شناسهٔ خبر: 31280133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

راز‌های موفقیت جوان انقلابی در گفت‌وگو با 3 تن از رویش‌های نسل سوم انقلاب

«نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» را از ذهن جوانان پاک کنیم

روزنامه جوان

شاهین ایزدیار: بی‌تردید هموار ساختن مسیر پیشرفت توسط مسئولان مربوطه برای جوانان در راه رسیدن به اهداف آن‌ها تأثیرگذار است، اما شرط اصلی و زمینه ابتدایی برای بستر پیشرفت تلاش خود جوانان است. لازمه رسیدن به آرمان‌ها و امیال جوانان علاقه، انگیزه، کوشش و پشتکار است. پس تمام وقت خود را صرف انتظار جهت حمایت شدن از سوی مسئولان نکنیم. اولین لازمه تحقق موفقیت ما، همت خود ماست.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- بهنام صدقی: بی‌شک خواندن از نخبگان جوان می‌تواند برای بسیاری جوان‌ها که گاهی ذهن و قلب خود را به حوضچه «نمی‌شود و نخواهد شد» تبدیل می‌کنند درس‌های بسیاری داشته باشد. با اینکه این‌ها در کارنامه‌شان بزرگ ترین، جنجالی‌ترین و نفسگیرترین رقابت‌ها، پیشرفت‌ها، موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌ها را دارند، اما خیلی خونسرد و متواضعانه در برابر ما نشسته‌اند، طوری که انگار هیچ کار مهمی در زندگی‌شان انجام نداده‌اند. کارنامه پر بار و درخشان آنان بی‌تردید در تاریخ این مرز و بوم به یادگار خواهد ماند. قطعاً نخبگان جوان انقلاب یعنی همان «رویش‌های انقلاب» همیشه دشمنان را ناکام گذاشته و سبکی تازه از جوانی و زندگی را به ما می‌آموزند. از دانشگاه‌های معتبر کشور‌های دنیا دعوتنامه‌های مختلف برای بورسیه تحصیلی و اقامت دارند، اما نمی‌روند. می‌مانند تا به کشور خودشان خدمت کنند و الگویی بی‌بدیل باشند برای جوانان همسن و سال خودشان. یکی‌شان با وجود معلولیت توانسته در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا شش مدال طلا و یک نقره کسب کند، او عضو تیم ملی شنای معلولان ایران است. جوانی ملقب به پسر طلایی ایران. دیگری قهرمان شطرنج باز ۱۷ ساله کشورمان است. کسی که در دفاع از حقوق مردم فلسطین، در جبهه شطرنج شکستی دیگر در کارنامه رژیم صهیونیستی قرار داد تا حرف ملت مظلوم فلسطین را به گوش جهان برساند. آن یکی را که بیشتر با عکس‌های دوران کودکی‌اش می‌شناسیم، نابغه قرآن است. جوان انقلابی دارای دکتری افتخاری از دانشگاه حجاز انگلستان. آنچه در این صفحه می‌خوانید گفته‌های نمونه‌ای از خیل رویش‌های جوان انقلاب است. دهه فجر چله انقلاب انگیزه‌ای شد تا در همایش رویش‌های انقلاب (تجلیل از نخبگان نسل سوم انقلاب) که از سوی فرهنگسرای خاتم (ص) در منطقه ۱۸ برگزار شد با سه تن از جوانان موفق نسل سومی انقلاب به گفت‌وگو بنشینیم. مشروح همکلامی با سه تن از رویش‌های جوان انقلاب و گفت‌وگو با محمدصادق دهنادی، دکترای مدیریت رسانه و دبیر ۳۶ ساله همایش فصل رویش در منطقه ۱۸ را با هم می‌خوانیم.

