شناسهٔ خبر: 31280228 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

به بهانه وفات مادر حضرت ابوالفضل(س):

مادران شهدا و جانبازان گنجینه های تاریخی اند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، مادران شهدا شاهدانی بی ‌‌ادعا هستند که با الهام از مکتب حضرت زهرا(س) با خدا معامله کردند و فرزندانشان را در راه حق وحقیقت راهی جبهه های نبرد با کفر کردند، چنین مادرانی مقام و جایگاهی ارزشمند نزد خدا دارند. 

یکی از این مادران که خود را نیز کنیز فرزندان حضرت زهرا(س) می دانست، حضرت ام البنین(س) همسر بزرگوار امام علی(ع) و مادر 4 شهید از شهدای نینوا به ویژه حضرت ابوالفضل (ع)، است.
او همان مادر صاحب فضلی است که وقتی کاروان کربلا را راهی می کرد، با وجود این که 4 جوان خودش همراه کاروان بودند، به تمام کاروان اینطور سفارش می کرد: «چشم و دل مولایم امام حسین(ع) و فرمان بردار او باشید.» 
همیشه و همه جا به فرزندانش یاد آوری می کرد که «مبادا حسن و حسین (علیهما السلام) را برادر و همتای خود بدانید، آنها آسمانی اند، نوادگان پیامبر(ص) اند» و همین روش و مدل تربیت بود که نتیجه اش را در کربلا نشان داد. 
روز 13 جمادی ‌الثانی؛ سالروز وفات حضرت ام البنین(س) روزی که به پاسداشت جایگاه مادران شهدا و جانبازان در تقویم کشورمان به عنوان روز «تکریم مادران و همسران شهدا» نام گرفته است. 
این روز همچنین یاد آور صبر و ایثار مادران شهدا و جانبازان و استقامت حماسه‌ سازان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و تکریم ارزش‌ های نظام اسلامی است. 
امروز بسیاری از ما راه را گم کرده‌ ایم و درگیر دردهای جسمی و اجتماعی هستیم و گاهی برای مرهم دردهایمان پول های هنگفتی را در بیمارستان ها هزینه می کنیم درحالی که شهدا بهترین درمان و علاج دردهای اجتماعی مان هستند. 

**شهدا مرهم دردهای اجتماعی 
رییس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان در خصوص جایگاه مادران شهدا و جانبازان اظهار داشت: شهدا مصداق عینی و کاربردی در درمان دردهای اجتماعی هستند که زندگی آنها و مادرانشان را باید در قالب های مختلف خاطره نویسی و داستان و زندگینامه به رشته تحریر درآورد. 
علی بهرام شاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شهدا را مرهم دردهای اجتماعی معرفی کرد و ابراز داشت: مادران شهدا و جانبازان گنجینه های تاریخی هستند که برخی از آنها یا از دنیا رفته اند و خاطرات مکتوبی از آنها نداریم یا به دلیل کم کاری ها درحال فراموش شدن هستند. 
وی با اشاره به نقش مربی گری مادران شهدا و بعد تربیتی، گفت: مدل تربیتی که مادران شهدا برای تربیت این فرزندانشان کشیده اند نیاز جامعه امروز ماست، زیرا مادران شهدا و جانبازان روایت های بسیار زییایی از زندگی شان دارند که با مفاهیم دینی ما منطبق است. 
وی با بیان اینکه، کار جانبازان کمتر از کار شهدا نیست، بیان داشت: امروز نیز پدران و مادران و همسرانی هستند که خالصانه از جانبازانشان با سختی های بسیار زیاد پرستاری می کنند لذا ثبت مدل زندگی آنها از سبک زندگی گرفته تا شیوه های مدیریتی آنها یک ضرروت اجتماعی است. 
رییس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان یادآور شد: اینکه می گویم شهدا مرهم دردهای اجتماعی هستند شعار نیست واقعیتی است که باید پای درددل مادران شهدا نشست و شنید. 

**شهدا منشا همدلی در جهاد فرهنگی 
این مدرس دانشگاه یکی از دردهای جامعه را تجمل گرایی و اسراف دانست و افزود: شهدا با اسراف و تبذیر مخالف بوده اند و اگر با مادران آنها همکلام شوید این سبک زندگی های شهدا را برگرفته از زندگی مادران آنها می توان به درستی درک کرد. 
بهرام شاهی همچنین شهدا را منشا همدلی و اتحاد در جهاد فرهنگی دانست و ادامه داد: جایگاه شهدا به قدری در دین و اعتقادات ما ارزشمند است که وقتی تابوتی از شهید گمنام و یک تکه استخوانی از آنها وارد شهرها می شود موجی از معنویت و همدلی در کشور به راه می افتد و همه اینها نشان دهنده لطف خدا به مردم و جامعه ایران اسلامی است. 
وی گفت: معلمان، دانش آموزان و مسوولان باید با زندگینامه شهدا و نقش تربیتی و مربی گری پدران و مادران شهدا آشنا باشند این مهم یک ضرروت فردی و اجتماعی در جامعه است. 
بهرام شاهی ادامه داد: عمر بسیاری از مادران و پدران رو به پایان است لذا تا می توانیم از این فرصت باقی مانده از این گنجینه های کشورمان و خاطرات آن ها استفاده کنیم. 
وی توصیه کرد: نویسنده ها و اهل قلم باید از فرصت های باقی مانده حداکثر استفاده را ببرند و به سراغ مادران شهدا و جانبازان بروند. 
رییس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان عنوان کرد: در کشور بیش از 250 هزاز شهید داریم این درحالی است که تعداد کتاب زندگی شهدا بسیار محدود است و این ظلم به شهداست. 
بهرام شاهی همچنین با اشاره به این جمله امام راحل، «ملتی که شهادت ندارد، اسارت ندارد» اظهار داشت: به نظر من منظور امام خمینی(ره) این است که شهادت ما را از اسارت های مادی و وابستگی های دنیوی دور می کند. 

