از چهل اثر حوزه مطالعات انقلاب اسلامی رونمایی و بازنمایی شد و کتاب «جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی» بنده که به چاپ بیستم یکم رسیده است نیز جزء این چهل اثر بود، افتخار داشتم تا بعنوان مؤلف این کتاب در این مراسم سخنرانی کنم.

آیین رونمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی

در این سخنرانی موضوعات مختلفی را مطرح کردم که مهمترین آنها در چند مبحث قابل بیان است:

در شرایط کنونی تولید آثاری در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی دارای اهمیت فراوانی است زیرا این رویداد مهم در دهه‌های پایانی قرن بیستم، به عنوان بزرگ‌ترین حادثه قرن رخ داد و بر همین اساس گروهی از صاحب‌نظران، آن را به عنوان قرن خمینی و قرن تجدید حیات اسلام نامیده‌اند؛ از جمله آنتونی گیدنز جامعه‌شناس مشهور بریتانیایی که می‌گوید: انقلاب اسلامی موجب شد نگاه جهانیان در قرن بیستم از دو مکتب فکری و غالب مارکسیسم و لیبرالیسم به سوی اسلام معطوف شود.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در این بین آن است که انقلاب اسلامی علاوه بر تغییر نگرش در حوزه نظریه‌ها و تئوری‌پردازی، در عرصه عمل هم توانست تاثیری جدی بر جنبش‌های اسلامی و حرکت‌های آزادی‌بخش جهانی داشته باشد به عبارتی این رویداد بزرگ بین‌المللی نظریه حکومت اسلامی امام خمینی(ره) را به عنوان جانشین الگوی رژیم سلطنتی تئوریزه کرد.

تاکنون کنگره‌های متعددی در مورد انقلاب ایران برگزار شده و مستندهای فراوانی در مورد آن ساخته شده که گویای اهمیت انقلاب اسلامی است البته لازم است جریان تولید ادبیات انقلاب اسلامی از سوی خود ما مدیریت شود؛ و برای این منظور لازم است باب گفت‌وگو، نقد و بررسی و فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این باره گشوده شود و توسعه یابد که در این راستا باید سقف تحمل و مدارای مسئولان افزایش یابد به نحوی که به پرسش‌ها و شبهات پاسخ‌های مستدل و باورپذیر بدهند زیرا پاسخ‌های دیروز برای سوالات امروز کافی نیستند.

در همین مسیر باید از تحلیل‌های توصیفی به سمت تحلیل‌های کمی و میدانی حرکت کنیم و بدین منظور می‌بایست تألیفات حوزه انقلاب اسلامی مبتنی بر داده‌های تجربی باشند و روش‌شناسی و متدولوژی‌های مختلف مد نظر قرار بگیرند به دیگر سخن بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، باید جعبه سیاه انقلاب در اختیار محققان و پژوهشگران قرار بگیرد زیرا از این طریق می‌توانیم آثار دست اول مبتنی بر اسناد و مدارک و شواهد واقعی را ارائه کنیم و در عرصه جهانی، تولیدات فاخری را بروز و ظهور دهیم.

حمایت و پشتیبانی از ناشران، مؤلفان و نشریات علمی و پژوهشی حوزه انقلاب اسلامی یکی از موضوعاتی بود که به طور جدی بر آن تأکید کردم زیرا معتقدم هنوز فاقد باشگاهی برای تمرکز اجتماع اساتید، نویسندگان و صاحب‌نظران حوزه انقلاب اسلامی هستیم که باید هر چه سریع‌تر برای شکل‌گیری چنین پاتوقی اقدام شود همچنین در پژوهش‌هایی با محوریت انقلاب اسلامی، لازم است به مقوله آینده‌پژوهی و آینده‌نگری توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. بسیاری از کتاب‌ها و پژوهش‌های کنونی ناظر به گذشته یا زمان حال هستند ولی نیاز به آینده‌نگری هم داریم، اینکه 50 سال دیگر دنیا به کدام سمت می‌رود و جایگاه ما کجاست.

نکته اساسی این است که در مطالعات آینده‌پژوهشی باید مسائل بنیادی جهان را پیش‌بینی و تأثیر آن بر تحولات حوزه‌های فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد را بررسی کرد، تصویر ایران اسلامی را در چنین جهانی به درستی ترسیم کرد و آینده را به درستی شناخت.

در پایان صحبت‌هایم به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده پرداختم، اینکه این بیانیه نقشه راه ایران برای نیم‌قرن آینده را ترسیم کرده است و تلاش مستمر و عالمانه برای نظریه‌پردازی، تئوری‌پردازی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، اساتید، محققان و پژوهشگران را به خود معطوف می‌کند.

در رابطه با پیشنهاد راه‌اندازی جایزه جهانی انقلاب و امام خمینی(ره) هم این مطلب را عنوان کردم که باید آثار و تولیداتی در عرصه جهانی منتشر و آثار نمایشی در شأن انقلاب، برای معرفی انقلاب منتشر شود.

* معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 انتهای پیام/4104/

نظر شما