بهانه کافی است، یا علی بگوییم و بلند شویم تا به ایده‌آل‌ها برسیم

شاهین ایزدیار، عضو تیم‌ملی شنای معلولان ایران

۲۵ ساله و متولد کرج هستم. بنده شنا را از ۹ سالگی شروع کردم و از ۱۴ سالگی وارد تیم ملی شدم و حاصل این ۱۴ سال حضور در تیم ملی، کسب ۴۹ مدال رنگارنگ برون‌مرزی شد. من از کودکی علاقه‌مند به شنا بودم و این علاقه شخصی با پشتکار خودم و تشویق‌ها و حمایت‌های پدر و مادرم همراه شد و توسط پدر یکی از دوستانم که جانباز نیز بودند، به هیئت جانبازان استان البرز دعوت و بعد از آن وارد تیم ملی شدم.
در حال حاضر هم در حال تمرین برای مسابقات جهانی سال آینده هستم. ان‌شاءالله این مسابقات در مرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود. من به عنوان قهرمان این دوره از مسابقات جاکارتا تنها یک توصیه برای نسل جوان امروز به‌خصوص جوانان همسن و سال خودم دارم و آن هم اینکه وقتی آن‌ها هدفی را در زندگی دنبال می‌کنند یا آن را به صورت صددرصدی انجام دهند و تمام دقت و انرژی خود را صرف هدف خود کنند یا اینکه به طور کل مسیر و هدف زندگی‌شان را عوض کنند.

به نظر من اگر کاری حتی به صورت ۹۰ درصدی هم انجام شود، موفقیت کاملی در آن نخواهد بود. من معتقدم تلاش، پشتکار و توکل به خداوند از مهم‌ترین راز‌های موفقیت و سلامت جوانان جامعه امروز است. اگر بخواهم خودمانی‌تر با قشر جوان امروز صحبت کنم باید بگویم بیاییم و جملاتی همچون: «سرگرمی نداریم»، «کار نداریم»، «دلیلی برای پیشرفت نمی‌بینیم»، «من نمی‌توانم موفق باشم»، «در حوزه علاقه‌مندی‌هایمان حمایت نمی‌شویم» و... را از ذهن و زبانمان پاک کنیم. چراکه در جامعه امروز افراد و جوانان موفق بی‌شماری هستند که با همت، توکل و توسل به خداوند و تلاش شبانه‌روزی به قله‌های موفقیت دست یافته‌اند. پس بهانه کافی است. نمی‌شود و نمی‌توانیم را باید از ذهن جوانان پاک کنیم. یا علی بگوییم و بلند شویم و تمرین و تلاش کنیم تا به ایده‌آل‌ها برسیم.
به نظر من از جمله دغدغه‌هایی که نسل جوان امروز در حوزه‌های مختلف کاری، تحصیلی و... دارند این است که آینده خود را بسازند. چه از منظر اقتصادی و جایگاه اجتماعی و چه از منظر فرهنگی و بهبود سبک زندگی. من فکر می‌کنم مسئولان ما در جریان این دغدغه‌های جوانان ما هستند، اما نکته مهم ممارست شخصی است.

بی‌تردید هموار ساختن مسیر پیشرفت توسط مسئولان مربوطه برای جوانان در راه رسیدن به اهداف آن‌ها تأثیرگذار است، اما شرط اصلی و زمینه ابتدایی برای بستر پیشرفت تلاش خود جوانان است. درست است که حمایت‌های افراد، والدین، سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط کمک شایانی به جوانان جهت تحقق اهدافشان می‌کند، اما اصلی‌ترین لازمه رسیدن به آرمان‌ها و امیال جوانان علاقه، انگیزه، کوشش و پشتکار است. پس تمام وقت خود را صرف انتظار جهت حمایت شدن از سوی مسئولان نکنیم. اولین لازمه تحقق موفقیت ما، همت خود ماست.
به نظرم جوانان را می‌توان از منظر فرهنگی نیز حمایت کرد. به عنوان مثال اگر صداوسیما به عنوان یک نهاد دولتی برنامه‌های متنوعی برای معرفی جوانان نخبه و موفق به جامعه داشته باشد، قطعاً پخش این برنامه‌ها انگیزه‌ای برای جوانان دیگر می‌شود. این برنامه‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی باشند.