**نویسندگان صدای شهیدان را به گوش دنیا برسانند 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان نیز تکریم جایگاه مادران شهدا را رسالتی مهم در جامعه دانست و گفت: مادران شهدا با تأسی از حضرت ام ‌البنین(س) فرزندان خود را راهی جبهه‌ های نبرد حق علیه باطل کردند تا از اسلام، آرمان‌ های انقلاب و ولایت ‌فقیه، حراست کنند. 
سردار حبیب الله میرزایی گفت: مادران شهدا و جانبازان نیز همچون خود شهدا شاخص زندگی ما هستند چون آنها با یک مدل تربیتی برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) وعاشورا فرزندانی را را تربیت کردند که شهادت را برای خود انتخاب کردند. 
وی مدل زندگی مادران و پدران شهدا را بسیار ساده و دلنشین دانست و ابراز داشت: برای زنده نگاه داشتن این انقلاب که مادران و پدران شهدا فرزندان خود را تقدیم کردند ما نیز باید پای ارزش هایمان همچنان شهید بدهیم. 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان نیز انتقال فرهنگ دفاع مقدس را رسالتی ارزشمند برعهده اهل قلم و نویسندگان این حوزه دانست. 
میرزایی افزود: نویسندگان متعهد در این حوزه باید نه تنها صدای شهیدان کشورمان که راه شهیدان در تمام دنیا را به گوش ملت ها برسانند. 
وی با اشاره به نقش اثرگذار هنر در تبیین جایگاه شهدا ابراز داشت: گفت: اگر در سال‌ های دفاع مقدس کاری انجام داده‌ ایم براساس وظیفه و تکلیف بوده اما تاریخ را افراد دیگری می ‌نویسند و این اقدام با زبان ادب و هنر بهتر و بیشتر تاثیرگذار خواهد بود. 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان بیان داشت: از سوی دیگر نباید با مقوله شهید و شهادت احساسی برخورد کرد بلکه نگاه به مقوله‌ های ارزشی و فرهنگی باید تعقلی و نه احساسی باشد. 

**روایت زندگینامه شهدا یک فرصت کلیدی است 
نویسنده مجموعه کتاب های «نیمه پنهان ماه» نیز بیان داشت: پرداختن به زندگینامه شهدا و شخصیت های برجسته را یک فرصت کلیدی و موقعیت ارزشمند برشمرد که نصیب هرکسی نمی شود. 
حبیبه جعفریان افزود: برای نوشتن زندگینامه شخصیت هایی مثل شهدای خاص و افراد برجسته انسان هرچه قدر سختی بکشد اما یک تفاوت های خاصی دارند زیرا عنایت ها و بخشش هایی که از وجود این افراد به دست می آید، با هیچ معیار مادی قابل مقایسه نیست. 
نویسنده کتاب «هفت روایت از زندگی امام موسی صدر» گفت: شخصیت های مانند شهیدان «چمران، همت و موسی صدر» که زندگینامه آنها را نوشته ام به دلیل اعتقاد و آرمان های بزرگی بوده که این شهدا و شخصیت ها در زندگی خود خلق کرده اند. 
وی ابراز داشت: قلم زدن در حوزه فرهنگ وهنر از جمله دفاع مقدس کارسختی است و به معنای اجتماعی آن آورده ای ندارد اما این کار به قدری ارزشمند است که رضایت درونی و رشد فردی را به دنبال دارد. 
مادران شهدا سرمایه های جاودان فرهنگ ایثار و شهادت، نعمت‌ های گرانبهایی هستند که حق زیادی بر گردن نسل دیروز و امروز دارند، اما امروز یکی پس از دیگری آسمانی می شوند. 
مادرانی که امروز قدشان خمیده شده و گاهی نفس هایشان به قدری تند می زند که تا رفتن به گلزار شهدا و نشستن روی زمین در کنار قبر فرزندانشان به سختی قدم برمی دارند. 
استان هرمزگان دارای یکهزارو 162 مادر شهید است که از این تعداد 602 نفر در قید حیات و 560 نفر از مادران شهدا فوت شده اند. 
این استان همچنین دارای یکهزار و 250 شهید و 771 جانباز 25 درصد تا 39 درصد، 109 جانباز 40درصد تا 49 درصد،90جانباز 50تا 69 درصد، 41 جانباز 70درصد است. 

برچسب‌ها:

نظر شما