شناسهٔ خبر: 31282493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پاسداري از سنگرهاي فکري، اخلاقي و عقيدتي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - روزنامه کيمياي وطن در ستون سرمقاله امروز خود مطلبي را با عنوان ` پاسداري از سنگرهاي فکري، اخلاقي و عقيدتي ` به قلم مظفر حاجيان منتشر کرد.

دراين مطلب آمده است : کم‌ هزينه‌ ترين حرکتي که دشمن انجام داده و به طور قطع با شدت بيشتر ادامه خواهد داد، جنگ نرم است . ابزار هاي جنگ نرم بسيار ساده و کم‌ هزينه‌ اند که البته بسيار پيچيده و کاربردي ‌تر از جنگ سخت است ؛ زيرا نياز به لشکرکشي و مقاومت‌ هاي فيزيکي ندارد؛ بلکه با تصرف انديشه و اراده يک جامعه و نفوذ آرام در لايه‌ هاي فکري آن جامعه صورت مي‌ پذيرد . به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي: «جنگ نرم يعني جنگ به وسيله ابزارهاي فرهنگي ، به وسيله نفوذ ، به وسيله دروغ ، به وسيله شايعه‌ پراکني با ابزارهاي پيشرفته‌ اي که امروز وجود دارد؛ ابزارهاي ارتباطي که 10 سال قبل و 15 سال قبل و 30 سال قبل نبود ، امروز گسترش پيدا کرده است؛ جنگ نرم يعني ايجاد ترديد در دل‌ ها و ذهن ‌هاي مردم » .
امروز شرايط به ‌وجود آمده در دنياي رسانه کار مقابله با مهاجم را سخت مي‌کند ؛ مگر اينکه با هوشياري از اصل پيشگيري و به تعبيري واکسينه ‌کردن جامعه استفاده شود. دشمن براي اجراي اين تهديد که جدي و از جنگ نظامي هم سخت ‌تر است و بايد به دقت رصد و سد هاي فولادين در مقابلش با ايمان و اعتقاد ايجاد شود، از ابزارهاي گوناگوني بهره مي ‌برد ؛ يکي از اين ابزارها، تبليغات است؛ تبليغاتي که در راستاي اهداف دشمن با استفاده از فضاي مجازي، ماهواره، اينترنت و... صورت مي‌ گيرد و روح و جان جوانان را نشانه رفته است و اتفاقا به تهي ‌کردن اعتقادات قانع نيست؛ بلکه فرهنگ منحط غرب را جايگزين مي ‌کند و سبک زندگي جامعه به سمت سبک غربي کشيده مي ‌شود .
ابزارهاي ديگري که از آن‌ ها استفاده مي‌ شود رسانه، احزاب، شبهه ‌پراکني، تريبون ‌هاي آزاد، جوسازي رواني، شايعه ‌سازي و... از آن جمله ‌اند که با هدف فتح سنگرهاي فکري، اخلاقي و عقيدتي جامعه اقدام مي‌ کنند : «در جنگ نظامي دشمن به سراغ سنگرهاي مرزي ما مي ‌آيد . مراکز مرزي ما را سعي مي‌ کند منهدم کند تا بتواند در مرز نفوذ کند. در جنگ رواني و آنچه امروز به آن جنگ نرم گفته مي ‌شود ، دشمن به سراغ سنگرهاي معنوي مي ‌آيد که آن‌ ها را منهدم کند».
در جنگ نظامي دشمن مشخص است و ما دشمن را مي ‌بينيم و از او نفرت داريم. سعي مي ‌کنيم او را از بين ببريم؛ چون دشمن را مانع تجلي اهداف خود مي ‌دانيم و دوست نداريم کسي به ما زور بگويد و بخواهد فرهنگ و دين مان را از ما بگيرد؛ ولي در جنگ نرم، دشمن مشخص نيست؛ چون او خود را دوست ما و خواهان پيشرفت ما نشان مي ‌دهد ؛ در صورتي که هدفش همان دوري از دين و فرهنگ ايراني و رواج فرهنگ ضد اسلامي غربي است؛ ولي چون ما دشمن را به اشتباه دوست مي ‌بينيم ، سعي مي‌ کنيم به آرمان ‌هاي او عمل و دين و فرهنگمان را فراموش کنيم.