برای انگیزه‌بخشی به خیل عظیم نیروی جوان هر شخص یا هر نهاد هر کاری که می‌تواند کند را باید انجام دهد. نقش بی‌بدیل رسانه‌ها و مطبوعات در اشاعه سبک زندگی جوانی و معرفی جوانان برتر علمی و ورزشی به جامعه بسیار حائز اهمیت است.
تردیدی نیست که معرفی جوانان برتر، نخبه و افتخارآفرین کشور تأثیر بسیار زیادی در الگوگیری دیگر جوانان دارد و علاوه بر بها دادن و انگیزه‌بخشی به جوانان تلاشگر و موفق برای ادامه مسیر، باعث می‌شود تا دیگران با الگوگیری از آن‌ها اهداف تازه‌ای را برای خود ترسیم کنند.

ضرورت برگزاری برنامه‌هایی همچون همایش فصل رویش‌های انقلاب به منظور معرفی جوانان برتر و نخبه کشور بیش از پیش احساس می‌شود. چون این همایش که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار و در آن از نخبگان جوان برتر و افتخارآفرین نسل سوم انقلاب در حوزه‌های مختلف مذهبی، علمی و ورزشی تقدیر شد، گام خوبی برای توجه همه مسئولان در حوزه‌های مختلف به نسل جوان انقلاب است.
این همایش‌ها جدا از اینکه برای شخص دعوت شده به جهت دیده و مطرح شدن هرچه بیشتر امتیاز خوبی محسوب می‌شود و به نوعی قدردانی از زحمات آن‌ها است، باعث می‌شود تا دیگران نیز یکسری از افراد موفق را ببینند و با الگوگیری از آن‌ها اهداف تازه‌ای را برای خود ترسیم کنند و با پیش رو قرار دادن این هدف‌ها و تلاش مستمر آینده بهتری را برای خود رقم بزنند.

الگو‌های تربیتی غربی در خانواده‌ها به جایی نمی‌رسد

دکتر سیدمحمدحسین طباطبایی، اولین نابغه قرآنی ایران

ما ایرانیان غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داریم. قرآن کریم، روایات معصومین، سیره اهل بیت و در تمام جزئیات و فرع‌ها، دین مبین اسلام سفارشات بسیاری به ما دارد. خیلی‌ها شاید از این امر غافل باشند، اما خوب می‌دانیم که دین ما پر است از سفارش‌های اخلاقی، اعتقادی و تربیتی. در رابطه با این مسائل تاکنون کار‌های ارزنده‌ای صورت گرفته است و مسئولان مربوطه از ابعاد مختلف فرهنگی، پژوهشی و پرورشی این امر حمایت‌های خوبی کرده‌اند. ما باید از پتانسیل جوانانمان و ظرفیت‌های آن‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی بیشترین بهره‌برداری را کنیم. متأسفانه عامه مردم از این مسائل آگاه و آشنا نیستند و با توجه به گرای غلطی که دشمنان نظام و انقلاب می‌دهند، ان‌شاءالله برنامه‌های آموزشی و پرورشی خوبی از سوی مسئولان ذیربط صورت بگیرد.

امروز دشمنان ما به غلط مسائلی را دنبال می‌کنند تا به اهداف شومشان برسند و درخواستشان هم از خانواده‌های ما این است که تفکر و الگوی آنان را پیگیری و دنبال کنند. مطمئناً الگو‌های تربیتی غربی در خانواده‌های ما راه به جایی نخواهد برد. ما باید از همین راه‌ها و تبلیغات و امکانات علیه خود آن‌ها استفاده کرده و در مقابلشان بایستیم. بی‌شک تحقق این امر نیازمند تفکر، تعامل و وحدت نظر است.
پیرو فرمایشات رهبری با توجه به ضرورت آشنایی جوانان با سبک زندگی ایرانی- اسلامی و در فضایی که شبکه‌های اجتماعی فرهنگ نامأنوسی را در میان نسل جوان ترویج می‌کنند، طبیعتاً نقش و وظیفه افرادی همچون بنده در این عرصه این است که از اعتبار و توانایی که خداوند متعال به ما عطا فرموده است نهایت استفاده را کنیم تا در حوزه بحث‌های دینی، فرهنگی، تربیتی و... چیزی از مردم به‌ویژه جوانان دریغ نکنیم.

ما باید در شهر‌ها و استان‌های مختلف مراکزی را برای یادگیری قرآن داشته باشیم. امیدوارم همانطور که در خارج از کشور نیز فعالیت‌های مثمرثمری داشته‌ایم، در شهرستان‌ها و استان‌های کشور خودمان نیز بیشترین خدمت قرآنی را به مردممان کنیم.
در این میان نمی‌توان نقش بسیار مهم و اساسی آموزش و پرورش را نادیده گرفت. توصیه من این است که حتماً مسئولان ما اهتمام بیشتری به آموزش و پرورش بالاخص شیوه‌های آموزش زندگی قرآنی به کودکان، جوانان و نوجوانان و حتی خانواده‌های آن‌ها داشته باشند.

موفقیت با اتلاف وقت میسر نمی‌شود، سینه‌خیز به سمتش برویم

آرین غلامی، شطرنج‌باز، قهرمان ۱۸ ساله کشور

آرین غلامی، ۱۸ ساله، متولد قائمشهر هستم. از کودکی علاقه‌مند به ژیمناستیک بودم و این علاقه شخصی با پشتکار خودم و تشویق‌ها و حمایت‌های پدر و مادرم همراه شد، اما متأسفانه به خاطر اینکه پس از مدتی دستم شکست، نتوانستم این ورزش ارزشمند را ادامه دهم و با شطرنج مسیر زندگی‌ام را عوض کردم. امروز زندگی شخصی من به کل شطرنجی است!

در رقابت‌های بین‌المللی ریلتون سوئد اولین نورم استاد بزرگی شطرنج را طی کردم و از لحاظ فنی در جایگاه یازدهم استاندارد و هم‌امتیاز با رده پنجم این رقابت‌ها شدم. در بخش «بلیتز» این رقابت‌ها به عنوان نایب قهرمانی رسیدم و با انصراف از مبارزه با نماینده رژیم غاصب صهیونیستی مدال طلا و دلار‌ها را از دست دادم تا مدال افتخار را بر گردنم بیاویزم.

با اینکه اخیراً از تیم ملی حذف شده‌ام، اما مفتخرم که در دفاع از حقوق مردم فلسطین، در جبهه شطرنج شکستی دیگر در کارنامه رژیم صهیونیستی قرار دادم تا به نوعی حرف ملت مظلوم فلسطین را به گوش جهان برسانم. امروز من به عنوان یک جوان ایرانی مفتخرم که توانسته‌ام مدال انسانیت را به مدال طلای جهانی ترجیح دهم و نام باشکوه ایران را به دشمنان این مرز و بوم یادآور شوم.
من معتقدم نسل جوان امروز دغدغه علم و آینده خود را دارند و بی‌شک موفقیت در این امر با هدر دادن وقت و اتلاف انرژی برای صرف روی کار‌های بیهوده میسر نمی‌شود. پس منتظر معجزه نباشیم. حرکت کنیم تا به موفقیت برسیم. اگر انسان بخواهد می‌تواند به سمت موفقیت سینه‌خیز رود!

به نظر من جوانان و آینده‌سازان این کشور از سوی مسئولان کشور به‌خوبی حمایت نمی‌شوند. حمایت‌ها بسیار کم و بسنده و جوابگوی انگیزه و پشتکار این خیل عظیم جوان نیست. بی‌شک برای این جوانان و نوجوانان از منظر فرهنگی و اعتقادی خیلی کار‌ها می‌شود انجام داد، اما نکته مهم اینجاست که مسئولان مربوطه و متولیان امر با این دغدغه‌های جوانان و نوجوانان امروز آشنا نیستند.
متولیان امر باید بیش از پیش راه را برای هموار شدن پیشرفت نوجوانان و جوانان کشور باز کنند. البته از نقش آموزش و پرورش و همچنین نقشی که والدین می‌توانند در شکوفایی استعداد‌ها و موفقیت‌های فرزندانشان داشته باشند نیز نباید غافل شد.

نظر شما