شناسهٔ خبر: 31280181 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

پاکستان و هند علیه یکدیگر خط و نشان کشیدند/ پاکستان به سازمان ملل متوسل شد

جنگ لفظی بین دهلی نو و اسلام آباد طی روز های اخیر درپی حمله تروریستی به اتوبوس افسران هندی بالا گرفت و دو طرف با خط و نشان کشیدن یکدیگر را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کردند.

صاحب‌خبر -

العالم - آسیا

14 فوریه ( 25 بهمن) در یک عملیات تروریستی به اتوبوس حامل افسران پلیس هند در نزدیکی مرز کشمیر با یک خودرو حامل 350 کیلو مواد منفجره حمله شده که در جریان آن 40 نفر کشته شدند.

گروه 'جیش محمد' مسئولیت این انفجار انتحاری برعهده گرفته است. ارتش هند سه شنبه نوزدهم فوریه ( 30 بهمن) اعلام کرد که سه تن از اعضای این گروه از جمله فرماندۀ عملیاتی آن را کشته است.

دولت هند پاکستان را به حمایت از این گروه و دخالت در این حمله متهم کرده است.

این عملیات یکی از شدید ترین حملات تروریستی از سال 1989 تا کنون بوده و خشم دهلی نو را برانگیخت و مقامات دولتی، امنیتی و نظامی برای پاکستان خط و نشان کشیدند.

ناندرا مودی نخست وزیر هند، تهدید کرد که مسببان سوءقصد انتحاری کشمیر بهای سنگین اقدام خود را خواهند پرداخت.

یک فرماندۀ ارتش هند نیز گفته است که گروه جیش محمد ساخته و پرداختۀ ارتش پاکستان و سرویس های اطلاعاتی این کشور است.

هند همواره دولت اسلام آباد را به حمایت مخفیانه از کشمیر و اقدام های نظامی و تروریستی آنها متهم کرده است.

ژنرال دیلون، مقام ارشد نظامی هند در کشمیر تحت کنترل دهلی ،‌ آی‌اس‌آی،‌ سرویس اطلاعاتی پاکستان را متهم کرده که از نیروهای گروه جیش محمد حمایت ‌‎کرده اما هیچ مدرکی درباره این ادعا ارائه نداده است.

اسلام آباد با رد اظهارات مقامات هندی مبنی بر دخالت در عملیات تروریستی ، از دهلی خواست که بدون شواهد و اسناد مشخص کشورش را متهم به دخالت در این حمله نکند.

پاکستان حمایت از گروه تروریستی جیش المحمد را رد کرده است.

گروه تروریستی جیش‌ المحمد به طور رسمی در پاکستان ممنوع است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، آمادگی خود را برای همکاری با هند دربارۀ عملیات انتحاری هفتۀ گذشته در کشمیر اعلام کرد و در عین حال افزود که به حملۀ احتمالی هند نیز پاسخ خواهد داد.

نخست وزیر پاکستان، در یک برنامه تلویزیونی از هند خواست که برای روشن کردن موضوع حمله انتحاری به اتوبوس افسران هندی همکاری و تلاش کند.

وی ادامه داد : این موضوع مورد علاقه ما نیز هست که کسی در خاک کشور ما خشونت را رواج ندهد و من می‌خواهم به دولت هند اطمینان بدهم که اگر نشانه‌ای دال بر دخالت فردی از پاکستان در این عملیات داشته باشیم بلافاصله واکنش نشان خواهیم داد.

وی به مقامات هندی هشدار داد، اگر به فکر هر نوع اقدام نظامی در پاکستان هستید،‌ اسلام آباد به مقابله به مثل فقط فکر نخواهد کرد بلکه عمل هم خواهد کرد.

هند در واکنش، سخنان نخست وزیر پاکستان را 'توجیهی بی‌معنی' خواند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه پاکستان، با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از این سازمان برای حل تنش میان دو کشور تقاضای کمک کرد.

شاه محمود قریشی،گفت: سازمان ملل متحد در این امر باید مداخله کند و از بالا گرفتن تنش بکاهد.
سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود در این باره از 'لحظه‌ای خطرناک' سخن گفته است.

مناقشه کشمیر یک مناقشه بر سر اقلیم است که از بعد از چند پارگی هند در سال 1947، عمدتا بین اسلام آباد و دهلی بوجود آمده و تاکنون بر سر این موضوع سه جنگ بین دو کشور رخ داده ‌است.

هند ادعای مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر را دارد و تا سال 2010، 43 درصد آن منطقه را اداره می‌ کرده ‌است.

پاکستان با این ادعای هند مخالف است. پاکستان کنترل 37 درصد از این منطقه را در اختیار دارد.

نظر شما