شناسهٔ خبر: 31284583 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به دیدار تیم ملی بسکتبال مقابل ژاپن/ شاگردان شاهین‌طبع به دنبال جبران شکست

71576

تیم ملی بسکتبال ایران در حالی فردا(پنجشنبه) دوم اسفند ماه به مصاف تیم ژاپن می‌رود که در صورت کسب پیروزی در این بازی، ضمن جبران شکست در بازی پنجره چهارم مقابل ژاپن، می‌تواند به عنوان تیم دوم و سومین دوره متوالی به جام‌جهانی بسکتبال صعود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رقابت‌های پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ – چین از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه دوم اسفند ماه ۱۳۹۷ پیگیری می‌شود تا تکلیف تیم‌های صعود کننده به این مسابقات مشخص شود. تا کنون ۱۸ تیم جواز حضور در جام‌جهانی چین را گرفته‌اند و ۱۴ تیم دیگر باید با به پایان رسیدن مسابقات پنجره ششم معرفی شوند که تیم ملی ایران نیز برای حضور در جمع این تیم‌ها، دو بازی مهم را باید پشت سر بگذارد.

*تلاش برای صعود به عنوان تیم دوم

بسکتبالیست‌های ایران در گروه F مسابقات انتخابی جام‌جهانی با تیم‌های استرالیا، ژاپن، فیلیپین، قزاقستان و قطر هم گروه هستند که تا پایان بازی‌های پنجره پنجم توانسته‌اند در جایگاه دوم گروه خود قرار بگیرند. صعود تیم ملی ایران به جام‌جهانی با کسب پیروزی مقابل تیم فیلیپین تا حد زیادی حتمی شده اما، طبق صحبت‌های کادرفنی همه تلاش ملی‌پوشان ایران بر این است که بعد از استرالیای صدرنشین، به عنوان تیم دوم گروه جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کنند.

شاگردان مهران شاهین‌طبع تا به این مرحله از مسابقات با کسب ۱۷ امتیاز، پایین‌تر از استرالیای ۱۹ امتیازی و بالاتر از ژاپن ۱۶ امتیازی در رده دوم گروه F قرار دارند و برای حفظ جایگاهشان، باید روز پنج‌شنبه هفته جاری (دوم اسفند ماه) در تالار بسکتبال آزادی میزبان شاگردان "خولیو لاماس" آرژانتینی در تیم ملی ژاپن باشند این بازی نخستین دیدار ایران در پنجره ششم مسابقات انتخابی جام‌جهانی چین است و سه روز بعد یعنی پنجم اسفند ماه نیز باید میزبان صدرنشین گروه(استرالیا) باشد.

ژاپن و ایران در پنجره چهارم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی با نتیجه ۷۰-۵۶ به سود یاران خولیو لاماس به اتمام رسید. با این حال، مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی ایران در خصوص بازی برابر ژاپن گفت: مطمئناً بازی راحتی نداریم اما، سعی می‌کنیم با به کار گیری همه ظرفیت‌ها، مقابل ژاپن به برتری برسیم تا به عنوان تیم دوم صعود کنیم.

*نبود ستاره‌ها و حضور بازیکنان جدید

اختلاف‌های سرمربی تیم ملی با برخی ملی‌پوشان باعث شده تا نفراتی مانند حامد حدادی، ارسلان کاظمی و صمد نیکخواه بهرامی در ترکیب تیم ملی ایران نباشند که همین موضوع نگرانی‌ها بابت بازی مقابل ژاپن را دو چندان کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که تیم ملی ژاپن از همه ظرفیت‌های خود برای بازی مقابل ایران استفاده کرده و بازیکنانی مانند "نیک فازکاس" را به ایران آورده است.

هر چند که تیم ملی ایران نیز در این دو مسابقه از بازیکنان دو رگه خود مانند مایک رستم‌پور (ایرانی - آمریکایی) و نوید نیکتاش (ایرانی - فرانسوی) برخوردار است ولی، برخی از کارشناسان بسکتبال معتقدند بازیکنانی مانند مایک، در طولانی مدت می‌توانند به تیم ملی کمک کنند و شاید در این دو مسابقه فرصت لازم برای نشان دادن صد در صد توان خود را نداشته باشند. این برای اولین بار است که مایک به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود.

*شرایط متفاوت دو تیم در بازی‌های تدارکاتی

شاید نبود ستاره‌های تیم ملی بسکتبال نگرانی‌ها برای بازی مقابل ژاپن را افزایش دهد اما عملکرد متفاوت تیم‌های ملی ایران و ژاپن در بازی‌های دوستانه پیش از بازی روز پنجشنبه، این نوید را می‌دهد که شاگردان مهران شاهین‌طبع می‌توانند از بازی مقابل ژاپن سربلند خارج شوند.

