شناسهٔ خبر: 31278587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نکوداشت دومین سفیر اهل سنت در تهران برگزار شد

حمیرا ریگی: ایران هراسی را به ایران شناسی تبدیل کنیم

صاحب‌خبر -


دوشنبه شب مراسم نکوداشت حمیرا ریگی اولین سفیر زن اهل سنت ایران با عنوان «نکوداشت سفیر آفتاب» از سوی انجمن فرهنگی سیستان و بلوچستانی‌های مقیم تهران در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.ریگی سومین زن ایرانی بعد از مرضیه افخم سفیر ایران در مالزی و پروین فرشچی سفیر ایران در فنلاند است که به  مسئولیت سفارت ایران در یک کشور خارجی منصوب می‌شود. او بر اساس حکم وزیر امور خارجه بزودی عازم محل مأموریت خود در برونئی خواهد شد. حمیرا ریگی در عین حال دومین سفیر اهل سنت هم هست. پیش از او صالح ادیبی کرد اهل سنت هم سفیر ایران در ویتنام شده است.
 ریگی پیش از این فرماندار شهر «قصر قند» در استان سیستان و بلوچستان بوده است.او در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت که امیدوارم بتوانم به‌عنوان یک زن مسلمان ایرانی نماینده شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی باشم. به گزارش ایرنا، سفیر کشورمان در برونئی افزود: دولت جمهوری اسلامی بویژه وزارت امور خارجه دولت تدبیر و امید به زیبایی هدیه چهل سالگی انقلاب را با انتصاب یکی از فرزندان دیار پهناور، ولایتمدار و وطن دوست سیستان و بلوچستان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی دادند و مراتب تقدیر و تشکر را از این اعتماد می‌نمایم. ریگی افزود: صادقانه بگویم اگر توفیقی در تمام طول خدمت حاصل شده است این منحصر به شخص من نیست، امروز خیلی از بزرگواران و استادان خودشان آغازگر تحول در استان سیستان و بلوچستان بودند و زمینه‌ساز حضور اقوام و مذاهب اسلامی در سطح ملی هستند.وی همچنین با قدردانی از حجت‌الاسلام علی یونسی مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها برای زمینه‌سازی نقش آفرینی بیشتر اقوام، ادامه داد: از استاد خوبم معصومه ابتکار که اسوه و الگویی از زن مسلمان ایرانی بودند تشکر می‌کنم. اگر او نبود امروز ریگی‌ها هم نبودند.سفیر ایران در برونئی یادآور شد: حمایت، پشتیبانی و همراهی شما امروز زمینه اعتماد دولت کریمه نظام جمهوری اسلامی به بنده در سنگر دیگری را فراهم کرد و من لازم می‌بینم از برکت خون شهدا و نگاه بلند امام راحل به جامعه زنان و همچنین رئیس جمهوری محترم و وزیر امور خارجه تشکر کنم.افتخار می‌کنم که بگویم رهبر معظم انقلاب امروز امید جهان اسلام است.وی ادامه داد: امروز بر خود می‌بالیم که نخبگان و فرهیختگان توانمند سیستان و بلوچستان یکی پس از دیگری شکوفا می‌شوند و جزو مدیران برتر ملی قرار می‌گیرند. هر کدام از ما در جایگاه خودمان می‌توانیم ایران‌هراسی را که علیه ما به راه افتاده به ایران شناسی و ایران دوستی تبدیل کنیم و فرهنگ و تمدن غنی خود را به جهانیان صادر کنیم.
یونسی : ظریف قول 5 سفیر از اهل سنت را داده
همچنین در این مراسم علی یونسی مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی به نمایندگی از رئیس جمهوری و دولت از برگزار‌کنندگان این مجلس قدردانی کرد و گفت: وقتی رئیس جمهوری این مسئولیت را به من واگذار کرد، نخستین جایی که مراجعه کردم وزارت امور خارجه بود و به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفتم می‌دانم رئیس جمهوری به همه وزرا دستور داده است. از وی خواهش کردم در هیأت دولت ابلاغ کنند که برای رفع تبعیض‌های تحقیرآمیز در کشورمان باید شجاعانه توهمات و تخیلات را از بین ببرند و انتصاب‌های مهمی در همه عرصه‌ها داشته باشند. همانجا از ظریف قول گرفتم و او قول 5 نفر را دادند و تا حالا به دو نفر از آنها عمل کرده است.او افزود: باید از علی اوسط هاشمی استاندار پیشین سیستان و بلوچستان سپاسگزاری کنم که شجاعانه عمل کرد و در منطقه خود این سد و تابو را شکست تا دیگران هم جرأت کنند عمل کنند. یونسی تأکید کرد: ریگی نماینده دولت در یک شهر بود و از این پس نماینده همه مردم ایران، دولت، استان سیستان و بلوچستان و بویژه نماینده همه بانوان ایران است.
زنان دیگر نمی‌توانند عوامل نامرئی در فرآیند محسوب شوند
همچنین زهرا اربابی معاون توسعه منابع انسانی سازمان برنامه و بودجه کشور در این مراسم با تسلیت شهادت مرزبانان و اعلام انزجار از عملیات تروریستی محور خاش - زاهدان گفت: در برهه‌ای از زمان قرار داریم که نگاه ویژه‌ای به سرمایه انسانی سیستان و بلوچستان شده است.وی با سپاسگزاری از دولت تدبیر و امید برای ایجاد فضای مناسب برای دیده شدن زنان توانمند و استفاده از آنان برای سطوح مدیریتی، خاطرنشان کرد: اگر هاشمی استاندار پیشین سیستان و بلوچستان این دریچه را برای زنان استان باز نمی‌کرد، مدیریت 76 زن در این استان مقدور نمی‌شد.معاون توسعه منابع انسانی سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: اگر جامعه‌ای که می‌خواهد به سوی توسعه حرکت کند، تعالی انسان و کاهش نابرابری را در نظر نگیرد به موفقیت دست نخواهد یافت. زنان دیگر نمی‌توانند عوامل نامرئی در فرایند محسوب شوند. نقش آفرینی و توانمند‌سازی زنان می‌تواند در موفقیت دولت‌های در حال توسعه مفید باشد.وی خطاب به ریگی گفت: ما تعهد نانوشته با زنان جامعه داریم و امیدوارم همچنان در کشور برونئی بدرخشید .
اربابی گفت: اگر به زنان ایران فرصت داده شود، می‌توانند دنیا را تحت تأثیر قرار دهند.
در این مراسم معصومه ابتکار، شهربانو امانی، مهناز افشار، ولی‌الله شجاع پوریان، عباس عراقچی، علی اوسط هاشمی، ایرج افشار، سید محمود حسینی و... حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما