شناسهٔ خبر: 31284726 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسري راهکار مقابله با تحريم ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قم - ايرنا - آسان ساختن روند دريافت و ارسال کالا درگمرکات قم با استفاده از خطوط راه آهن سراسري و کاهش هزينه هاي حمل و نقل از اين طريق، يکي از مهمترين راهبردهاي مسئولان اقتصادي استان براي مقابله با تحريم هاي دشمنان است.

به گزارش ايرنا، افزايش حمل و نقل کالا از گمرکات کشور به معناي حرکت در مسير رونق اقتصادي و بي اثر کردن تحريم هاي ظالمانه است که در اين راستا استفاده از خطوط ريلي به دليل قابليت هاي متعدد از جمله ظرفيت بالاي حمل بار، امنيت قابل قبول در هنگام انتقال محصول و هزينه کمتر براي صاحبان کالا، داراي جايگاه ويژه اي است.
در سالهاي گذشته سرمايه گذاري هاي کلاني براي دسترسي گمرکات مرزي و مهم کشور به راه آهن سراسري صورت گرفته که اتصال گمرکات و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم به عنوان يکي از مهمترين بنادر خشک کشور به شبکه ريلي سراسري در دستور کار است.
به نظر مي رسد با اتصال گمرکات و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم به خط راه آهن سراسري، حجم بالايي از کالاي توليد شده در استان و منطقه مرکزي ايران از اين طريق صادر و کالاهاي مورد نياز مردم با آساني و صرف هزينه هاي کمتر وارد مي شود.
در همين رابطه خبرنگار ايرنا، نظر شماري از مسئولان اقتصادي قم را در خصوص لزوم اتصال گمرکات استان به شبکه ريلي سراسري جويا شد.
** شتاب روند توسعه قم با اتصال گمرکات استان به شبکه ريلي
رئيس سازمان برنامه و بودجه قم در اين رابطه گفت: اتصال گمرکات استان به شبکه ريلي سراسري به عنوان يکي از محرک هاي اقتصادي قم در سال آينده مورد توجه قرار گرفته است که مي تواند نقش مهمي در شتاب بخشي به روند توسعه استان داشته باشد.
محمود نوربخش افزود: تکميل شبکه ريلي استان با اتصال گمرکات قم، شهرک صنعتي شکوهيه و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان به راه آهن سراسري به عنوان يک اولويت اقتصادي دنبال مي شود.
وي ادامه داد: براي تحقق اين طرح که تاثير مهمي در توسعه اقتصادي قم خواهد داشت، دستگاه هاي اجرايي استان و بخش خصوصي بايد مشارکت و مسئوليت پذيري لازم را داشته باشد.
** کاهش هزينه هاي توليد با اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسري
مديرکل گمرکات قم نيز در اين رابطه گفت: گمرکات استان و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان از جمله ظرفيت هاي بزرگ اقتصادي قم و کشور هستند که با اتصال به راه آهن سراسري مي توانند نقش موثر تري در اين زمينه ايفا کنند.
محمد خليلي ادامه داد: گمرک به عنوان سومين منبع درآمدي کشور وظيفه حمايت از کالاي داخلي و حمايت از مصرف کنندگان را به عهده دارد که در اين زمينه اجراي طرح اتصال گمرکات استان به شبکه ريلي سراسري با کاهش دادن هزينه هاي حمل و نقل و نرخ تمام شده محصول، کمک قابل توجهي به فعالان اقتصادي و مصرف کنندگان خواهد بود.
وي قرار گرفتن در کريدور شمال و جنوب و همچنين قرار گفتن در شاهراه مواصلاتي 17 استان کشور را از جمله مزيت هاي قم دانست و گفت: 140 ميليارد ريال براي اتصال راه آهن سراسري به گمرک اين استان تخصيص يافته است که اين طرح تا هفته دولت سال 98 تکميل خواهد شد.
وي با بيان اينکه استفاده از حمل و نقل ريلي موجب کاهش هزينه واحدهاي توليدي به يک چهارم مي شود افزود: درصورت اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسري، ترخيص 10 درصد کالا از گمرکات تهران به استان هاي همجوار همچون قم منتقل مي شود که درآمد زايي خوبي براي استان درپي دارد.
