شناسهٔ خبر: 31279061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اردوغان: دیگر به تنهایی توان مقابله با موج جدید مهاجرت را نخواهیم داشت

71417

رئیس‌جمهوری ترکیه نسبت به وقوع موج جدید مهاجرت هشدار داده و اعلام کرد که آنکارا دیگر به تنهایی توان مقابله با آن را نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی سخنانی در ششمین نشست وزرای کنفرانس روند بوداپست در کاخ چراغان استانبول، گفت: در صورت وقوع موج جدید مهاجرت، دیگر به تنهایی توان مقابله با آن را نخواهیم داشت.

وی در ادامه سخنانش با بیان این که ساخت دیوارهای بلندتر و سیم‌های خاردار بیشتر، راه‌حل برای بحران مهاجران نخواهد بود، اظهار کرد: امروز تعداد مهاجرین در سراسر جهان به ۲۶۰ میلیون تن می‌رسد. بیش از ۶۸ میلیون تن از خانه‌های خود آواره شده‌ و بیش ۲۵ میلیون تن پناهنده هستند. این میزان افزون به مشکلات اقتصادی به دلایلی نظیر قحطی، جنگ‌های داخلی، حملات تروریسی و عدم ثبات سیاسی روز به روز در حال افزایش است.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: مهاجرت یک مسأله انسانی و سیاسی است که از عدم همدلی ناشی می شود و ابعاد امنیتی دارد.

اردوغان بیان کرد: قطع کمک به پناهجویان فلسطینی و تنبیه آنان با فقر، اقدامی غیرانسانی است.

او خاطرنشان کرد: تا زمانی که وقوع موارد نقض حقوق بشر، درگیری‌ها و افزایش شکاف میان ثروتمندان و مستمندان در جهان ادامه دارد، مهاجران همواره به سمت راه‌های جدید روی خواهند داد.

وی گفت: رقم کمک‌های که ترکیه با منابع ملی خود برای پناهجویان هزینه کرده، بر اساس معیارهای سازمان ملل متحد، هم‌اکنون از مرز ۳۷ میلیارد دلار عبور کرده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: هیچ پناهجوی سوری را مجبور به بازگشت نکردیم. غرب به وعده خود عمل نکرده است. حتی اولین بخش از کمک مالی شش میلیارد دلاری برای پناهجویان سوریه که اتحادیه اروپا وعده پرداخت آن را داده بود، ارسال نشده است.

اردوغان تأکید کرد: طرح ایجاد منطقه امن که در اوایل بحران مهاجرت مطرح کرده بودم، عملی‌ترین راه‌حل برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است.

انتهای پیام

نظر شما