شناسهٔ خبر: 31277104 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دکتر ابتکار در آیین نکوداشت حمیرا ریگی بانوی سیستان ‌و ‌بلوچستانی :

انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی حرکت تبلیغاتی نیست

صاحب‌خبر -
 

آیین نکوداشت حمیرا ریگی نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی ایران با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و فعالان فرهنگی و هنری دوشنبه شب در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما ، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور بانوان با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان در دوره دولت تدبیر و امید در چند حوزه از جمله حوزه زنان در کل کشور پیشگام بوده است، گفت: این استان تنها در بخش انتصابات زنان در عرصه‌هایی مانند معاونت استانداری، فرمانداری و ادارات کل از منظر آمار رسمی در این دولت حائز رتبه اول بوده است .

وی اتفاقات پیش آمده در این حوزه را نه تنها مورد قبول همه مسئولان نظام دانست بلکه بر حمایت مردم استان سیستان و بلوچستان از این تحولات تاکید کرد و افزود: اقدامات دولت در این خصوص برخلاف ادعای برخی از منتقدین، تزئینی و تبلیغی نبوده، بلکه کاملا واقعی و در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید بوده است.

ابتکار با تمجید از ابتکار دولت و وزارت امورخارجه در انتصاب یکی از زنان قوم بلوچ به عنوان سفیر ایران در کشور برونئی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های حمیرا ریگی و در اصل یکی از ویژگی‌های مدیریت زنان، استفاده کردن وی از هوش عاطفی خود در اداره زیرمجموعه اش است.

به گفته وی این نوع مدیریت الهام بخش است و حمیرا ریگی با استفاده از این ویژگی خود و بخصوص روابط عمومی قوی موفق شده است رضایت مردم را جلب نماید.

* اختصاص ۳۰درصد ظرفیت مدیریتی دولت به زنان

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه به توانمندی‌های حمیرا ریگی و همه زنان ایران افتخار می کند، گفت: با درایت دکتر روحانی دولت مکلف شده که افزون بر ۳۰درصد ظرفیت مدیریتی خود را به زنان اختصاص دهد و خوشبختانه این موضوع باعث شده تا یک رقابت سالم در میان استان‌ها برای انتصاب زنان ایجاد شود.

به گفته وی این ظرفیت هنوز پر نشده و طبق آخرین انتصابات انجام شده، تعداد زنان منصوب شده در پست‌های همتراز با معاونت وزیر به ۳۰نفر رسیده است.

براساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز در این آیین با اظهار شعف و شادی خود از این اتفاق میمون و با بی نظیرخواندن استقبال مردم استان سیستان و بلوچستان از این ابتکار دولت به زمینه سازی این ابتکار در ابتدای دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: من از همان آغاز به دکتر ظریف گفتم که برای رفع تبعیضات تحقیرآمیز در کشور همه ما باید شجاعانه با توهمات موجود درخصوص مذاهب و اقوام مبارزه کنیم و برای از بین بردن این تبعیضات، تصمیمات شجاعانه بگیریم.

به گفته وی وزیر امورخارجه در این خصوص انتصاب پنج نفر از اقوام را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران قول داده است که تاکنون انتصاب دو نفر از آنها محقق شده است، گرچه افرادی نیز در این رابطه به وزارت امور خارجه پیشنهاد شده است.

*خبرهای خوبی در پیش است

یونسی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از برخی مدیران دولت از جمله آقای اوسط‌هاشمی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان که به گفته وی بسیار شجاعانه عمل کردند و با انتصابات برادران و خواهران اهل سنت در پست‌های مهم مدیریتی استان، سد موهوم را شکستند، گفت: به یاری خدا در آینده با تصمیمات مهمی که رییس جمهوری محترم خواهند گرفت خبرهای خیلی خوبی در این خصوص در راه است.

به گزارش خبرنگار اطلاعات ، دکتر سید عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این آیین در سخنان کوتاهی با تبریک این انتصاب به مردم ایران و بخصوص مردم استان سیستان و بلوچستان، حضور حمیرا ریگی را در ساختار وزارت خارجه، افتخاری برای خود و همه همکارانش دانست و گفت: امیدواریم ایشان همانطور که در زندگی سیاسی و اجتماعی خود موفق بودند در این مسند جدید نیز به عنوان یک الگوی موفق در خارج از کشور بدرخشند و ما آماده همه گونه همکاری با ایشان در رسیدن به این هدف هستیم.

براساس این گزارش سید محمود حسینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان هم در این آیین انتصاب حمیرا ریگی را به عنوان سفیر، حامل این پیام دانست که اگر اینگونه اتفاقات در کشور رقم بخورد زنان و اقوام شایسته می‌توانند به مقامات بالای کشور برسند.

وی سرمایه انسانی را یکی از سرمایه‌های عظیم استان سیستان و بلوچستان خواند و بر استفاده از زنان و مردان شایسته این استان در سایر مناصب مهم کشوری تاکید کرد .

اوسط‌هاشمی یکی دیگر از استانداران اسبق سیستان و بلوچستان نیز در این آیین با تقدیر از وزیر امور خارجه کشورمان بخاطر این ابتکار، آن را برآمده از نگاه بلند و ارزشمند دولت دانست و گفت: همه باید بدانیم که توسعه یک جامعه با نگاه مرد محور و منهای زن امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی در جامعه امروز ما تا رسیدن به عدالت در نوع نگاه به اقوام، جنسیت و کثرت‌گرایی فاصله بسیار زیاد است و اقداماتی از این دست می تواند این فاصله را کمتر کند.