تیم ملی بسکتبال ایران ضمن اینکه در پنجره ششم انتخابی‌ها مقابل ژاپن و استرالیا از امتیاز میزبانی برخوردار است، در دو بازی تدارکاتی که با تیم اردن برگزار کرد عملکرد خوبی را از خود بر جای گذاشت تا کارشناسان این رشته را در نبود ستاره‌های خود امیدوار کند. بسکتبالیست‌های ایران توانستند هر دو دیدار تدارکاتی خود مقابل اردن را با نتایج ۱۱۷–۹۶ و ۹۹–۵۴ با پیروزی پشت سر بگذارند و این نتایج در حالی به دست آمد که تیم ملی ژاپن در دو بازی دوستانه خود مقابل لبنان، با نتایج ۸۱–۶۹ و ۹۱–۷۵ شکست خورد.

درست است که نتایج کسب شده در بازی‌های تدارکاتی نمی‌تواند متر و معیار قابل قبولی برای سنجش قدرت دو تیم باشد اما، صحبت‌های کارشناسان در خصوص شرایط تیم ملی در دو بازی مقابل اردن نشان از روند قابل قبول این تیم دارد. خولیو لاماس سرمربی تیم ژاپن نیز در خصوص بازی برابر ایران گفت: من منتظر درخشش بازیکنانم در بازی مقابل ایران و قطر هستم. آنچه که من به دنبال آن هستم، شیوه بازی است که باعث شود ژاپنی‌ها از داشتن ما و این تیم احساس غرور کنند، شیوه‌ای مختص به ژاپن. می‌خواهم همه بازیکنانم ژاپنی بازی کنند.

تاکنون ۱۸ تیم از ۳۲ تیمی صعود کننده به جام جهانی مشخص شده‌اند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:
۱- چین (میزبان مسابقات)
۲- آنگولا
۳- نیجریه
۴- تونس
۵- آرژانتین
۶- کانادا
۷- آمریکا
۸- ونزوئلا
۹- استرالیا
۱۰- نیوزیلند
۱۱- کره جنوبی
۱۲- چک
۱۳- فرانسه
۱۴- آلمان
۱۵- یونان
۱۶- لتونی
۱۷- اسپانیا
۱۸- ترکیه

به این ترتیب ۱۴ تیم دیگر در پنجره آخر که چند روز دیگر برگزار می‌شود انتخاب خواهند شد. البته به جمع این ۱۸ تیم صعود کرده می‌توان نام تیم ملی کشورمان را نیز اضافه کرد. از بین گروه‌های باقی مانده بهترین تیم چهارم نیز جواز حضور در جام‌جهانی را کسب می‌کند که به دلیل شانس بسیار پایین تیم اردن مقابل چین و نیوزلند، در بدترین شرایط هم می‌توان ایران را در جام‌جهانی چین دید. در صورت صعود شاگردان شاهین‌طبع، این برای سومین دوره متوالی است که تیم ملی ایران به جام‌جهانی راه پیدا می‌کند.

*اسامی بازیکنان دعوت شده دو تیم

ایران:
۱- روزبه ارغوان
۲- محمد ترابی
۳- محمد جمشیدی
۴- حامد حدادی (حضور ندارد)
۵- محمد حسن‌زاده
۶- حامد حسین‌زاده
۷- آرن داوودی
۸- مایک رستم‌پور
۹- نوید رضائی‌فر
۱۰- کیوان ریاعی
۱۱- آرمان زنگنه
۱۲- امیر صدیقی
۱۳- بهشاد عرب‌زاده
۱۴- سجاد مشایخی
۱۵- رسول مظفری
۱۶- میثم میرزایی
۱۷- صمد نیکخواه بهرامی (حضور ندارد)
۱۸- نوید نیکتاش
۱۹- بهنام یخچالی
سرمربی: مهران شاهین‌طبع

ژاپن:
۱- شوتو آندو
۲- یودای بابا
۳- ایرا برون
۴- یوسوکه اندو
۵- نیک فازکاس
۶- تاکاتشی فوروکاوا
۷- آرن هاچیمورا
۸- تنکتسو هاریموتو
۹- کوزوکه هاشیموتو
۱۰- ماکوتو هیجیما
۱۱- گن هیرایوا
۱۲- کوزوکه کانامارو
۱۳- تایچی ناکامورا
۱۴- یودای نیشیدا
۱۵- آتسویا اوتا
۱۶- آوی‌کوکی شافر
۱۷- آریوسی شینویاما
۱۸- جوجی تاکیوچی
۱۹- کوزوکه تاکیوچی
۲۰- دایکی تاناکا
۲۱- یوکی توگاشی
۲۲- نائوتو تسوجی
۲۳- لئو وندراما
۲۴- یوتا واتانابه
سرمربی: خولیو لاماس

*رده بندی- تیم - FW /LP

۱ _ استرالیا ۹/۱ - ۱۹

۲ _ ایران ۳/‏۷‬ - ۱۷

۳ _ ژاپن ۶/۴ - ۱۶

۴ _ فلیپین ۵/۵ - ۱۵

۵ _ قزاقستان ۴/۶ - ۱۴

۶ _ قطر ۲/۸ - ۱۲


انتهای پیام

نظر شما