شناسهٔ خبر: 31278818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همدلی | لینک خبر

هفته پرکار وزارت خارجه و رخدادهای مختلف درآن از حمله تروریستی خاش تا نشست ورشو و... بررسی می‌شود

صاحب‌خبر -
ترافیک متراکم در دیپلماسی
همدلی| گروه سیاسی ـ هفته گذشته، هفته‌ای پر مشغله برای دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. در صدر اخبار، حمله تروریستی در خاش بود که منجر به شهادت و مجروحیت نزدیک به 40 تن از فرزندان ایران شد. حمله‌ای که با واکنش شدید دستگاه‌های سیاسی ـ نظامی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و آنان را وادار به موضع‌گیری‌های تند علیه این اقدام ناجوانمردانه کرد چرا که ترور به هرشکل و از جانب هرکه، مذموم و محکوم است و طعم تلخ این اقدام سال‌هاست که کام ایرانیان را تلخ کرده است.
سپس حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست «سوچی» با حضور همتایان روس و ترک‌اش بود. رئیس جمهور به همراه «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» پیرامون مسائل سوریه به بحث و تبادل نظر پرداختند و با وجود اختلافات سه کشور در خصوص مسائل سوریه، نقاط مشترکی از این نشست حاصل شد که بارزترین آن در ظاهر، «اصرار بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه» و «محکوم کردن حملات رژیم اسرائیل به این کشور» بود.
از سویی دیگر نشست امنیتی ورشو در لهستان برگزار شد و محور اصلی آن که از پیش توسط آمریکا و متحدانش اعلام شده بود، تاکید بر نقش جمهوری اسلامی در نا امنی منطقه و جهان بود که با بی‌اعتنایی اکثر کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورهای منطقه به همراه چین و روسیه همراه شد و دولت آمریکا در واقع نتوانست برداشتی را که روی آن سرمایه گذاری کرده بود از این نشست داشته باشد.
و در انتهای نشست امنیتی مونیخ در صدر خبرهای خارجی هفته گذشته قرار داشت که محمد جواد ظریف توانست در این نشست و گفت‌وگوهای حاشیه‌ای آن با رسانه‌ها، نقش مخرب آمریکا، اسرائیل و رژیم سعودی را در مشکلات منطقه و جهان به تصویر بکشد.
خروجی این رخدادها نشان داد که دولت ایالات متحده با وجود برقراری تحریم‌های یک جانبه علیه ایران و بروز فشار اقتصادی شدید، هنوز نتوانسته یک وحدت و اجماع سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران در جهان به وجود آورد و دستگاه سیاست خارجی توانسته تا جایی که امکاناتش پاسخ می‌دهد، در مقابل این هجمه‌های سنگین ایستادگی کند. اما پرسش اینجاست که این وزارت خانه و بخش‌هایی از دولت می‌توانند به همین شکل ادامه دهند؟ پاسخ این پرسش بی‌ تردید منفی است و خِرد حاکمیتی باید دریابد که برای پیشبرد منافع کلان ملی، همه حاکمیت و با یک برنامه واحد باید در کنار دستگاه دیپلماسی قرار گیرند و حمایت کنند.
پاریس متعهد
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به انتقادات مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا به ساز و کار مالی اروپا، درنشست ورشو، از متعهد بودن پاریس به برجام گفت: «پاریس با احترام به توافق‌های بین المللی و امنیت جهانی، متعهد به اجرای برجام است».
به گزارش ایسنا، «اگنس روماته اسپاین»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا به سازوکار مالی اینستکس، گفت: «تا زمانی که ایران به تمامی تعهدات هسته‌ای خود عمل کند، فرانسه به حمایت خود از توافقنامه هسته‌ای که اجماعا طی قطعنامه 2231 به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، ادامه خواهد داد».
روماته اسپاین، شروط متعهد ماندن و همراهی دو شریک اروپایی خود یعنی آلمان و انگلستان به برجام را این‌گونه بیان کرد: «ما(فرانسه)، انگلستان و آلمان از رویکردی حمایت می‌کنیم که شامل چارچوب‌بندی بلندمدت برنامه هسته‌ای ایران، محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای این کشور باشد».
او افزود: «همه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، درتاریخ 4 فوریه، بر لزوم داشتن رویکردی جامع و متوازن نسبت به ایران تاکید کردند».
در مجموع اقدامی که با شرکای اروپایی فرانسه، به‌خصوص آلمان و انگلستان بر روی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری «اینستکس» انجام شد، به منظور تسهیل تبادلات تجاری مشروع با ایران در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مصوب 2015 است.
به دنبال تخریب روابط ایران و پاکستان
