شناسهٔ خبر: 31278852 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صالحی:

تاریخ غنی وگستره جغرافیایی، ویژگی منحصر بفرد موسیقی ایران است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی ایران ریشه در تاریخ و گستردگی جغرافیایی این مرز و بوم دارد و این ویژگی منحصر بفرد موسیقی ایرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه سه شنبه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد در تالار وحدت تهران برگزار شد.
صالحی در این آیین اظهار کرد: موسیقی ایرانی پاسدار هویت رنگین کمان اقوام ایرانی است و می‌تواند خط ارتباط ایران با جهان باشد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با اشاره به سابقه تاریخی و گستره جغرافیایی موسیقی ایرانی، گفت: موسیقی ایران به دلیل سابقه تاریخی و گستره جغرافیایی و اقلیمی، دارای قدمت و اصالت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: موسیقی برخی کشورها از تنوع، و برخی از اصالت برخوردار است؛ اما ایران به دلیل گستره جغرافیایی، در این حوزه دارای ترکیبی از اصالت و تنوع است.
صالحی ادامه داد: از سوی دیگر، ویژگی جامعه و تاریخ ایرانی، خصلت‌های خاص خود را به موسیقی تسری داده است؛ شاعرانگی ایرانی باعث شده موسیقی ایرانی با کلام همراه باشد.
وی افزود: نوا و کلمه، ویژگی خاصی به موسیقی ایرانی داده است؛ ویژگی جانگرایی اشراقی ایرانی باعث شده موسیقی ایرانی با عرفان همراه باشد؛ به طوری که موسیقی ایرانی از زمین به آسمان پر می‌کشد و سپس از آسمان به زمین می‌آید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ویژگی تاریخ ایران که از یک سو با تهاجمات پی در پی و از سوی دیگر با ظلم و استبداد همراه بوده؛ سبب شده است که موسیقی ایرانی هم حماسه و هم سوگ را برای موسیقی ما به همراه داشته باشد؛ بنابر این موسیقی ایرانی را می‌توان موسیقی حماسی و همراه با آواهای درد و رنج نیز معرفی کرد.
صالحی یادآور شد: به نظر می‌رسد موسیقی ایرانی یک فرصت برای هر ایرانی است که حافظ این هویت ایرانی باشند؛ ایران با زبان فارسی و موسیقی خود زندگی کرده و زنده می‌ماند؛ موسیقی ایرانی حافظ رنگین کمان اقوام ایرانی است؛ بخشی از ماندگاری این اقوام به دلیل چهره موسیقیایی آنهاست.
وی افزود: موسیقی ایرانی خط ارتباط ایران با جهان است؛ اگر می‌خواهیم دریچه‌ای به جهان گشوده شود و نفس مهر و محبت ایرانی به جهان برسد با نوای موسیقی می‌توانیم این خط ارتباطی را برقرار کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جشنواره موسیقی فرصتی برای بازشناسی موسیقی ایرانی است و از یک سو خط اتصال بین استادان و کسانی است که جا پای استادان می‌گذارند و جشنواره موسیقی فجر خط اتصال نسل‌های موسیقی ایران به شمار می‌آید.
صالحی ابراز داشت: این جشنواره، خط اتصال موسیقی تهران و ایران است؛ با حضور ده‌ها گروه موسیقی در تهران و برگزاری 25جشنواره در کشور، خط اتصال موسیقیایی وصل می‌شود که در بخش بین‌الملل نیز ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم.
وی خاطرنشان ساخت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خط اتصالی بین موسیقی ایرانی و دفاع مقدس ایجاد می‌کنیم؛ نواهایی که پس از هشت سال پیروزی هرگز از یادها نمی‌رود و بازنمایی موسیقی انقلاب و دفاع مقدس کام مردم را دوباره شیرین‌ و خاطرات آن روزها را زنده می‌کند.
پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بخش آغازین برنامه، قطعه «فرهاد و شیرین» از وحشی بافقی و قطعه گل پامچال توسط گروه کر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری اجرا شد. سپس کلیپ روند آماده سازی و برگزیده ای از اجراهای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پخش شد. اجرای گروه موسیقی روشنا به خوانندگی «مظفر شفیعی» بخش بعدی این مراسم بود.
