شناسهٔ خبر: 31280184 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

‌مهدی رحیمی‌ورزقانی:

بودجه‌های مسابقات بزرگسالان صرف تربیت قرآنی کودکان شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور ملی مسابقات قرآن گفت: هضم شرکت افراد ۴۰ ساله در مسابقات برای بنده سنگین است و به جای اینکه این افراد در مسابقه شرکت کنند، باید خردسالان را آموزش دهند و تربیت کنند؛ لذا بهتر است بودجه‌هایی که برای مسابقات بزرگسالان تخصیص پیدا می‌کند صرف تربیت کودکان شود.

صاحب‌خبر -

مهدی رحیمی‌ورزقانی، داور مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: مسابقات قرآن در سطح استان‌ها خوب است و افراد تقریباً قوی در هر استانی وجود دارند و مسابقات نیز خوب برگزار می‌شود، جای امیدواری است با استفاده از تقویت منابع و ظرفیت‌ها، انگیزه‌ها برای برگزاری مسابقات قوی افزایش یابد.
وی تصریح کرد: انس با قرآن بی‌شک بین جامعه قرانی وجود دارد چه بسا بهتر است این مؤانست در سطح محلات، مناطق و شهرستان‌ها گستره بیشتری داشته باشد چراکه فاصله گرفتن از اهداف متعالی قرآن زمینه بروز آسیب را افزایش می‌دهد. متسابقان نباید خود را در مراحل مختلف مسابقات محدود کنند و از هدف اصلی که توسعه فرهنگ قرآنی است غافل شوند.

فطرت پاک انسان‌ها تشنه مفاهیم قرآن است
رحیمی در پاسخ به سؤال ضرورت پرداختن به مفاهیم قرآن اظهار کرد: اصل کار همه جامعه قرآنی پیاده‌سازی مفاهیم قرآنی است، تلاوت روزانه بسیار لازم است و نباید مورد غفلت قرار گیرد، اما هدف اصلی در تلاوت صرف به دست نمی‌آید، تشنگی‌ای که از فطرت پاک انسان‌ها برخاسته می‌شود در دل معارف و مفاهیم قرآن جای دارد.
وی با بیان اینکه آیات بسیاری از قرآن معاد را یادآوری می‌کند، تصریح کرد: ذکر تعدد آیات در باب معاد برای ما بسیار مهم است، طبق احادیث قاریان و تلاوت‌کنندگان قرآن سه دسته‌اند؛ عده‌ای برای پول تلاوت می‌کنند، دسته‌ای برای تشویق و عده‌ای هم برای خدا.
رحیمی اضافه کرد: خلأ عدم ورود مفاهیم در تلاوت فقط احساس می‌شود، در جلسات و در کنار خواندن قرآن باید مفاهیم قرآنی بازگو شود، تمام هدف زندگی قرآنی ما این است که بدانیم قرآن چه می‌گوید.
وی به فرازی از آیه 40 سوره مبارکه «غافر» که می‌‌فرماید: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» استناد و با اشاره به آیه 186 سوره «بقره» که می‌فرماید؛ «اُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ، دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى‌‏كنم»، اضافه کرد: خداوند با بیان آیات می‌خواهد ما را به همه چیز برساند و اجابت کند، آیات معانی عجیبی دارند که باید در آنان تأمل کرد.

هزار معلم قرآن هم برای یک شهر کم است
رحیمی با تأکید بر ضرورت نشر مفاهیم قرآن در جامعه اظهار کرد: برای توسعه مبانی دینی و قرآنی در جامعه باید اول خود ما از درک مفاهیم قرآنی به لذت بریم. سپس در جامعه نشر دهیم، به نظرم یک قاری خوش‌خوان برای شهر کافی است، ولی هزار معلم قرآن کم است باید در هر خانه‌ای معلم قرآن باشد و برای رسیدن به این مهم مربیانی تربیت شوند. ما نیاز داریم در هر خانه معلم قرآن داشته باشیم تا امور ساماندهی شود، آرزوی ما این است که مفاهیم قرآن در منازل، محلات و ... جاری باشد.
وی با بیان اینکه افراد خانواده یا بستگان به جای طرح مسائل بیهوده قرآن تلاوت کنند، به آیه 101 سوره«مائده» که می‌فرماید«لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ» استناد کرد و افزود: انسان‌ها برای چیزهای بیهوده و به دست آوردن آنان برنامه‌ریزی می‌کنند، اما برای قیامت برنامه‌ریزی ندارند.

