شناسهٔ خبر: 31284215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

بارقه امید در قطعه سازی؛ نیروهای تعلیقی به کار بازگشتند

آغاز پرداخت مطالبات قطعه سازان

عصر خودرو- آغاز پرداخت مطالبات قطعه سازان بارقه های امید را در دل این صنعت قدیمی روشن کرد و بسیاری واحدها نیروهای تعلیق شده در ماه های گذشته را به کار فراخوانده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در ماه های گذشته بهای مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان و ارز افزایش چند برابری را تجربه کرد اما از سه سال پیش خودروسازان بدهی خود به قطعه سازان را به روز نکرده اند.
قطعه سازان مدعی بودند قطعه تولیدی را با یک سوم قیمت به دست خودروساز می رسانند اما آنها مطالبات قطعه سازان را پس از هشت ماه می پردازند.

از آغاز امسال 37 درصد جمعیت شاغلان در عرصه قطعه سازی مشمول تعدیل نیرو شدند و کارشناسان هشدار دادند تداوم وضعیت موجود نتیجه ای جز افت بهره وری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوری های جدید ندارد.

پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز شد.

مقرر شد بانک ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان بپردازند.

در این پیوند، کنسرسیومی متشکل از حدود 12 بانک بزرگ کشور که ریاست آن بر عهده بانک ملت است، به این منظور تشکیل شد و ایران خودرو و سایپا فهرست قطعه سازان را به این کنسرسیوم ارائه کردند.

در این زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به ایرنا گفت: مطالبات این انجمن برای قطعه سازان و زنجیره تامین خودروسازان حدود 20 هزار میلیارد تومان است که در نهایت 11 هزار میلیارد تومان آن مصوب شد.

«مازیار بیگلو» افزود: مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو می شود اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز تعیین نشده است.

وی اضافه کرد: 100 درصد این چهار هزار میلیارد تومان به دست 400 تا 500 قطعه ساز می رسد و برای 2 تا سه ماه آنها کافی است؛ این مبلغ صرف تامین سرمایه در گردش این صنعتگران می شود.

بیگلو یادآوری کرد: در روزهای گذشته مسئولان ایران خودرو از دستیابی به شمارگان تولید هزار و 800 دستگاه در روز و مسئولان سایپا از تیراژ بیش از 2 هزار دستگاه در روز خبر دادند و امید می رود تداوم داشته باشد.

«هدف تعریف شده خودروسازان و انجمن قطعه سازان، دستیابی به شمارگان تولید دستکم پنج هزار دستگاه در روز است».

وی در مورد تعدیل قیمت قطعات نیز گفت: روند اصلاح قیمت ها آغاز شده و خودروسازان در حال دریافت مدارک قطعه سازان هستند؛ با این حال قیمت برخی اقلام اصلاح شده است و برای بقیه آنها نیز امید می رود حداکثر در چند هفته آینده اقدام هایی صورت گیرد.

بیگلو تاکید کرد دغدغه اصلی قطعه سازان، در مرحله نخست افزایش تیراژ خودرو و پس از آن تثبیت شمارگان تولید است.

این مقام صنفی پیش بینی کرد با شرایط جدید، نیروهایی که از محل کاهش روزهای کاری شرکت ها تعلیق شده بودند به سرعت سر کار برگردند و نیروهای تعدیل شده نیز با اعلام فراخوان شرکت ها بتدریج در محل کار حضور یابند.

** لزوم تامین نقدینگی برای افزایش تولید

«آرش محبی نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در مورد پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این مبلغ 50 تا 70 درصد مطالبات معوق قطعه سازان را پوشش می دهد؛ به عبارتی همه نیاز قطعه سازان به نقدینگی تامین نمی شود.

به گفته این مقام صنفی، خودروسازان باید به فکر پرداخت باقیمانده مطالبات قطعه سازان و تامین نقدینگی آنها برای افزایش تولید باشند.

وی اضافه کرد: موضوع اصلاح قیمت قطعات نیز بسیار مهم است تا قطعه سازان بتوانند به مدار رونق تولید بازگردند اما هنوز این طرح درگیر بررسی و کاغذبازی است.

محبی نژاد به افزایش شمارگان تولید خودروسازان در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: اگر ما خواهان افزایش تولید مستمر و با دوام هستیم، باید مشکلات قطعه سازان را حل کنیم؛ در غیر این صورت صنعت قطعه سازی پس از مدتی دوباره با مشکل مواجه می شود.

به گزارش ایرنا، چندی پیش معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد، میزان تعهدهای معوق این شرکت با تحویل روزانه بیش از یک هزار و 500 دستگاه خودرو تا پایان سال کاهش می یابد.

همچنین گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: هفته گذشته به صورت میانگین روزانه 2 هزار و 62 دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه شد و این روند ادامه دارد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تصریح کرد: با تامین خواسته های بحق قطعه سازان، آنان نیز قادر به بازگرداندن نیروهای تعدیل شده در ماه های گذشته بر سر کار خواهند بود.

به گزارش ایرنا، بیست و هشتم بهمن ماه همسو با سیاست های دولت برای حفظ اشتغال و حمایت از تولید ملی، بانک صنعت و معدن با هدف تسهیل تامین مالی قطعه سازان گروه سایپا قراردادی را به ارزش چهار هزار میلیارد ریال امضا کرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در حاشیه امضای این قرارداد با گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: با اجرای قرارداد همکاری بین این بانک و شرکت سایپا 150 قطعه ساز که با این خودروساز همکاری می‌کنند، می توانند با معرفی سایپا و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی استفاده کنند.

«حسین مهری» افزود: مطابق این توافق قطعه سازانی که از طرف گروه سایپا به بانک صنعت و معدن معرفی می‌شوند، می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش خود و افزایش توان تولید، تسهیلات دریافت کنند.

«هدف این است که شرکت های خودروسازی همچون سایپا که بخش بزرگی از نیاز کشور را مرتفع می کنند، بتوانند سطح تولیدات خود را در حد مطلوب حفظ کنند».

مهری یادآوری کرد: کل تسهیلات اختصاص یافته از این بانک به شرکت سایپا 11 هزار و 500 میلیارد ریال است.

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما