شناسهٔ خبر: 31278991 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برنامه گفتگوی ویژه

میزان تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

عضوهیئت ­علمی دانشگاه امام صادق (ع): سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عادل پیغامی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در سال 1368 و 10 روز پس از انتصاب مقام معظم رهبری به رهبری، در اولین دیدار نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی با ایشان مقام معظم رهبری فرمودند زمانی می رسد که دشمن از طریق ایجاد مضیقه و محاصره در حوزه غذا، دارو و نفت بر ما فشار بیاورد، بروید و برای آن روز فکری کنید این هوشمندی رهبری بارها تکرار شده است. دغدغه معیشت مردم در دوره اقتصاد مقاومتی همواره وجود داشته است.
او ادامه داد: متأسفانه بعد از سخنرانی رهبری در سال 68 اقدامی اندیشمندانه در مجلس برای تدبیر و برنامه ریزی دوران مضیقه و تحریمی صورت نپدیرفته است.
خاندوزی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در سوی دیگر برنامه گفت: شاید اقتصاد ایران در این سالها به قدری که توقع می رفته از هم نپاشیده اما آنقدرها هم سرپا نبوده است. پیشرفت و اقتدار سیاسی کشور به معنای اقتدار اقتصادی ایران نیست.
او ادامه داد: علیرغم عدم انتشار شاخص های اقتصادی برای کارشناسان و مردم اگر سال گذشته بحث بر سر مقاوم شدن اقتصاد کشور بوده، کارنامه اقتصادی کشور در 10 ماه اخیر نشان می دهد اقتصاد ما به میزانی که انتظار می رفته مقاوم نشده است وگرنه اتفاق هایی که در بازار ارز و کالا مشاهده می شود وجود نداشت.
خاندوزی تصریح کرد: در طول دوره 5 ساله بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گرچه شاخص های اقتصادی مورد نظرمان برتر نشده اما بهتر هم نشده است.
گرچه در بخش کشاورزی و پالایش شاهدیم نسبت به سال 92 وضع بهتری داریم حتی در این دو بخش سهم واردات هم کاهش یافته اما همچنان که شاهدیم تنها 3 ماه قبل از شروع تحریم های دوباره بازارهای ما به قدری شکننده اند که موج قیمتی شان به بخش های گوناگون زندگی مردم، (حتی گوشت و مرغ سفره ها هم می رسد.)
او ادامه داد: لازم به ذکر است مجموع واردات ایران از آمریکا بصورت مستقیم و بی واسطه در خصوص برخی اقلام ضروری مانند سویا و ذرت و چیزهایی از این دست بیش از 2 برابر سال قبل است، این نشان می دهد ما نقشه و راهبرد تجاری کشور را با شرایط تحریمی تطبیق نداده ایم و نمی دهیم پس در مورد دشمن ترین دشمن خود وابسته تر از سال قبل عمل می کنیم دیگر اینکه در یادگیری اقتصاد مقاومتی در سطح بین المللی هم هوشمندی به خرج نداده ایم، چون در جنگ تجاری چین و آمریکا، پیامی صادر می کنیم مبنی اینکه با وجود کاهش یافتن واردات کالاهای استراتژیک آمریکایی به چین، ما همچنان در حال اضافه کردن واردات مستقیم از آمریکا هستیم.
عادل پیغامی گفت: با نظام بانکی موجود نمی توان انتظار مقاوم شدن اقتصاد کشور داشت، ما نیازمند بانکداری مقاوم و یا تاب آور هستیم.
او تصریح کرد: ایران دارای اقتصاد رانتی است و این نوع اقتصاد بازیگران منفی خودش را دارد. ما در حوزه سیاسی و نظامی یک عمق حکمرانی داریم اما در اقتصاد این طور نیست هنوز جالبست که مجلس در زمان تصویب بودجه، هنوز نمی داند چه تعداد شرکت خصوصی در کشور وجود دارد.

این موضوع هم خنده دار و هم بیانگر عدم عمق حاکمیت در حوزه اقتصاد کشور است.

خاندوزی گفت: یکی از پیش نیازهای بیانیه گام دوم، اولویت مساله تعارض منافع در سیاستگذاری کشور است. در لایه کارشناسی بسیاری از بخش ها. اجماع زیادی در خصوص غلط بودن سیاست ها وجود دارد.

پیغامی گفت: نرخ ارز در کشور ما بعنوان یک سیگنال اقتصادی عمل می کند و ما همیشه این سیگنال را خراب کرده ایم. نرخ ارز در ابتد باید موثر و معقول باشد و سپس مانند یک فنر به حرکت خود ادامه دهد ثابت نگه داشتن این نرخ چندان مطلوب نیست. ما هنوز یک بازار سلف ارز نداریم که طبق آن تولید کننده بتواند برای 6 ماه آینده با نرخ ارز مشخص، خرید انجام دهد.

او ادامه داد: متاسفانه عده ای از مردم در کنار دلالان ارز، با فعالیت­ در فضاهای مجازی به افزایش نرخ ارز دامن می زنند.

خاندوزی گفت: سیستم بودجه ریزی یکی از ام الامراض­ اقتصاد به شمار می رود زیرا از این بخش بسیاری از مسائل نشت می کند اگر دوستانی می گویند که کسری بودجه نداریم باید پاسخ دهند چرا هر سال بدهی های دولت افزایش می یابد.

عادل پیغامی در سوی مقابل گفت: دولت گاهی به بودجه خود کسری می دهد تا دیگر کسری ها جبران شود اما متاسفانه کسری بودجه دولت همیشه از نوعی بی انضباطی صورت می گیرد و به این صورت بدهی ها افزایش می یابد.

او افزود: دولت به اصناف کشور به چشم بازیگران لحظات حساس نگاه نمی کند اگر این چنین بود دولت می توانست در هنگام ضرورت صنف گوشت را برای تنظیم و ایجاد تعادل در بازار متلاطم اخیر وارد بازی کند. یا در حوزه ارز هم همین طور.

پیغامی گفت: دربدنه تصمیم گیری دولت و نظام ، نوعی ابهام وجود دارد برای مثال­ چطور می شود یک مقام مسئول ایرانی به چگونگی معیشت مردم جنوب کشور توجه نکند و به ماهیگیران چینی در آب های جنوبی ایران اجازه صید بدهد این اقدام یا خیانت است یا یک نوع غفلت بسیار عظیم و عجیب. چرا تصمیماتی که مستولین کشورهای موفق می گیرند مورد توجه مسئولین کشور ما قرار نمی گیرد. ما باید از دنیای سیاست خارج شویم و به سمت تصمیم گیری های اقتصادی بپردازیم ، در حال حاضر در حال و هوای سیاسی و برجام و تحریم و غیره بسر می بریم از جریان اقتصادی فاصله گرفته ایم.

نظر شما