شناسهٔ خبر: 31279529 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

در نشست خبری مدیرعامل و معاونان آبفا روستایی فارس مطرح شد:

حفر عمیق‌ترین چاه آبرسانی کشور در جنوب فارس/ بدهی 30میلیارد تومانی آبفار فارس به پیمانکاران/ روستاییان با سامانه 1523 مشکلات حوزه آب را مطرح کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش شیرازه، علی بوستانی، مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي فارس در نشست خبري ضمن اشاره به بارندگی‌های اخیر با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی درخصوص کمبود جدی آب هشدار داد و گفت: رسانه‌ها بحران آب را تبیین و تشریح کنند تا افکار عمومی در جریان کمبود آب قرار گیرند و از مصرف بی‌رویه و نابجای آن خودداری کنند چراکه به مديريت صحيح منابع آبي نیاز داريم .

وی با بیان اینکه هاکنون يك ميليون و ٤٥٠ هزار روستايي مستقيم و غيرمستقيم از خدمات اين شركت بهره‌مند شده‌اند، ادامه داد: اگرچه ميزان بهره‌مندي روستاييان فارس از خدمات اين شركت از ميانگين كشوري بالاتر است اما در پيك بحران (فصل تابستان) به بيش از ٦٨٠ روستا از طريق تانكر آبرساني مي‌شود.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي فارس گفت: در حال حاضر ٤٢٥ هزار انشعاب با بيش از ٢٠ هزار كيلومتر خط انشعاب و توزيع آب در حال استفاده و بهره‌برداري روستايي قرار دارد.

بوستاني با بیان اینکه عميق‌ترين چاه آبرساني كشور با عمق ٥٢٠ متر در لار و جهرم قرار دارد، آن را ناشي از كاهش سطح سفره‌هاي آب شرب در شرايط خشكسالي دانست.

بوستانی قيمت تمام شده يك متر مكعب آب شرب به طور ميانگين را هزار و ٤٦٨ تومان اعلام و اضافه کرد: قيمت فروش به ازاي هر مترمكعب ٣٢٠ تومان است كه دولت به ازاي هر مترمكعب آب ‌هزار و ١٠٠ تومان يارانه اختصاص مي‌دهد.

وي يادآور شد: در دهه فجر امسال ٦١ روستا با بيش از ١٠ هزار و ١٠٠ خانوار و اعتبار ٢٥٦ ميليارد ريال از آب شرب بهداشتي بهره‌مند شدند.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي فارس با بيان اينكه آب شرب تعاريف متعددي دارد، عنوان كرد: قبل از انقلاب تنها ٥١٤ روستا از نعمت آب شرب برخوردار بودند كه پس از انقلاب به دو هزار و ٧١٠ روستا افزايش يافت .

بوستاني ادامه داد: در حال حاضر حدود ٨٦ دستگاه آب شيرين كن در مقياس‌هاي 5، 10 و 30مترمکعبی در روستاهايي كه آب شيرين ندارند، مستقر شده است و با تفاهم‌نامه‌ای که با بخش خصوصی منعقد شده است با کمترین سود به مردم آبی با کیفیت آب معدنی ارائه می‌شود.

وي همچنين با اشاره به آغاز فاز دوم طرح جامع هوشمند آب شرب روستاهاي فارس، خاطرنشان كرد: طرح جامع به عنوان يك سند و مرجعي بيست ساله محسوب مي‌شود که حذف كاغذ از سيستم مشتركين روستايي از مهمترين اهداف اجراي اين طرح می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آبفا روستایی استان فارس با بیان اینکه 41 فقره رتبه برتر طی شش سال اخیر کسب کرده‌ایم، گفت: تاسیس مجمع خیرین آبرسان، حذف کاغذ از سیستم اداری و امور مشترکین، الکترونیکی کردن ارائه خدمات و اجرای طرح کنترل از راه دور از جمله دستاوردهای این شرکت است که اغلب برای اولین بار در کشور اجرایی شده است.

بوستانی پنج پروژه دفع بهداشتي فاضلاب روستایی را در دست اجرا عنوان و تشریح کرد: پروژزه دفع فاضلاب در روستاهای دشتک شهرستان مرودشت، دوسیران کازرون، رحمت‌آباد شیراز، حسن آباد و شهرمیان اقلید در دست اجراست که پروژه دشتک در خردادماه و هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌اندازی سامانه پایش تاسیسات آب برای هزار روستای فارس

رضا اسدی، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفا روستایی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی سامانه پایش از راه دور تاسیسات آب، تاکید کرد که تا پایان امسال هزار روستا تحت پوشش این سامانه قرار خواهد گرفت .

وی گفت: سامانه کنترل از راه دور تاسیسات آب در ۱۱۶ ایستگاه با ۶۰۳ روستا فعال است و تا پایان امسال این تعداد به 962 روستا با بیش از ۱۵۰ ایستگاه می‌رسد.

684 روستای فارس با کمبود آب شرب مواجه هستند

وی با بیان اینکه علی‌رغم مشکلات، با مدیریت مناسب کمترین تنش در حوزه تامین آب را طی تابستان گذشته داشتیم، اذعان کرد: ۷۹ دستگاه تانکر به صورت سیار برای آبرسانی به ۶۸۴ روستای دارای شرایط بحرانی پیش بینی شده و ۶۷ حلقه چاه کشاورزی اجاره و بعد از انجام آزمایش و کنترل، آب آن برای توزیع روستایی اختصاص داده شده است .

