شناسهٔ خبر: 31278488 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

شینهوا| روسیه تصمیم دارد کشتی‌های فضایی برای حمل توریست به مدار زمین بسازد. هزینه چنین پروازی ۲۵۰ هزار دلار خواهد بود و نخستین پرواز نیز طی ۵ سال آتی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

روسیه توریست به مدار زمین می‌برد

شینهوا| روسیه تصمیم دارد کشتی‌های فضایی برای حمل توریست به مدار زمین بسازد. هزینه چنین پروازی ۲۵۰ هزار دلار خواهد بود و نخستین پرواز نیز طی ۵ سال آتی انجام می‌شود.

«الکساندر بیگاگ» طراح ارشد فناوری‌های فضایی و فضانوردی NPO در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک اعلام کرده روسیه مشغول ساخت یک کشتی فضایی است که بتواند از فرودگاه‌های معمولی مانند یک هواپیما بلند شود و توریست‌ها را به مدار زمین ببرد.

به گفته او طرح ساخت کشتی فضایی توریستی از دوسال قبل آغاز شده است. این گردشگر می‌تواند در هر فرودگاهی مانند هواپیما فرود بیاید.

بیگاگ در این باره افزود: قرار است ۳ کشتی فضایی با ظرفیت ۶ مسافر و یک خلبان تولید شود. البته این فضاپیما بدون خلبان نیز هدایت می‌شود.

 هزینه چنین سفری برای هر مسافرحدود ۲۵۰ هزار دلار تخمین زده شده است و نخستین پرواز نیز در ۵ سال آتی انجام می‌شود.

«آی‌‌پد» بیماری نقاشی‌های مشهور را تشخیص می‌دهد

دیلی‌میل| محققان دانشگاه نرم افزاری برای ‌آی‌پد ابداع کرده‌اند که با بررسی آثار هنری، دلیل ایجاد برجستگی روی سطح نقاشی‌های مشهور به نام «آکنه هنری» را یافته است.

برخی از زیباترین نقاشی‌های رنگ روغن جهان خود به خود نابود می‌شوند. در این نقاشی‌ها برجستگی‌هایی به وجود می‌آید که «آکنه هنری» نام دارد.

 آثار «جورج اوکیف» و «رامبراند» میان صدها اثری هستند که در این شرایط قرار گرفته‌اند. دهه‌های متمادی کارمندان موزه‌ها سعی داشتند از ایجاد این مشکل جلوگیری کنند.

 اما اکنون گروهی از محققان دانشگاه «نورث وسترن» در شیکاگو یک نرم افزار‌ای پد طراحی کرده‌اند که می‌تواند از نزدیک روی رنگدانه‌ها تمرکز و مشکلات شیمیایی آنها را آشکار کند.

 این فناوری می‌تواند در ۲۰ ثانیه نقاشی را اسکن کند و یک تصویر سه بعدی از آن بسازد. محققان با زوم کردن روی نقاشی‌های مبتلا به آکنه هنری «جورج اوکیف» متوجه شدند این برجستگی‌ها صابون‌های فلزی هستند که به دلیل احتراق رنگدانه‌های رنگ روغن و یون‌ها به وجود می‌آیند.

 محققان و مدیران موزه معتقدند دستگاه ابداعی می‌تواند با ردیابی سریع‌تر مشکلات از تخریب آثار هنری جلوگیری کند.

فضاپیمای ژاپنی به سیارک گلوله پرتاب می‌کند

سی‌نت| سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن تصمیم دارد فضاپیمای «هایابوسا ۲» را برای عملیات فرود روی سیارک «ریوگو» هدایت و برای جمع‌آوری نمونه به آن گلوله پرتاب کند. شلیک یک گلوله به سیارک به نظر می‌رسد طرح اولیه برای یک فیلم علمی تخیلی باشد اما به نظر می‌رسد سازمان فضایی ژاپن (JAXA) قصد دارد آن را بطور واقعی اجرا کند. این سازمان تصمیم دارد در هفته جاری فضاپیمای Hayabusa ۲ را برای جمع‌آوری یک نمونه از خاک یک سیارک هدایت کند. این فضاپیما در اواسط ۲۰۱۸ میلادی به سیارک Ryugu رسید و از آن زمان تاکنون دو کاوشگر و یک لندر به سطح شی آسمانی ارسال کرده است. اما فرود فضاپیما به همراه ابزار جمع‌آوری نمونه آن عملیات بسیار حساسی است. قرار بود عملیات فرود در پاییز گذشته انجام شود اما JAXA آن را به تعویق انداخت زیرا متوجه شد سطح سیارک صخره‌های سختی دارد.

 

نظر شما