شناسهٔ خبر: 31279783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

محمدرضا هادیلو

انرژی خورشیدی در بروکراسی اداری تلف می‌شود

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
سرویس ایران جوان آنلاین: اکثر استان‌های ایران به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم، در طول سال از ۳۰۰ روز تابش نور خورشید بهره‌مندند. منبعی که در حال حاضر بهترین روش برای تولید انرژی برق به شمار می‌آید.
استان‌هایی مانند کرمان، خوزستان، همدان، بوشهر، خراسان‌های شمالی و رضوی و جنوبی. نقاطی که به لحاظ تابش‌های مداوم نور خورشید مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی هم قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه هزینه استفاده از انرژی خورشیدی خیلی کمتر از انرژی الکتریکی است، قطعاً صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های برق و دیگر انرژی‌ها را به همراه خواهد داشت. اما متأسفانه وجود برخی قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش باعث شده تا کار به سختی پیش رود و کماکان مردم از قطعی و گرانی برق بنالند و مسئولان از توان پایین نیروگاها.
موضوع استفاده از انرژی خورشیدی وقتی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که بدانیم امروزه در بیشتر استان‌هایی که از کمبود انرژی و گرانی برق می‌نالند، پتانسیلی وجود دارد که می‌تواند علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز به ایجاد اشتغال و درآمدزایی آن‌ها نیز کمک کند.

با این حال وضعیت حمایت از سرمایه‌گذاران در این عرصه اصلاً خوب نیست. به عنوان مثال فقط در سال گذشته ۱۲۰ متقاضی سرمایه‌گذاری برای بیش از ۵۳۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان خراسان‌رضوی ابراز تمایل کرده بودند که متأسفانه تنها با ۲۶ متقاضی برای ۱۱۶۰ مگاوات قرار داد منعقد شد و تنها ۴ مگاوات این طرح‌ها نصب شده است. البته اولین علت برای این اتفاق را باید در محدودیت‌هایی که در ظرفیت‌های تولید و پشتیبانی شبکه برق وجود دارد جست‌وجو کرد. گرما در راه است و خوزستان از جمله استان‌هایی است که به شدت به انرژی برق احتیاج دارد. استانی که در تابستان‌هایش به دلیل استفاده مداوم از وسایل خنک کننده مصرف برق آنقدر بالا می‌رود که نیروگاه‌ها پاسخگوی تقاضا‌ها نمی‌شوند.
در این استان به دلیل تابش نور خورشید در طول روز منابع خوبی برای تولید انرژی خورشیدی وجود دارد که می‌توان از این منابع برای کاهش بار شبکه برق الکتریکی استفاده کرد. مزیت انرژی خورشیدی این است که استفاده از آن بسیار کم هزینه‌تر از انرژی الکتریکی است و به همین دلیل اگر مصرف این نوع انرژی در استان فرهنگ‌سازی شود قطعاً صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌های برق به وجود می‌آید.

ناگفته نماند که در استان خوزستان بین سال‌های ۸۸ تا ۹۰ استفاده از انرژی‌های خورشیدی ابتدا در روستا‌های صعب‌العبور ایذه، لالی، دزفول، مسجدسلیمان و تالاب شادگان انجام شد و تاکنون ۱۸۰ خانوار روستایی با هزینه ۴ میلیارد تومان برای تأمین برق خود از انرژی خورشیدی بهره‌مند شده‌اند.
اما با توجه به اینکه نصب پانل بر هر پشت‌بام خانه روستایی به ازای هر کیلو وات ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان هزینه دارد و با توجه به نوسانات قیمت ارز هر روز هم گران‌تر می‌شود، از سرعت کار کاسته شده است.

هم‌اکنون پانل‌های خورشیدی با تولید ۱۲۰ کیلووات برق در مساجد و ۱۰۰ کیلووات برق در مدارس استان نصب شده است که میزان برق تولیدی برای هر مسجد و هر مدرسه ۵ کیلووات است و توانسته روشنایی آن را تأمین کند و مقداری از بار شبکه برق الکتریکی را کاهش دهد. با تمام اقدامات صورت گرفته باید گفت: با توجه به وابستگی شدید جوامع بشری به منابع انرژی جهت رفع احتیاجات صنعتی از یک سو و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی موجب به وجود آمدن اختراعات و ابداعات گوناگون جهت دستیابی به منابع جدید انرژی شده است. از این رو شناخت، مطالعه، و به کارگیری روش‌های نوین جهت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، به عنوان یک ضرورت درآمده است. با اینکه در تمام دنیا سعی بر این است تا به هر نحو ممکن از نور و انرژی خورشیدی بهره‌برداری شود، اما متأسفانه در ایران هنوز برنامه مشخصی برای استفاده از انرژی‌های پاک و بخصوص نور خورشید وجود ندارد و دلیل این ادعا همین بس که متقاضیان داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری در این بخش، آنقدر اسیر رفت و آمد و بروکراسی اداری می‌شوند که عطای کار را به لقایش می‌بخشند.

نظر شما