برگزاری مسابقات برای افراد کم‌سن و سال
رحیمی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه مسابقات برای افرادی خوب است که مسابقه‌ای باشند، اظهار کرد: بهتر است مسابقات را بین افراد کم‌سن و سال‌تر برگزار کنیم. حضور آنان و دریافت جوایز به آنان انگیزه می‌دهد و باعث رشد آنان می‌شود، خیلی درست نیست از هر سنی در مسابقات حضور دارند، به نظر بنده مسابقات باید تا سن حداکثر 25 برگزار شود.
وی ادامه داد: هضم شرکت افراد 40 ساله در مسابقات برای بنده سنگین است. به جای اینکه این فرد در مسابقه شرکت کند باید خردسالان را آموزش دهند و تربیت کند؛ دوستانی که در مسابقات پیرشده و استخوان خرد کرده‌اند باید به سمت تربیت نونهالان قرآنی هدایت شوند. لذا بهتر است بودجه‌هایی که برای مسابقات بزرگسالان تخصیص پیدا می‌کند صرف تربیت کودکان شود.
این داور ملی اضافه کرد: مسابقات به سمت خوبی پیش نمی‌رود با کم کردن گروه سنی و محدود کردن سن، مسابقات را بین جوانان و نوجوانان برگزارکنیم و بزرگان را به سمت محافل و مجالس هدایت کنیم، چه لزومی دارد که داور حرفه‌ای تربیت کنیم مگر قرآن فوتبال است داور نظر خودش را می‌دهد و هرچه فرد را حرفه‌ای تربیت و آموزش دهیم در نهایت نظر شخصی اعمال می‌شود چرا به جای تربیت داوری روی جذب سرمایه‌گذاری نکنیم؟
وی تصریح کرد: مخاطبان خبرگزاری ایکنا چند درصد هستند؟ ایکنا وظیفه دارد و باید کاری کند که قرآن در تمام جامعه رسوخ پیدا کند، باید آنقدر فرهنگ‌سازی شود که حداقل در 60 درصد تاکسی‌ها صوت قرآن پخش شود.

لزوم برنامه‌ریزی قرآنی برای 100 درصد مردم جامعه
رحیمی گفت: 20 درصد مردم ما در آیین‌های مذهبی شرکت دارند و فقط دو درصد آنان قرآنی هستند ما برای دو درصد برنامه‌ریزی می‌کنیم که اشتباه است ما باید برای 100 درصد مردم حتی فردی که نماز هم نمی‌خواند برنامه‌ریزی کنیم تا شاهد خروجی مناسب در جامعه باشیم. به نظر بنده تنها دو درصد مردم شبکه قرآن را تماشا می‌کنند، از 98 درصد باقی‌مانده 18 درصد در مجالس روضه شرکت دارند و 80 درصد بقیه وقت ندارند که از این 80 درصد غافل هستیم.
این داور مسابقات قرآن در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت تشکیل محافل و جلسات قرآنی مستمر در محلات و مساجد جلسات خانگی تأکید کرد و افزود: در کنار هر تلاوتی باید تدبر و تعقل باشد، بهتر است برای مسابقات سقف سنی و رتبه در نظر گرفته شود، برای مثال اعلام شود نفرات اول تا پنجم دیگر حق شرکت در مسابقات را ندارند تا فضا برای رقابت دیگر نوجوانان فراهم شود.
انتهای پیام

نظر شما