شناسهٔ خبر: 31285405 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شکایت قطر از عربستان برای سیاسی سازی حج

قطر از عربستان برای سیاسی سازی حج در سازمان ملل و پارلمان اروپا شکایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، کمیته ملی حقوق بشر در قطر اعلام کرد: به زودی روند اقدامات قانونی در سازمان ملل و پارلمان اروپایی هیئت های بین المللی از جمله یونسکو در خصوص تخلفات سعودی و سیاسی سازی شعایر دینی آغاز می شود و شکایت خود را در این باره ارایه خواهیم داد.

«علی بن صمیخ المری» رئیس کمیته حقوق بشر گفت: با گذشته 20 ماه از محاصره قطر، عربستان هیچ تدبیر یا اقدام موثر و قابل لمسی را برای حذف موانعی که عامل سیاسی سازی شعایر دینی و محرومیت شهروندان قطری از ادای مناسک حج و عمره در دو موسم گذشته است، اتخاذ نکرده است.

 

وزارت اوقاف و امور اسلامی در قطر در آگوست 2018 تاکید کرده بود که عربستان، هیچ اقدامی برای محو موانع ایجاد شده در سفر حجاج قطری انجام نداده است. ریاض تصمیم گرفت در سایه تداوم محاصره قطر این حجاج در موسم حج گذشته برای ادای مناسک خود وارد مکه مکرمه نشوند.

این بیانیه اوقاف قطر در آگوست 2018 ، ساعاتی پس از اعتراف مقامات عربستان به نرسیدن هیچ حاجی قطری به مکرمه مکرمه ، رسیدن بیش از نیم میلیون زایر از سراسر جهان منتشر شد.

 

عربستان اعلام کرده بود که حجاج قطری می تواند از هر خطوط هوایی هر کشور دیگر به غیر از قطر وارد عربستان شوند.

در سایه بحران خلیجی، قطری ها نتوانستند در دو موسم حج شرکت کنند. چرا که کشورهای تحریم کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) این کشور را از زمین، هوا و دریا تحریم کردند.

 

براساس سیستم سهمیه بندی در حج، یکهزار و 200 قطری حق دارد فریضه حج را انجام دهند، اما قطر تاکید کرده است که گرفتن مجوز در سایه تداوم تحریم بر این کشور غیرممکن شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما