شناسهٔ خبر: 31279778 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

میزان تبخیر آب پشت سد‌ها سالانه ۳ میلیارد متر مکعب است

فهمی گفت: میزان تبخیر آب سد‌ها حدود ۳ میلیارد متر مکعب در سال است که معادل ۶ درصد کل حجم سد‌های کشور است.

صاحب‌خبر -

هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تبخیر آب در پشت سد‌ها اظهار کرد: اعداد و ارقامی که برخی از رسانه‌ها مبنی بر تبخیر ۶۰ درصدی آب پشت سد‌ها اعلام می‌کنند، بدون پشتوانه علمی است و اطلاعات دقیق آن در اختیار وزارت نیرو است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: میزان تبخیر آب سد‌ها حدود ۳ میلیارد متر مکعب در سال است که معادل ۶ درصد کل حجم سد‌های کشور است که در صورت پایین آمدن حجم سد‌های کشور این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: ساختار بخش آب وزارت نیرو تا پایان امسال اصلاح می‌شود

وی افزود: استفاده از یک ماده شیمیایی و پاشیدن آن به سطح آب، میزان تبخیر را کاهش می‌دهد، اما به دلیل وزش باد احتمال دارد این ماده  در یک قسمت جمع و غلظت آن افزایش یابد که این موضوع می‌تواند بر کیفیت آب تأثیر گذار باشد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: راهکار دیگر استفاده از توپ‌های کوچک بر سطح آب سدها است که با تغییر سطح تابش خورشید میزان تبخیر را کاهش می دهد.

به گفته وی؛ وزش باد می تواند میزان تبخیر را افزایش دهد به همین منظور با ایجاد مانع طبیعی مانند درخت و یا ایجاد دیواره مانع وزش باد به سطح سدها می شوند، که این روش می تواند تا حدودی میزان تبخیر را کاهش دهد.

متوسط پتانسیل تبخیر سالانه در جهان ۷۰۰ میلیمتر و در ایران برابر با ۲۱۰۰ میلیمتر می‌باشد و این موضوع نشان می‌دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است.  

انتهای پیام/

تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است

نظر شما