شناسهٔ خبر: 31282307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیری که خط شکن شد

تهران- ایرنا- مراسم نکوداشت حمیرا ریگی، نخستین زن سفیر اهل استان سیستان‌وبلوچستان، شامگاه گذشته 29 بهمن ماه در ایوان شمس با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی برگزار شد. حمیرا ریگی، چندی‌پیش از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سمت سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی منصوب شده بود. او قرار است تا پایان هفته ایران را به مقصد برونئی ترک کند.

صاحب‌خبر -

در این مراسم افرادی همچون عباس عراقچی، علی یونسی، معصومه ابتکار، محمود دعایی، سید‌محمود حسینی، مهدی رحمانیان، مهناز فشار، پوری بنایی، نسرین بهجتی، حسین ریگی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، علیم یارمحمدی، مینو خالقی، شهربانو امانی و... حضور داشتند.

نخستین سخنران این مراسم، سیدمحمود حسینی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در دوره اول «دولت اصلاحات»، عنوان کرد: «امروز همه در اینجا برای نکوداشت یکی از فرزندان سیستان‌وبلوچستان و بزرگداشت یک خطه حساس و مهم از کشورمان جمع شدند. البته با توجه به حوادثی که در این روزها اتفاق افتاد، حادثه غم‌بار حمله انتحاری به مرزبانان وطن در جاده خاش- زاهدان همه مردم ایران را نگران و عزادار کرد و من به سهم خودم به همه ایرانیان تسلیت می‌گویم».

او تصریح کرد: «باید آگاهانه بتوانیم این حادثه را درست تحلیل کنیم تا مبادا پیام اشتباهی به جامعه منعکس شود. چون مردم استان سیستان‌وبلوچستان در طول تاریخ و همه ادوار، همواره از مرزهای پرماجرای شرق و جنوب شرق پاسداری کرده‌‌اند و باید مردم ایران قدردان آنها باشند. بنابراین باید این حادثه را ریشه‌یابی و زمینه‌های بروز و رشد این افکار را از کسانی که طراحی کردند و قصد دارند سازمان و مرام داعشی را به خطه بکشانند، شناسایی کرد».

حسینی ادامه داد: «استان سیستان‌وبلوچستان با تمامی تأکید در توسعه، به دلیل تحلیل غلطی که در گذشته بوده و با توجه به دوردست‌بودن، سرمایه‌های عظیمی دارد. یکی از این سرمایه‌ها که باید به طور جدی به آن توجه شود، سرمایه انسانی است. سرمایه انسانی استان وقتی بروز می‌کند که زمینه‌سازی شده و میدان برای آن فراهم شود».

سپس گفت: «خانم ریگی با مسئولیت‌هایی که عهده‌دار بودند، نشان دادند که علاوه بر توانایی‌های روحی، ایمان قوی به کار و تبحر مدیریتی، می‌توانند الگویی برای زنان کشور باشند. ایشان مدتی قبل با وجودی که تصادف کرده بود و در دوره نقاهت قرار داشت، اما بازهم از پروژه‌ها بازدید می‌کرد و با مردم دیدار داشت و این برای من بسیار انگیزه‌بخش بود».

در ادامه این مراسم، نسرین بهجتی، شاعر و نویسنده بلوچ، پشت تریبون رفت. این نویسنده تاکنون پنج کتاب منتشر کرده است. شعرهای «لین زت بلوچ» او تاکنون به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی ترجمه شده و ترانه‌های اخیر «سیمین غانم» از سروده‌های او است. بهجتی با خواندن دو شعر، از حمیرا ریگی به عنوان بی‌همتاترین زن این سرزمین و سفیر صلح و دوستی نام برد.

همچنین معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: «در دوره دولت تدبیر و امید، استان سیستان‌وبلوچستان در چند موضوع پیشگام بوده و شاید چشمگیرترین نکته به گواه آمار به دور از هرگونه اغراق، تحول عظیمی است که انتصاب زنان در حوزه‌های مختلف است و زنان توانمندی مانند خانم ریگی در معاونت استانداری‌ها، اداره‌های کل و سایر حوزه‌ها منصوب شدند و رتبه استان سیستان‌وبلوچستان در این رابطه اول است».