** اتصال گمرکات استان به شبکه ريلي حمايت از توليد داخلي است
مديرکل راه آهن قم نيز گفت: اتصال چشمه هاي مهم بار استان از جمله منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان، شهرک شکوهيه و اداره کل گمرک به شبکه ريلي ، حمايت از کالاي ايراني است.
محسن اعتماد افزود: اتصال مناطقي از استان که داراي کارخانه ها و کارگاه هاي توليدي هستند به شبکه ريلي، از نظر هزينه جابه جايي بار مقرون به صرفه خواهد بود و نوعي حمايت عملي از توليد داخل است .
وي خاطرنشان کرد: بر اساس تعهد اين سه منطقه باري مهم قم، قرار است سالانه هشت ميليون تن بار شامل سه ميليون از شهرک شکوهيه، سه ميليون از منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان و 2 ميليون نيز از اداره کل گمرک توسط شبکه ريلي کشور جابه جا شود.
وي اضافه کرد: جابه جايي اين ميزان بار توسط شبکه ريلي، درکاهش مصرف سوخت و هزينه تمام شده کالا موثر است .
اعتماد گفت: براي خريد ريل راه آهن، ساخت لوکوموتيو و واگن هاي باري اين طرح ها نيز از ظرفيت شرکت هاي داخلي استفاده شده است.
وي همچنين با بيان اينکه صنعت حمل و نقل ريلي در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن اين استان ظرفيت جابه جايي سالانه 17 ميليون تن بار به تمام نقاط کشور را دارد، ولي هم اکنون کمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: شبکه ريلي قم با توجه به موقعيت جغرافيايي، ظرفيت هاي بالقوه بسياري در زمينه حمل بار دارد، ولي در حال حاضر سالانه کمتر از 2 ميليون تن بار از طريق ريل راه آهن قم جا به جا مي شود.
** اتصال شاهراه هاي اقتصادي به راه آهن، راه خنثي ساختن تحريم ها
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم نيز گفت: اتصال منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان به عنوان يکي از شاهراه هاي اقتصادي کشور به راه آهن سراسري از راهکارهاي مهم خنثي ساختن تحريم هاي دشمنان است.
سيد مهدي عليزاده طباطبايي افزود: اين اقدام موجب رونق بيشتر کسب و کار در اين منطقه مي شود که راهکار مناسبي براي مقابله با تحريم هاي ظالمانه است.
وي بيان کرد: بيش از 70 درصد زيرسازي اين طرح اجرا شده است و با تامين اعتبار لازم، عمليات زيرسازي آن به زودي تمام مي شود و ادامه فرآيند آن براي اجراي عمليات روسازي در اختيار اداره کل راه آهن استان قم قرار مي گيرد.
عليزاده طباطبايي ادامه داد: منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در نزديکي مراکز مهم صنعتي و مصرفي کشور قرار دارد و اتصال شبکه ريلي به آن مي تواند نقش مهمي در آسان شدن و کاهش هزينه هاي حمل و نقل کالاهاي مورد نياز مردم داشته باشد.
اتصال منطقه اقتصادي سلفچگان قم به شبکه سراسري راه آهن از سال 93 به طول 13 کيلومتر آغاز شده که قرار است به زودي به پايان برسد.
منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در 50 کيلومتري قم در زميني به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصويب هيات وزيران رسيد.
اين منطقه به عنوان مهمترين و نزديک ترين منطقه ويژه اقتصادي به مرکز سياسي – اقتصادي کشور، واقع در مسير جاده ابريشم، راه آهن سراسري و بزرگراه هاي اصلي شمال – جنوب و شرق – غرب ايران بوده و جهت برقراري ارتباط با اروپا، کشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس به منظور توليد، صادرات و ترانزيت کالا، موقعيتي ممتاز داشته و قادر است نقش تعيين کننده اي در اقتصاد کلان منطقه و کشور ايفا کند.
هم اکنون 120 واحد صنعتي و تجاري در اين منطقه مشغول فعاليت مي باشد که اين رقم نمايانگر فعاليت 87 درصد واحدهاي داراي پروانه بهره برداري منطقه است.
درآمد گمرکات استان از ابتداي سالجاري تا پايان دي ماه به 355 ميليارد تومان رسيد که از مجموع کل درآمد، 94 ميليارد تومان ماليات برارزش افزوده و ساير عوارض و مبلغ 2 ميليارد و 455 ميليون تومان درآمد استاني بوده است.
7405/ 6133/
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما