شناسهٔ خبر: 31280761 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اقدام ناقض قانون انرژی اتمی ؛

نگرانی از تلاش واشنگتن برای انتقال مواد هسته ای به عربستان

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی درباره تلاش های کاخ سفید برای انتقال مواد هسته ای به عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صداوسیما ؛ پایگاه اینترنتی کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی سند ابراز نگرانی درباره تلاش های کاخ سفید برای انتقال مواد هسته ای به عربستان سعودی را منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: امروز, الیجا ایی کامینگز رئیس کمیته نظارت و اصلاحات پس از آن که برخی افراد در ارتباط با تلاش های داخلی در کاخ سفید برای انتقال فن آوری هسته ای آمریکا به عربستان سعودی هشدار دادند -اقدامی که ناقض قانون انرژی اتمی است و بدون بررسی های کنگره انجام شده است - گزارشی را منتشر کرد. ممکن است این تلاش ها همچنان نیز ادامه داشته باشند.
در این گزارش آمده است: "افشاگران درباره تخلفات قانونی بالقوه مرتبط با یک طرح برای انتقال فن آوری هسته ای به عربستان سعودی به شدت ابراز نگرانی کردند, آنها درباره تضاد منافع در میان مشاوران بلندپایه کاخ سفید که می تواند سبب بروز پیچیدگی هایی برای قوانین کیفری فدرال شود, هشدار داده اند. آنها همچنین درباره محیط کاری در داخل کاخ سفید که مملو از آشوب, ناکارآمدی و عقب ماندگی است, هشدار داده اند. و آنها همچنین در ارتباط با انتصاب های سیاسی که طی آنها دستورالعمل های مشاوران بلندپایه در کاخ سفید که بارها و به صورت ناموفقی به مقامات بلندپایه دولت ترامپ دستور دادند تلاش های خود را متوقف کنند, نادیده گرفته می شود ."
این گزارش هشدار می دهد تلاش های کاخ سفید برای انتقال فن آوری حساس هسته ای آمریکا به عربستان سعودی ممکن است در پی نشست های هفته گذشته در کاخ سفید و در آستانه سفر برنامه ریزی شده جارد کوشنر داماد رئیس جمهور به عربستان سعودی, در حال تسریع شدن باشد.
در این گزارش همچنین آمده است: "تحقیقات این کمیته به طور خاص مهم است زیرا به نظر می رسد تلاش های دولت برای انتقال فن آوری هسته ای حساس آمریکا به عربستان سعودی در جریان است. در روز دوازدهم فوریه سال دو هزار و نوزده, رئیس جمهور در کاخ سفید با توسعه دهندگان قدرت هسته ای در ارتباط با به اشتراک گذاشتن فن آوری هسته ای با کشورها در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی دیدار کرد. علاوه بر این, هفته آینده, آقای کوشنر تور خود را به پایتخت ها در خاورمیانه از جمله ریاض به منظور گفتگو درباره بعد اقتصادی طرح مورد نظر دولت برای روند صلح خاورمیانه, آغاز خواهد کرد."
این گزارش بر رویدادهای نگران کننده مرتبط با عربستان سعودی از جمله قتل ظالمانه جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست تأکید دارد که با سخنانی مبهم از سوی رئیس جمهور ترامپ و دیگر مقامات بلندپایه دولت مواجه شد و همچنین کاخ سفید از ارائه یک گزارش در ارتباط با قتل آقای خاشقجی که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار آن شده بود, خودداری کرد."
در این گزارش اعلام شده است در حال حاضر نگرانی های جدی و دو حزبی در ارتباط با تلاش های دولت ترامپ درباره انتقال فن آوری هسته ای حساس آمریکا به عربستان سعودی وجود دارد. برای مثال, در روز سی و یکم اکتبر سال دو هزار و هجده, سناتورهای جمهوری خواه مارکو روبیو, تاد یانگ, کوری گاردنر, رند پل و دین هلر نامه ای برای رئیس جمهور ترامپ ارسال کردند و از او خواستند "مذاکرات مرتبط با توافق نامه همکاری هسته ای غیر نظامی بین آمریکا و عربستان سعودی" را به سبب "نگرانی های جدی در ارتباط با شفافیت, پاسخ گویی و قضاوت در ارتباط با سیاست گذاران در عربستان سعودی تعلیق" کند.
در این گزارش به اسناد و ارتباطات جدید بین مقامات کاخ سفید از جمله مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق, کی تی مک فارلان معاون سابق مشاور امنیت ملی و درک هاروی مدیر ارشد سابق امور خاورمیانه و شمال آفریقا در دفتر مشاور امنیت ملی و همچنین توماس باراک دوست شخصی چند دهه ای رئیس جمهور ترامپ و رئیس کمیته برگزاری مراسم تحلیف و ریک گیتز معاون سابق مدیر ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و معاون کمیته برگزاری مراسم تحلیف او اشاره شده است که اکنون به تخلف های مالی و دروغ گویی به مأموران تحقیق اذعان کرده اند.
 
مایکل فلین هدایت تلاشها در کاخ سفید برای انتقال فناوری هسته ای به سعودیها را بر عهده دارد
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن نوشت: در تازه ترین گزارش گنگره با استناد به اظهارات برخی منابع افشاگر در داخل دولت ترامپ آمده است برخی از مقامات ارشد کاخ سفید به رغم مخالفت های مقامات امنیت ملی در حال پیشبرد پروژه ای برای انتقال فناوری تولید برق هسته ای به عربستان سعودی هستند. 
­به موجب این گزارش قانونگذاران از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ابراز نگرانی کرده اند در صورت انتقال فناوری هسته ای آمریکا به عربستان سعودی بدون حصول اطمینان از وجود پادمان های مناسب ، این احتمال وجود دارد که سعودی ها در صدد توسعه تسلیحات هسته ای برآیند.
در این چارچوب کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا که تحت هدایت دموکراتها قرار دارد، از دیروز تحقیقاتی را در خصوص « اقدامات غیر طبیعی» کاخ سفید در رابطه با پیشنهاد احداث دهها راکتور هسته ای در سراسر عربستان سعودی آغاز کرده است.
در این گزارش ابراز نگرانی شده است برخی در کاخ سفید که این روزها درگیر « هرج و مرج، اختلال عملکرد و عقب ماندگی » است ، در صد برآمده اند به منظور پیشبرد توافق هسته ای با سعودی ها که می تواند متضمن سودهای هنگفت مالی برای برخی از حامیان نزدیک رئیس جمهور باشد ، ضوابط و رویه های امنیت ملی را به راحتی دور بزنند.
این گزارش در برهه ای منتشر می شود که قانونگذاران به گونه ای فزاینده از روابط نزدیک میان دولت ترامپ و عربستان سعودی ناراضی و نگران هستند ، نگرانی که حتی واکنش های هشدار آمیز برخی اعضای حزب رئیس جمهور را در کنگره برانگیخته است. ترامپ در چارچوب تلاش برای انزوای هر چه بیشتر ایران ، عربستان سعودی را به کانون سیاست خارجی خود در خاورمیانه تبدیل کرده است. وی در این فرایند حتی انتقادات بر سر کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی و نقش عربستان در جنگ یمن را نادیده می گیرد.
همزمان جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ در حال پیشبرد طرح صلح خاورمیانه است که احتمالا شامل برخی پیشنهاد های اقتصادی برای عربستان سعودی خواهد بود.
کاخ سفید تاکنون از هر گونه اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است.
در گزارش کنگره تاکید شده است مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که اوایل سال 2017 از سمت خود برکنار شد ، هدایت این تلاش های هسته ای را بر عهده دارد. همچنین دریک هاروی از مقامات سابق شورای امنیت ملی که فلین وی را بر سر کار آورده است ، در زمینه پیشبرد تلاشها بر روی این پیشنهاد کار می کند.
الیجاه کامینگز رئیس کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه آغاز تحقیقات کنگره را در این باره اعلام کرد .
در گزارش این کمیته با استناد به گزارشهای دریافتی و متن ایمیل ها و دیگر اسناد آمده است چگونه مقامات شورای امنیت ملی بارها هشدار داده اند اقدامات فلین و یکی از دستیاران ارشد با قانون تضاد منافع فدرال و نیز ضوابط انتقال فناوری هسته ای به کشورهای خارجی مغایرت دارد.
فلین به اتهام دروغگویی به اف بی آی در پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ، منتظر صدور رای نهایی دادگاه است .
بازرسان کنگره همچنین در حال تحقیق درباره نقش تام باراک از طرفداران پیشنهاد هسته ای هستند که وی نیز سرپرستی کمیته تحلیف ترامپ را بر عهده داشت. ریک گیتس از کارکنان سابق باراک نیز در زمینه حمایت از پیشنهاد هسته ای نقش مهمی ایفا می کند.
در گزارش کنگره تاکید شده است برخی افراد مطلع که در کمیته حاضر شده اند ، درباره تلاشهایی که هم اکنون در داخل کاخ سفید به منظور انتقال فناوری بسیار حساس هسته ای آمریکا به عربستان سعودی جریان دارد و نقض قانون انرژی اتمی آمریکا محسوب می شود ابراز نگرانی کرده اند. به گفته آنها این تلاشها بدون نظارت و آگاهی کنگره صورت می گیرد که خلاف قانون است.
در مقاله ای که یک بنگاه خبری مستقل به نام پروپابلیکا ProPublica در سال 2017 منتشر کرده ، به جزییات نگرانی مقامات شورای امنیت ملی درباره این پیشنهاد هسته ای به تفصیل اشاره شده است. گفته می شود شرکتی به نام آی پی سه اینترنشنال IP3 International از این پیشنهاد هسته ای معروف به « طرح مارشال برای خاورمیانه » حمایت می کند.
ریاست شرکت آی پی سه را گروهی از مقامات نظامی بازنشسته آمریکایی و نیز مقامات سابق امنیت ملی مانند ژنرال بازنشسته مایکل هویت Hewitt و باد مک فارلن مشاور امنیت ملی دولت ریگان بر عهده دارند.
آی پی سه و دیگر طرفداران انتقال فناوری هسته ای در خاورمیانه چنین استدلال می کنند که آمریکا لازم است در این زمینه فعال باشد ، زیرا در غیر این صورت قافیه را در برابر چین و روسیه و دیگر کشورها خواهد باخت و میلیاردها دلار در تجارت از دست خواهد داد. آنها همچنین می گویند دخالت آمریکا - و محدودیت تولید سوخت هسته ای که متعاقب این توافق حاصل خواهد شد - برای مهار رقابت تسلیحاتی در منطقه ضروری است.
در بیانیه این شرکت که روز سه شنبه منتشر شد آمده است تنها راه برای مقابله با نگرانی ها بر سر توسعه تسلیحات کشتار جمعی این است که آمریکا خود در مراحل معرفی و امنیت عملیات احداث نیروگاه های برق هسته ای بین المللی مشارکت و دخالت داشته باشد.
فلین قبل از پیوستن به دولت ترامپ خود را مشاور شرکت هویت در حمایت از پیشنهاد هسته ای معرفی کرده بود . سال گذشته شرکت آی پی سه به واشنگتن پست گفت به فلین نقشی در این شرکت پیشنهاد شده است . روز سه شنبه نیز این شرکت اعلام کرد فلین هرگز مشاور آی پی سه یا یکی از افراد وابسته به آن نبوده و هیچ سهمی در شرکت ندارد.
با این همه در گزارش کنگره تاکید شده است مایکل فلین به عنوان عامل آی پی سه در داخل کاخ سفید فعالیت می کند.
در این گزارش همچنین اقدامات ریک هاروی ؛ فرد مورد اعتماد فلین که به عنوان مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی منصوب شده بود فهرست بندی شده است.
هاروی در ژوییه سال 2017 از شورای امنیت ملی آمریکا برکنار شد و سپس به تیم کارکنان دوین نونز سناتور جمهوریخواه از کالیفرنیا و یکی از متحدان ترامپ پیوست. نونز پیشتر ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده داشت.

نظر شما