او افزود: «باید از استاندار سابق و فعلی و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و بیش از همه از مردم شریف و عزیز سیستان‌وبلوچستان تشکر کنم که باعث شدند چنین تحولات مثبتی در استان اتفاق افتد و زنانی نظیر حمیرا ریگی، مسئولیت‌های ملی به دست آورند. این تحول بسیار امیدبخش و بنیادین است که جنبه ویترینی و تزئینی ندارد و نشان‌دهنده این است که ما سرمایه‌های عظیمی در بین زنان و مردان در کشور خود داریم که اگر فرصت قائل شویم، این سرمایه‌ها می‌توانند تحولات بزرگی برای جامعه ما به وجود آورند».

ابتکار افزود: «یکی از ویژگی‌های مدیریت خانم ریگی که از ویژگی‌های مدیریت زنان است و مردان هم به اهمیت آن پی بردند، استفاده از هوش عاطفی و مدیریت الهام‌بخش است. خانم ریگی با جلب مشارکت مردم و روابط عمومی قوی‌ای که داشته، در حل و فصل مناسبات بسیار هوشمندانه و با بهره‌گیری از همان هوش عاطفی عمل کرده است».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه هم در ابتدا به مزاح گفت: «خوش به حال خانم ریگی! چون تا‌به‌حال در وزارت امور خارجه چنین مراسم تجلیلی از من نشده است». او ادامه داد: «امیدوارم سفیر ایران در برونئی همان‌طور که در سال‌های گذشته نمونه یک خانم موفق در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بودند، در عرصه بین‌المللی هم الگویی برای جامعه و بقیه سفرا شوند. ما خانم‌هایی که به نمایندگی از مردم بزرگ ایران در سمت نمایندگی حضور داشته و نماینده شایسته مردم ایران باشند، کم داشتیم و خوشحالیم که ریگی به‌عنوان دومین سفیر اعزام می‌شود و ان‌شاءالله برای بقیه خانم‌ها هم راه‌گشا باشد. از همین‌جا به سرکار خانم ریگی و مردم گرم استان سیستان‌و‌بلوچستان و به خودمان در وزارت امور خارجه به خاطر انتصاب ایشان به‌عنوان سفیر کشور برونئی تبریک می‌گویم. باعث افتخار ما در وزارت امور خارجه است که از چنین همکاری در وزارت امور خارجه بهره‌مند شدیم و امیدواریم همان‌طور که در طول سال‌های گذشته نمونه یک خانم موفق در عرصه اجتماعی و سیاسی بودند، در عرصه بین‌المللی نیز همین‌گونه باشند و الگویی برای سایر زنان باشند».

همچنین علی اوسط‌هاشمی، استاندار سابق استان سیستان‌و‌بلوچستان، نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: «سیستان‌و‌بلوچستان با برخورداری از یک‌پنجم مرزهای خشکی و آبی کشور، در هیچ برهه‌ای نقطه آزار و زحمت برای کشور نبوده؛ بلکه همواره زحمت تولید امنیت برای کشور را نیز عهده‌دار بوده. این استان هم‌جوار کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان است که هنوز حاکمیت در آنجا به گونه‌ای توسعه پیدا نکرده که قادر به تأمین امنیت باشد؛ بنابراین همه باید تریبونی برای استان باشیم که با وجود فاصله‌اش از حیث توسعه و پیشرفت با سایر نقاط کشور، همه در آن با نگاهی مسئولانه و مالکانه در راستای دفاع از کیان ایران بزرگ آماده هستند».

او افزود: «دولت در نوع نگاه به نقش زن پیشتازی دارد؛ چرا‌که بر این باوریم که توسعه منهای زن در هر نقطه از کشور و جهان امری محال است. توسعه به صرف مردمحوری قطعا حاصل نشده و نخواهد شد. باید انسان را محور توسعه بدانیم. این نگاه تولید ارزش و یک نوع ارزش‌گذاری بر حرکت دولت و نگاه ظریف آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه است که به سمتی روی آورده تا نمایندگانی را از جامعه ایران و از جنس زن برای نمایندگی نظام در گوشه‌ای از دنیا مأموریت دهد. این برای دنیا پیام دارد و آغاز مبارکی است که همه ما باید به آن بیندیشیم و به نظر می‌رسد که فاصله تا آن مرحله از نگاهی که عدالت و درخشش را به نمایش بگذارد، زیاد است. عدالت در نوع نگاه به اقوام، در نوع نگاه به جنسیت و نوع نگاه به کثرت مهم است تا توسعه در کشور محقق شود».