از سوی دیگر «رفعت مسعود» سفیر پاکستان در تهران در پی حمله تروریستی خاش و اعتراض‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به پاکستان، ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه شنیع تروریستی در جاده خاش- زاهدان گفت:نیروهای خارجی به دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند.ما نباید اجازه دهیم آنها موفق شوند.
سفیر پاکستان در تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه ما عمیقا با تمامی قربانیان این حمله شنیع همدردی می کنیم گفت: پاکستان همکاری خود با ایران را برای پایان بخشیدن به تروریسمی که منطقه را تحت تاثیر قرارداده است، ادامه می دهد.
وی با بیان اینکه باید در تمامی سطوح برای ایجاد صلح و ثبات در مرزهایمان و نیز در منطقه باهم همکاری کنیم، اضافه کرد: نیروهای خارجی وجود دارند که به دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند ما باید اجازه موفقیت را به آنها ندهیم.
سفیر پاکستان در تهران یادآورشد:حدود30 سال است جنگ در افغانستان جریان دارد.طبعا چنین اتفاقاتی در مرزهای مشترک افغانستان و ایران و پاکستان رخ خواهد داد.
این دیپلمات پاکستانی اضافه کرد: در حال حاضر ارتش، نهادهای اطلاعاتی و سیاسی، وزارت کشور و وزارت خارجه روابط خیلی زیادی باهم دارند. طبعا هرچقدر روابط گسترش می یابد منجر به امنیت بیشتر مرزها خواهد شد.
با اقتصاد جای تروریست ها را تنگ کنیم
به هر حال نشست صلح و امنیت ورشو به پایان نرسیده بود که حمله‌ای انتحاری در سیستان و بلوچستان رخ داد. محمدجواد ظریف نیز در صفحه توئیتر خود نسبت این نشست و حمله انتحاری را به پرسش گذاشت.
پیرو این اتفاق «رفعت مسعود» سفیر پاکستان برای پاره ای توضیحات به وزرات امور خارجه ایران احضار شد.
رفعت مسعود در تهران بر داشتن روابط اقتصادی این دو کشور تاکید کرد و گفت: «اگر می خواهیم امنیت ارتقا یابد شود باید در منطقه بلوچستان از طرف ما و سیستان از طرف شما روابط اقتصادی را بهتر کنیم و بازارچه‌ها را توسعه دهیم و به لحاظ اقتصادی مردم همان منطقه بتوانند کار کنند و دراین صورت است که جای تروریست ها تنگ تر می شود».
سفیر پاکستان با اشاره به این‌که هرجا به هم شک کرده و به یکدیگر اتهام‌زنی کنیم کار تروریست‌ها راحت می‌شود، افزود:هر دو کشور باید با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند تا جای تروریست‌ها را تنگ کنیم و ما می توانیم با توسعه روابط اقتصادی در این مسیر گام برداریم».
این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به این سوال که، چرا با وجود این‌که عمران‌خان قبل از پیروزی در انتخابات وعده داده بود به ایران سفر می‌کند ولی در این مدت سفری به ایران نداشته‌ است، گفت: «نخست‌وزیر در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که می‌خواهد به کشورهای منطقه و از جمله ایران سفر کند و با همه روسای جمهور منطقه دیدار داشته باشد».
تاکید چین بر تحکیم روابط با ایران
به گزارش ایرنا وزیر امور خارجه چین در دیدار با محمد جواد ظریف از تمایل کشورش برای تحکیم روابط با ایران خبر داد.
به نقل از رویترز، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین پس از دیدارش با محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امنیتی مونیخ را تماشا کرده است.
او در این‌باره سخنرانی ظریف گفت: «من در تلویزیون دیدم که در نشست امنیتی مونیخ به طور واضح و آشکار از حقوق ایران دفاع کردی. به گمانم صدها میلیون چینی نیز سخنرانی تو را تماشا کردند. تو حال یک شخص مشهور هستی».
وانگ یی، همچنین از تمایل کشورش برای تحکیم روابط با ایران خبر داد و گفت: «من از این فرصت استفاده می‌کنم تا ارتباطات استراتژیک عمیقی با دوست قدیمی‌ام داشته باشم تا (از طریق آن) اعتماد استراتژیک میان دو کشور را عمیق‌تر کنیم و از شراکت استراتژیک و پیشرفت‌های دوجانبه گسترده جدید اطمینان حاصل کنیم».
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود به اهمیت روابط چین و ایران تاکید و گفت: «ایران مهمترین رابطه راهبردی را در جهان با چین دارد».
شروع جدید
محمد جواد ظریف روز سه شنبه در این دیدار که در مهمانسرای دولتی پکن برگزار شد از سفر علی لاریجانی و هیات همراه به چین به عنوان یک شروع جدید یاد کرد و گفت: چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.
او با اشاره به سفر رییس مجلس و یک هیات بلند پایه به پکن، گفت: «این سفر شروع تازه‌ای در روابط دو کشور است و نگاه راهبردی تهران به چین را نشان می‌دهد».
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین سال نو چینی را به مردم این کشور تبریک گفته و از استقبال گرم آنها از این سفر
قدردانی کرد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه

برچسب‌ها:

نظر شما