دشمن همان ممانعت در تشکيل اهداف مان را ايجاد مي ‌کند و فرهنگ و دين مان را از ما مي ‌گيرد. در صورتي که در جنگ نظامي ما در مقابل اين دشمني مي ‌ايستيم ؛ ولي در جنگ نرم چون دشمن و سلاح ‌هاي او را نمي ‌بينيم و نمي ‌شناسيم ، نه ‌تنها در مقابل او نمي ‌ايستيم ، بلکه بي ‌آنکه بدانيم با او همکاري مي ‌کنيم . در اينجا در مي‌ يابيم جنگ نرم به مراتب خطرناک ‌تر و دامنه‌ تأثير گذاري آن به مراتب بيشتر از جنگ سخت (نظامي) است.
دشمنان ما در جنگ نظامي حريف وحدت و ايمان ما نشدند؛ ولي با جنگ نرم راحت‌ تر به اين هدف مي‌ رسند و موفق ‌تر مي‌ شوند . آن ‌ها مشکلات را بزرگ جلوه مي‌ دهند ، قوانين اسلامي را مانع رشد کشور نشان مي ‌دهند و از اين طريق بر فکر ما نفوذ مي ‌کنند ؛ اين بخشي از همان نفوذي است که رهبري هشدارش را دادند. آنان نمي ‌توانستند از خارج به ما نفوذ کنند، ولي با برنامه‌ ريزي بسيار دقيق سعي دارند مردم را به جان هم بيندازند و از درون کشور را ويران کنند.
رسانه ‌ها بيشترين تأثير گذاري را در اين تخريب ذهني و انحراف فکري دارند. چيزي که هست رسانه ‌ها، موسيقي ‌هاي مبتذل، فيلم‌ ها و بازي ‌هاي رايانه ‌اي به طور مرموز و پنهان بر ضمير ناخودآگاه فرد تأثير مي ‌گذارند و فرد بدون آنکه احساس کند نتايج اين تأثير گذاري برنامه ‌ريزي ‌شده را بروز مي ‌دهد؛ از دين دوري مي‌ کند، منکر اصول وحدت ‌بخش مي ‌شود و ...؛ بنابراين کاملا نامحسوس سبب ايجاد باورهاي غلط، شايعه ‌پراکني و ابلاغ دروغ رسانه ‌ها مي ‌شود . مردم ديگر هم تأثير مي‌ گيرند و اين چرخه ادامه مي ‌يابد و باور غلط در ميان مردم و توسط خود مردم شکل مي ‌گيرد که عواقب جبران ‌ناپذيري دارد؛ مثلا شايعه‌ دزدي ‌هاي مديران به‌ ويژه زماني که مسئولي متخلف از آب درآمده و دزدي او عيان مي ‌شود ؛ در صورتي که دستگيري و محاکمه مسئول دست ناپاک يک امتياز است و در بين مسئولان اقليتي دست ناپاک دارند . شايعه ضايع‌ شدن مقامات سياسي در جوامع بين ‌المللي ، بي ‌احترامي و بي ‌اعتنايي ديگر کشورها به ما، ضعف قدرت سياسي، اينکه کمر ايران در برابر فشارهاي غرب خم شده است، ضعف دولت در اداره کشور، نبود آزادي، فلان کس فاميل فلان مقام سياسي است، ما پيشرفت نداريم و ده ‌ها شايعه و دروغ بي ‌اساس که توسط خود مردم در حال رواج است. اگر اين دشمني ‌ها و کارشکني ‌ها توسط کارشناسان و متخصصان به مردم نشان داده و ذهن مردم از اين فتنه ‌انگيزي‌ ها روشن شود، جامعه در برابر اين نوع حمله‌ رواني دشمن به‌ خوبي واکسينه مي ‌شود و جنگ نرم راه به جايي نخواهد برد.
7141/6026/
انتهاي پيام /*

نظر شما