شناسهٔ خبر: 31276545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد‎:‎ صادرکنندگان و واردکنندگان توجهی به برند ندارند

صاحب‌خبر -

سرپرست سازمان توسعه تجارت با انتقاد به بی‌توجهی صادرکنندگان و واردکنندگان به برند در تجارت کشور، اظهارداشت: ایران طی ۴۰ سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، اما حتی ۱۰ برند تجاری پرقدرت و شناخته شده نداریم، که بتوانند معرف توان صنعتی و تکنولوژی کشور باشند.‏
به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، محمدرضا مودودی در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت برگزاری دومین جایزه ملی نشان تجاری برتر ایران برگزار شد، افزود: اقتصادهای بزرگ زمانی شکوفا شدند که در ایجاد و رشد برندهای بزرگ موفق عمل کردند.‏
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور تعداد محصولاتی که بتواند با برند خود، برند ایران را همراه و مطرح کند، بسیار محدود هستند.‏
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه، حدود ۱۰ هزار واحد صادرکننده داریم ولی کمتر از ۵۰۰ واحد، صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار و از میان این ۵۰۰ واحد، فقط صادرات یک یا دو واحد بالای یک میلیارد دلار است، اظهارداشت: این در حالی است که در سال ۹۶ نزدیک به ۲۰ هزار واردکننده داشته‌ایم که ۹۰۰ واردکننده بالای ۱۰ میلیون دلار واردات داشتند و این روند مبین این مهم است که در بخش واردات نیز شاخص “برند” مورد توجه قرار نگرفته است‏‎.‎
مودودی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته نخستین مراسم جایزه ملی را برای معرفی برگزیدگان این حوزه برگزار کردیم و امسال قصد داریم دومین مراسم را برگزار کنیم‎.‎
وی از برگزاری دومین جایزه ملی نشان “برند” تجاری برتر ایران در هفتم اسفندماه در سالن همایش های خلیج فارش نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و گفت: با این برنامه به دنبال کنترل آفت شوم تندیس فروشی هستیم‎.‎
مدودی ادامه‌داد: هم اکنون شاهدیم که تحت عناوین مختلف و با دعوت از مسئولان مختلف، در ازای مبلغی به شرکت های مختلف تندیس اهدا می کنند که قصد داریم این مساله را کنترل کنیم‎.‎
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ۲۵ هزار مصرف کننده در این نظرسنجی شرکت کرده اند و به این ترتیب، برندهای تجاری برتر انتخاب شدند‎.‎
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “چه برنامه ای برای حفظ برند فرش ایرانی در بازارهای خارج از کشور دارید”؟ گفت: بزرگترین چالشی که در خصوص فرش دستباف در دنیا داریم، نه رقیبان ما و نه محصولات مشابه است؛ بزرگترین دشمن ما در تجارت خارجی، سبک زندگی است؛ کل صادرات جهانی فرش دستباف در دنیا ۲ میلیارد دلار است‎.‎
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در صادرات فرش، موضوع برند مغفول مانده است؛ در هر اثر هنری امضا، ارزش گذاری می شود؛ فرش را همیشه به چند دختر روستایی گره زده ایم و نیامده ایم برای آن برندسازی کنیم‎.‎
وی گفت: در سازمان توسعه تجارت ۲ کار انجام داده ایم؛ اولاً برندهای جغرافیایی برای فرش را ثبت جهانی کرده ایم و دوم، برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور نیز مشوق هایی برای حضور فرش ایرانی در بازارهای خارجی در نظر گرفته ایم‏‎.‎
مودودی در خصوص اینکه وجود ممنوعیت ها و محدودیت‌های صادراتی چقدر در جلوگیری از برندسازی موثر بوده است، گفت: در بحث صادراتی ممنوعیت ایجاد نکردیم؛ بیشترین چالش در برگشت ارز است؛ ما یک منابع ارزی داریم که متعلق به کل مردم است‏‎.‎
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار جهان اقتصاد، مبنی براینکه چه تضمینی ایجاد شده تا اعطای برند ایران در حوزه دولتی پس از مدتی مغفول بماند و یا در بخش خصوصی زمینه‌ساز تکرار رفتار مخرب تندیس فروشی نشود، توضیح‌داد: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی این موضوع، ایجاد انجمن ملی برند را پیگیری کرده و همچنین با رأیزنی با یکی از شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی، این شرکت پذیرفته‌است که با یکی از شرکت‌های بین‌المللی در حوزه برندسازی مشارکت و نمایندگی آن را در ایران دایرکند.‏
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ادامه‌داد: متاسفانه یکی از ضعف‌های مهم کشور نبود توان و تخصص در حوزه برندسازی است که مقرر شده از ظرفیت‌های این شرکت برای آموزش برندسازی استفاده شود.‏
سرپرست سازمان توسعه تجارت در خصوص محدودیت های صادراتی اعمال شده برای کالاهایی همچون تخم مرغ، مرغ و رب گوجه فرنگی گفت: اکنون در شرایط خاصی قرار داریم و مجبوریم تنظیم بازار داخل را در اولویت قرار دهیم. البته این مساله خاص شرایط کنونی است‎.‎
مودودی در مورد مباحثی همچون واردات “سنگ پا” و اقلامی از این دست که همواره در فضای مجازی مطرح می شود، اظهار داشت: دولت نمی تواند به جای بخش خصوصی تصمیم گیری کند و بگوید چه چیز وارد و چه چیز صادر کنید‎.‎
وی اظهار داشت: طبقه تعرفه ای که در کدهای اچ.اس تعریف می شود، این ذهنیت را ایجاد می کند که آن کالاها به کشور وارد شده است؛ مثلا میزان ردیف تعرفه ای که مربا در آن وجود دارد، ۵۰ میلیون دلار اعلام شده اما با بررسی آن متوجه می شویم که نوعی ژله صنعتی برای صنعت شکلات وارد شده است‎.‎

نظر شما