مصلح با اشاره به وجود ۷ هزار و ۳۰ کلیومتر شبکه آب فرسوده روستایی در استان فارس، از بازسازی ۴۶۵ شبکه فرسوده بازسازی خبرداد و افزود: ۳۳ چاه جدید آب حفاری و ۵۴ حلقه چاه نیز تجهیز شده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفا روستایی فارس با بیان اینکه ۷۶۲ حلقه چاه روستایی، ۱۱۱ چشمه، ۲ قنات و ۳۷ مورد آبهای سطحی در مدار قرار دارد، مجموع‌ منابع آبی تحت پوشش روستاهای شرکت آبفای فارس را ۹۱۲ منبع اعلام کرد.

اسدی با بیان اینکه به هزار و ۷۵۰ مشترک پرمصرف اخطار داده شده است، گفت: ۴ هزار انشعاب غیر مجاز در مناطق روستایی تحت پوشش مجاز ایجاد شده که برای برخی موارد که به لحاظ فنی امکان آبرسانی نبوده انشعاب قطع شده است.

خیرین آبرسان، سقای 881 روستا شدند

محمد مصلح، مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان استان فارس نیز با بیان اینکه سه سال فعالیت این مجمع زمینه‌ساز بهره‌مندی ٨٨١ روستای فارس از آب شرب بهداشتي شده است، گفت: طی سه سال گذشته در مجموع بالغ بر ٣٨ ميليارد تومان كل آورده مجمع خيرين آبرسان روستايي فارس بوده است .

وی ادامه داد: در سال ٩٥ اعتباري معادل ١٠ ميليارد تومان در اين مجمع مصوب شد كه بيش از ٩ میلیارد تومان آن محقق و ١٤٤ روستا از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شدند . در سال ٩٦ نيز ١٥ ميليارد تومان مصوب شد كه با تحقق ١٤ميليارد و ٣٥٧ ميليون تومان این اعتبار، ٤٣٧ روستا از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند . براي سال ٩٧ نيز ١٧ ميليارد تومان مصوب شد كه تا پايان آذرماه ١٤ ميليارد و ٢٧٠ ميليون آن محقق و زمینه بهره‌مندي ٣٣٠ روستا از آب شرب بهداشتی فراهم شد .

مديرعامل مجمع خيرين آبرسان فارس با اشاره به راه‌اندازي اين مجمع در استان‌هاي فارس، زنجان و لرستان گفت: اهميت روستا و روستاييان در ايران كه نقش اساسي در توليدات كشاورزي، باغي و صنايع دامي و روستايي دارند، لزوم تشكيل اين مجمع براي كمك به ماندگاري مردم در روستاها را ایجاد کرد تا به نوعی موجب حفظ اشتغال روستایی و تدوام بخش اقتصاد مقاومتي باشيم.

به گفته وی، لوله‌گذاری به طول 825 کیلومتر، حفر 16 حلقه چاه، اهدای 20هزار و 950مترمربع زمین برای احداث تاسیسات از جمله مهم‌ترین اقدامات مجمع خیرین آبرسان می‌باشد.

عزیز کوهپیما، معاون طرح و توسعه شرکت آبفا روستایی فارس نیز از برنامه‌ریزی برای استفاده 85 درصد روستاهای فارس از آب 16 سد موجود در استان و مناطق مرزی با استان‌های همجوار خبر داد و گفت: برای هریک از روستاها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف کرده‌ایم که در آن پروژه‌ها اولویت بندی شده است.

کاهش حقوق آبداران قابل پیگیری است

کرم‌الله ایرجی، معاون منابع انسانی و پشتیبانی شرکت آبفا روستایی فارس هم در این نشست گفت: با استقرار سیستم بودجه‌ای توانستیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم و با تاسیس کانون بازنشستگان گام مهمی در راستای حل مشکلات بازنشستگان برداریم.

وی با بیان اینکه کلیه عملیات‌های تعمیر و نگهداری را برون‌سپاری کرده‌ایم، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص کاهش 300 هزار تومانی حقوق برخی آبداران توسط پیمانکاران در ماه‌های اخیر اظهار کرد: پیمانکاران موظفند طبق قوانین اداره کار حقوق و مزایای آبداران را پرداخت کنند و اگر موردی وجود داشته باشد قابل پیگیری است.

روستاییان با سامانه 1523 مشکلات حوزه آب را مطرح کنند

در این نشست حسین‌علی نورسته، رئیس اداره حراست آبفای روستایی فارس نیز از راه‌اندازی سیستم 1523 خبر داد و گفت: این سیستم در اختیار مشتریان قرار گرفته است که می‌توانند به‌صورت آنلاین مشکلات را به معاونین مربوطه انتقال داده تا به آن رسیدگی شود.

دهقان، مدیر برنامه ریزی شرکت آبفار فارس هم از اجرای 130 پروژه بهبود خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها 59 میلیارد تومان افزایش درآمد و کاهش هزینه داشته‌ایم.

وی از ارائه 21 خدمت به صورت 100درصد الکترونیک خبر داد و گفت: میز خدمت در روستاها راه‌اندازی شده که از 6هزار سند مربوط به پیمانکاران 4 هزار سند از میز خدمت عبور کرده است.

انتهای پیام/


نظر شما