در ادامه آن، شاهین فرهت مدیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در سخنانی به روند برگزاری این دوره پرداخت و گفت: در طول این جشنواره بزرگترین آرزوی من در زندگی، برآورده شد و آن اجرای آثار آهنگسازان ایرانی به عنوان تم اصلی این جشنواره بود.
وی افزود: جشنواره فجر همیشه بهترین زمان برای اجرای موسیقی به مخاطبان خود بوده است. من از سال 64 در جشنواره های مختلف موسیقی فجر حضور داشتم و هر سال نیز شاهد تغییرات متفاوتی در نحوه برگزاری آن بودم. هر فستیوال موسیقیایی می تواند در هر سال شاهد تغییراتی باشد و از دینامیک مختلفی بهره بگیرد. در جشنواره امسال از بسیاری آهنگسازان ایرانی آثاری وجود داشت که نشان از پیشرفت هنرمندان ما، هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی داشت. اگر بخواهم جمله از اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بگویم تا در خاطر شما بماند، باید بگویم در جشنواره امسال آثار آهنگسازان ایرانی توسط گروه های خارجی و اجرای آهنگسازان بزرگ جهان نظیر «بتهوون» توسط گروه های موسیقی ایرانی اجرا شد.
فرهت ادامه داد: ما امروزه در عصر تکنیک حضور داریم و امروزه تکنیک در هنر موسیقی نقش پررنگ تری از الهامات هنری به خود گرفته است. هنرمندان جوان ایرانی در عرصه اجرای موسیقی بسیار از تکنیک بالایی برخوردارند و از این بابت بسیار خوشحالم اما از طرفی راهی بسیار طولانی در پیش داریم و باید کارهای زیادی را در این زمینه انجام دهیم.
وی اضافه کرد: تالار وحدت از جهت مهندسی صدا و آکوستیک بسیار مناسب است؛ متأسفانه هنرمندان ایرانی در اجرای زنده آثار موسیقایی صدا را توسط میکرفون تقویت می کنند. وقتی سالن دارای شرایط مناسب آکوستیکی است، دلیلی برای تقویت صدا وجود ندارد؛ چون باعث می شود که صداها به اصطلاح «OVER LOAD» شوند.
آنچه مهم است توجه بزرگان موسیقی و هنرمندان ما به آثار آهنگسازان ایرانی جوان است. در این جشنواره گروه های ایرانی مورد توجه هنرمندان خارجی قرار گرفتند. آنها تصور نمی کردند که در ایران، گروه های تریو و کوارتت فعالیت دارند.
دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در پایان سخنان خود گفت: این چند روز برای من بسیار خاطره انگیز بود؛ چون شوق و ذوق دوستداران موسیقی را در دنبال کردن اجراهای جشنواره دیدم؛ امیدوارم این استقبال هرسال بهتر از سال قبل باشد. تنها آرزوی من از خداوند بزرگ، معرفی هرچه بیشتر موسیقی ایران به جهان است.
در ادامه این آیین از سه هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شاهین فرهت مدیر هنری جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر، فریماه قوام صدری نوازنده مدرس پیکسوت پیانو بر روی صحنه تجلیل شد. این سه هنرمند عبارت بودند از «کریم صالح عظیمی»، «رامین جزایری» و« فخری ملک پور».
در بخش دیگر این آیین، نوبت به اجرای گروه موسیقی نواحی «یاغلیق» رسید؛ سپس رضا عسگر زاده نوازنده دودوک و حسام اینانلو نوازنده کمانچه، اجرای خود در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر را تقدیم حاضران در سالن کردند.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، هوشیار خیام قرار بود نوازنده پیانو در یکی از بخشهای این مراسم باشد که به دلیل وقوع سانحه ناگوار برای فرزندش، مجبور به ترک این آیین شد.
میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه ای، محمد مجتبی حسینی ، هومان اسعدی، حسین بهروزی نیا، احمد صدری، شهرداد روحانی، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی،رضا مهدوی،هادی منتظری، علی مغازه ای، رافائل میناسکانیان، علی اکبر مرادی، حیدرکاکی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا عاطفی، بیژن بیژنی، علی ترابی، علی اکبر صفی پور، ناصر آقایی، هومان اسعدی، کیوان فرزین، بابک ربوخه، علی ثابت نیا و امین غفاری، از جمله هنرمندان و شخصیت های هنری حاضر در این مراسم بودند.
شبس**فراهنگ*9493*1504

نظر شما