در ادامه مراسم از مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه «شرق» به دلیل پوشش مکرر اخبار استان سیستان‌و‌بلوچستان در این روزنامه تقدیر شد. رحمانیان در سخنان کوتاهی عنوان کرد: «ایران، بوم بزرگ ما است و خانم حمیرا ریگی هم نماینده ایران هستند. او نشان داد که اگر فرصت‌ها، هم برای زنان و هم برای مردان این سرزمین فراهم شود، شایستگی این را دارند تا توانایی خود را نشان دهند».

محمدهادی ایازی، معاون اسبق شهرداری تهران، هم عنوان کرد: «من چهار سال قبل زمانی که آقای علی اوسط‌هاشمی استاندار بودند، از شهرهای مختلف سیستان‌و‌بلوچستان بازدید داشتم، سرکار خانم ریگی در میان سایر فرمانداران بسیار فعال بودند و هیچ مجموعه‌ای باقی نماند که ایشان ما را برای بازدید به آنجا نبرده باشد. امروز نیز خوشحالم که خانمی برای نمایندگی جمهوری اسلامی در یکی از کشورها انتخاب شده که هم جوان، هم بلوچ و هم اهل تسنن است و از این نظر باید به دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تبریک گفت. ان‌شاءالله همان‌طور که سرکار خانم ریگی در عرصه داخلی موفق بودند، در عرصه بین‌المللی نیز شاهد توفیقات ایشان باشیم».

مهناز افشار هم به‌عنوان یکی از هنرمندان حاضر در این مراسم، در سخنانی گفت: «بسیار خوشحالم که امشب اینجا حضور دارم. قبل از هر چیز لازم می‌دانم که انزجار خود را از ترور و تروریسم اعلام و خدمت تمام خانواده‌های عزادار تسلیت عرض کنم. من خودم عضو خانواده شهدا هستم. عموی من جانباز بودند و چند سال پیش به رحمت خدا رفتند؛ بنابراین ما همه مدیون شهدا هستیم و من برای این بزرگواران احترام زیادی قائل هستم. خوشحالم بابت دیاری اینجا هستم که به آن تعصب داریم. خوشحالم که یک زن از محروم‌ترین مناطق ایران به مدارج عالی رسیده و برای شخص خانم ریگی نیز خوشحالم. شاید اینجا وقت مناسبی برای انتقادها و بیان وعده‌ها نیست؛ اما ما امشب برای شما اینجا هستیم و من نیز برای شخص شما اینجا آمده‌ام؛ زنی که با تکیه بر شایستگی‌های خود به اینجا رسیده و نماینده تمام زنانی است که در ساختار اجرائی و قدرت کشور انجام وظیفه می‌کنند و حتی نماینده زنانی با انبوهی از مشکلات هستید که با محدودیت‌هایی مانند تبعیض‌های جنسیتی، سهمیه‌بندی در دانشگاه و استخدام، ورود به ورزشگاه‌ها و خیابان‌ها مواجه هستند. شما برای ما می‌توانید نماد یک زن موفق باشید».

او ادامه داد: «همچنین باید بگویم شما از جایی می‌آیید که به‌ناحق در محدودیت و محرومیت نگه داشته شده و به جای رسیدگی به این محرومیت‌ها و مشکل آب و نان مردمش، گاهی تصاویری می‌سازیم تا سهم‌مان را از محرومیت آن مردم فراموش کنیم. امیدوارم روزی برسد که به سیستان‌و‌بلوچستان نگاه جدی‌تری کنیم و آن را جزئی از ایران بدانیم».

ابراهیم طاهرخانی دیگر سخنران این مراسم بود که متنی را در حمایت از زنان این مرز و بوم قرائت کرد. فداحسین مالکی هم سخنران دیگر این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود بیان کرد: «از زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ایشان به نوعی سهمیه‌ای برای رئیس‌جمهور و رؤسای جمهور بعد از خودش تعیین کرد که تعدادی از افراد بتوانند از بدنه دولت و با دستور رئیس‌جمهور سفیر شوند. اما اتفاقی که در مورد خانم ریگی و آن هم در این دولت افتاد، این بود که ایشان در درون دولت نبود، بلکه تنها به عنوان یک فرماندار انتخاب شده بود. ولی توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که نشان داد، باعث شد دولت ایشان را به عنوان سفیر انتخاب کند».