در ادامه این آیین سید محمد‌هادی ایازی معاون اسبق شهرداری تهران هم طی سخنانی زن، جوان، بلوچ و اهل سنت بودن حمیرا ریگی را از مهم ترین مشخصه‌های این انتصاب خواند.

* با شایستگی خودش به این مقام رسید

مهناز افشار بازیگر نام آشنای سینمای ایران نیز در این آیین حمیرا ریگی را از جمله زنانی خواند که با شایستگی‌های خودشان به این مقام رسیدند.

وی با اشاره به اینکه حمیرا ریگی از استانی به این مقام رسیده است که زنان آن با مشکلات انبوهی از محدودیت‌های جنسیتی مواجه هستند، خواستار توجه جدی مسئولان به مشکلات این استان شد و بر ضرورت همزیستی مردم ایران در کنار هم و با عشق و صلح تاکید کرد .

براساس این گزارش فداحسین مالکی از سفرای سابق ایران هم انتخاب حمیرا ریگی را به رغم اینکه به گفته وی معمولا سفرا بیشتر از کادر وزارت خارجه انتخاب می شوند، بخاطر توانمندی‌های این بانوی سیستان و بلوچستانی دانست و با برشمردن ویژگی‌های کشور برونئی از حمیرا ریگی خواست از ظرفیت‌های بی نظیر این کشور در جهت جذب سرمایه گذاری به بندر چابهار استفاده مطلوب را ببرد.

دکتر زهرا اربابی معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در این آیین با تشریح خدمات حمیرا ریگی در هنگام تصدی فرمانداری قصرقند از توابع استان سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد او در عرصه بین المللی نیز بدرخشد و به عنوان یک زن بلوچ ایرانی شایستگی‌های زنان کشورمان را به منصه ظهور برساند.

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این آیین با تقدیر از همه کسانی که به گفته وی بستر فعالیت همه اقشار جامعه را فراهم می سازند از حضور افزون بر ۷۰۰نفر از زنان این استان در شوراها، دهیاری‌ها و سایر بخش‌های اجرایی خبر داد و گفت: امیدوارم همه ما یاد بگیریم به دور از تعصبات جنسیتی، قومیتی و عقیدتی، زمینه فعالیت را برای همه به صورت عادلانه فراهم بسازیم.

وی با ستایش از وجود وحدت و همدلی در میان مردم و مسئولان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به یاری خداوند و همت این مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، امیدوارم این وحدت و همدلی همچنان موج بزند بطوری که همه دشمنان ما ناامید شوند.

عادل مزاری به نمایندگی از انجمن سیستان و بلوچستانی‌های مقیم تهران هم که مجری برگزاری این آیین بود، طی سخنانی از اعتماد مسئولان دولت بخصوص وزارت خارجه به قوم بلوچ درخصوص انتصاب حمیرا ریگی به سفارت ایران در کشور برونئی خواستار اعتماد و توجه هرچه بیشتر به بلوچ‌های شایسته چه زنان و چه مردان در عرصه سپردن مسئولیت‌های اجرایی شد.

*هدیه چهل سالگی انقلاب

بنا به این گزارش ، حمیرا ریگی به عنوان آخرین سخنران این آیین با تقدیر از همه کسانی که زمینه این انتصاب را فراهم کردند رسیدن چهلمین بهار انقلاب را پیروزی اندیشه و خرد بر جهل و نادانی خواند و گفت: برخلاف تبلیغات شوم دشمنان، همه شاهد بودیم که دولت و وزارت خارجه هدیه چهل سالگی انقلاب را به زیبایی با انتصاب یکی از فرزندان سیستان و بلوچستان و در راستای منویات مقام معظم رهبری و اجرای قانون اساسی دادند.

وی با اظهار امیدواری برای موفقیت در انجام ماموریت جدیدی که به وی محول شده است، افزود: همانطور که در گذشته با دعای خیر مردم ایران بخصوص استان سیستان و بلوچستان و حمایت‌های بی شائبه همه مسئولان ذیربط در اجرای ماموریت‌های مختلف سربلند بیرون آمدم در این ماموریت هم به عنوان یک زن مسلمان نماینده شایسته ای برای نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باشم.

وی پشتیبانی‌های بی دریغ مردم استان را از خودش، زمینه ساز اعتماد دولت در این انتصاب خواند و یادآور شد: بدون تردید نگاه بلند حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری، وزیر امور خارجه و حجت الاسلام والمسلمین یونسی هم در نقش آفرینی اقوام و مذاهب در کشورمان زمینه ساز بوده است.

حمیرا ریگی همچنین بر نقش دکتر معصومه ابتکار در برجسته شدن نقش زنان در مدیریت‌های اجرایی کشور تاکید کرد و گفت: اگر ابتکارها از همان اول پرچم زنان را در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بر دوش نمی گرفتند، امروز خبری از حمیرا ریگی‌ها هم نبود.

وی در پایان از صبوری‌ها، همکاری‌ها و کمک‌های بی دریغ همسر، فرزندان، برادران، خواهران و همه اعضای فامیل خود تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار ما در پایان این آیین بیانیه‌های تبریک جمعیت‌ها و انجمن‌های کردها، ترکمن‌ها، خراسانی‌ها، بختیاری‌ها و سایر اقوام مقیم تهران نیز به مناسبت این انتصاب قرائت و هدایایی نیز از طرف مسئولان و مقامات دولتی و خصوصی به حمیرا ریگی اهداء شد.

حمیرا ریگی فرماندار سابق شهرستان مرزی قصرقند از توابع استان سیستان و بلوچستان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی واقع در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا در کنار مالزی منصوب شد. این کشور در سال ۱۹۸۴استقلال یافت و به دلیل داشتن منابع فراوان نفت و گاز، یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارد.

نظر شما