شناسهٔ خبر: 31280193 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مریم جلالیه در گفتگو با خبرگزاری برنا:

تجهیزات دوچرخه‌سواری اگر به‌روز شود می‌توانیم نتایج بهتری کسب کنیم/ روی تکنیک رکابزنان باید بیشتر کار شود

بانوی رکابزن ایران گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در رقابت‌های بیشتری حضور داشته باشیم، بسیار تاثیر گزار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، مریم جلالیه، رکابزن باسابقه‌ تیم ملی دوچرخه‌سواری بانوان ایران، طی گفتگویی با خبرنگار برنا درخصوص برگزاری اردوی مقدماتی استقامت که در استان خوزستان برگزار شد اظهار داشت: اردوی ماهشهر بیشتر از همه‌ی اردوها برای من موثر بود، جو و شرایط اردو بسیار مناسب بود و این به دلیل حضور آقای هاشم‌کندی و آقای پراش است. ماهشهر، شرایط آب و هوایی مناسبی داشت و این شرایط برای تمرینات دوچرخه‌سواری خوب و تاثیرگذار است.

بانوی رکابزن ایران گفت: موارد بسیاری می‌تواند در شرایط تیم ملی دوچرخه سواری نسبت به شرایط رقیب‌های آسیایی خود موثر باشد. 2 سال پیش در رقابت‌های ژاپن، با اختلاف چند صدم ثانیه با نفر چهارم در رشته تایم تریل، نفر هفتم رنکینگ شدم. جزئیات، تاثیر زیادی در این رقابت‌ها دارد. نفراتی که در رنکینگ در رده‌های بالاتر از من قرار گرفتند، دوچرخه‌ بسیار خوب و مناسب‌تری نسبت به دوچرخه من داشتند و علاوه بر این مسیر مسابقات بسیار تکنیکی بود و من به شخصه، در مسیرهای تکنیکی با دوچرخه تایم تریل تمرین نکرده بودم. اگر شرایط فراهم بود، نتایج بهتری در آن رقابت‌ها کسب می‌کردم. دوچرخه‌ها‌ی خوب، تمرینات مناسب و مسابقات متعدد، همه در کنار هم می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: امروزه علم در حال پیشرفت است و دائما تغییر می‌کند. در حال حاضر همه با علم پیش می‌روند و اگر ما هم بتوانیم تجهیزات را به روز کنیم و بتوانیم به علم روز پیش برویم، می‌توانیم نتیجه بهتری را کسب کنیم. قبلا در اردوها تمرینات بر اساس ضربان و پاور ورزشکار نبود، اما با گذشت زمان اهمیت به ضربان و پاور در اردوها بیشتر شد و این بسیار مهم است. از طرفی دیگر باید روی تکنیک‌ها کار بشود.

رکابزن باسابقه تیم ملی ادامه داد: من از سال 85 که دوچرخه سواری بانوان در ایران آغاز شد، در این رشته حضور دارم و روندی که در طی این 12 سال دوچرخه سواری  پشت سر گذاشته شده را دیده‌ام. یکی از مشکلات و نقص‌های ما، این است که، تعداد مسابقات داخلی و خارجی که شرکت می‌کنیم بسیار کم است. شاید ورزشکاران ایرانی از نظر توانایی‌های فیزیکی با نفرات آسیا در یک حد باشند، اما آن‌ها در طی یک سال، تقریبا در 100 تورنمنت بین المللی حضور دارند و متاسفانه این امکان برای ما وجود ندارد. اگر شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در رقابت‌های بیشتری حضور داشته باشیم، بسیار تاثیر گزار خواهد بود.

جلالیه خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از مشکلات، مسابقات داخلی ما هستند. در مسابقات داخلی حدودا 20 تا 30 نفر شرکت می‌کنند و اکثر نفرات کسانی هستند که در این چند ساله بوده‌اند و ما دائما با خودمان رقابت می‌کنیم. اگر مسابقاتی شبیه به رقابت‌های کشورهای اسلامی برگزار کنند و از چند کشور نزدیک مثل عراق، سوریه و ترکیه دعوت کنند تا در این رقابت‌ها حضور داشته باشند یا تیم ایران برای رقابت به این کشورها اعزام شود، تعداد مسابقات در سال بیشتر خواهد شد و با نفرات متفاوت رقابت خواهیم کرد و این بر عملکرد رکابزنان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا مدتی از دنیای دوچرخه سواری فاصله گرفته بود گفت: هدف‌گذاری‌های یک ورزشکار باید انگیزه را درون او به وجود بیاورد تا بتواند روزی 3 تا 5 ساعت تمرین داشته باشد یا فشارهای زیادی را تحمل کند یا بتواند خودش را برای یک مسابقه مهم آماده کند. من به مرحله‌ای رسیده بودم و مسائلی برای من به وجود آمد، که احساس کردم از لحاظ روحی نیاز است مدتی از محیط دوچرخه سواری دور باشم. از اولین سالی که در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشتم، هدف من قهرمانی آسیا شد و دیگر نتوانستم این هدف را از ذهن خود خارج کنم و فهمیدم مسیر زندگی من این است و باید روی آن کار کنم. یک مدت از دنیا‌ی دوچرخه سواری فاصله گرفتم، تا از لحاظ ذهنی آماده بشوم و بعد دوباره به دوچرخه سواری بازگشتم.

نظر شما