فریبا نظری‌پورکیایی، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، نیز در سخنانی از مقام و توانمندی‌های حمیرا ریگی تقدیر کرد. زهرا اربابی، معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان، هم از دستاوردها و سرمایه‌های انسانی استان سیستان‌وبلوچستان سخن گفت و از دولت تدبیر و امید به دلیل به‌کارگیری زنان و مردان توانمند استان تشکر کرد.

مهندس موهبتی، استاندار سیستان‌ و بلوچستان هم در سخنانی ضمن تسلیت بابت شهادت شهدای حادثه تروریستی اخیر در این استان گفت: «آرزو می‌کنیم ریشه این ظلمی که به مردم سیستان‌وبلوچستان شده، خشکانده شود. البته اتفاقاتی در دیروز و امروز افتاد که قطعا حاصل خون آن شهیدان است و امیدواریم در ادامه نیز اتفاقات بهتری بیفتد و مردم ایران را خوشحال کند. روزی که خانم ریگی در سال 79 بخشدار شدند، خیلی‌ها باور نداشتند یک زن بتواند بخشدار شود و اگر موفقیتی برای خانم ریگی حاصل شده، با حمایت همسر ایشان بوده است».

او ادامه داد: «امروز بیش از چندصد خانم در استان عضو شورا هستند و شهردار خانم داریم. در زمانی که آقای علی اوسط‌هاشمی استاندار بودند، معاون استاندار، شهردار و فرماندار و 60 مدیر زن در استان خدمت می‌کردند و امیدواریم این بستر در آینده نیز فراهم شود که انسان‌ها بتوانند به دور از جنسیت، قومیت و مذهب، متناسب با توانمندی‌هایی که دارند، فعالیت کنند».

همچنین در این مراسم از پوری بنایی، بازیگر باسابقه سینمای ایران و نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» تقدیر و هدیه‌ای هم به رسم یادبود به آنها اهدا شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه قبلی رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نیز اظهار کرد :«وقتی آقای رئیس‌جمهور مسئولیت امور اقوام را به من واگذار کرد، من به اولین کسی که مراجعه کردم، آقای ظریف بود و از ایشان خواهش کردم برای رفع تبعیض‌های تحقیرآمیزی که در کشور ما هست، باید شجاعانه تخیلات و توهمات را از بین برده و انتصابات مهمی در همه عرصه‌ها داشته باشند».

او ادامه داد: «من از آقای ظریف قول گرفتم که پنج نفر از زنان اقوام و مذاهب را سفیر کند. اما تاکنون تنها به دو نفر این جایگاه را داده و اکنون که در خدمت شما هستم، بنابر دستور رئیس‌جمهور جمعیت زیادی را به وزارت امور خارجه معرفی کردیم و امیدواریم در دو سال آینده، اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود. باید از استاندار سابق آقای علی اوسط‌هاشمی هم تشکر کنم که در سیستان‌وبلوچستان این سد را شکستند تا دیگران بتوانند بهتر عمل کنند. از خانم ریگی به خاطر شایستگی‌هایی که در سمت مهم فرمانداری داشتند و الان هم تبدیل به نماینده همه مردم و بانوان ایران در کشور برونئی شده‌اند، تشکر می‌کنم».

حمیرا ریگی نیز در پایان این مراسم ضمن اظهار خوشحالی و تشکر عنوان کرد: «صادقانه بگویم که اگر توفیقی در تمام طول خدمتم حاصل شده، منحصر به شخص نیست. امروز بسیاری از اساتید در این مراسم که خود آغازگر تحول در استان سیستان‌و‌بلوچستان بوده و زمینه‌ساز حضور اقوام و مذاهب اسلامی در سطح ملی بودند، من را مورد لطف قرار دادند. اما اگر توفیقی به دست آمده، منحصر به شخص حمیرا ریگی نبوده، بلکه حاصل خرد جمعی و حمایت‌های همه‌جانبه همه ارکان نظام جمهوری اسلامی و پشتیبانی بی‌دریغ مردم بوده که تنها در مردم سیستان‌وبلوچستان خلاصه نمی‌شود. امیدوارم سفیر شایسته‌ای برای کشورمان باشم».

منبع: روزنامه شرق؛ 1397،12،01
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما