شناسهٔ خبر: 31276296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

شفافیت حقوق و سفرهای خارجی مدیران شهرداری تهران/ دادگاه برادر رئیس‌جمهور برگزار شد/ آیا طرح استیضاح رئیس‌جمهور عاقلانه است؟

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

شفافیت حقوق و سفرهای خارجی مدیران شهرداری تهران

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند این شورا با انتشار توییتی از بارگزاری مشخصات همه ۶۵۹۳۰ نفر کارکنان شهرداری تهران، حقوق و مزایای مستمر مدیران شهرداری تهران بر اساس مبلغ درج شده در حکم مدیران و اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری در سامانه شفافیت شهرداری تهران خبر داد.

با انتشار این اطلاعات در سامانه شفافیت شهرداری تهران، رسانه‌های مختلف حقوق و سفرهای خارجی برخی مدیران را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید:

معاونان شهردار تهران چقدر حقوق می‌گیرند + جدول

حقیقتا باید به بهراه آروین دست‌مریزاد گفت که بدون حاشیه، شعار شفافیت را به‌خوبی در شورا و شهرداری تهران اجرا کرده‌اند. شفافیت، مهم‌ترین ابزار پیشگیری از فساد است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید به این راه بپیوندند.

همانگونه که رهبری هم چند ماه پیش گفتند: «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.»

حقوق مدیران کشور هم طبق ماده ۲۹ قنون برنامه توسعه باید تا ابتدای سال ۹۷ در سامانه‌ای شفاف می‌شد که هنوز بعد از گذشت ۱۱ ماه این سامانه راه‌اندازی نشده است.

بیشتر بخوانید:

 خبری از سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان و دسترسی مردم نیست!

ماده ۲۹ برنامه ششم؛ پوسته سخت مبارزه با فساد/ اجرای قانون؛ انتظاری که مردم دارند

***

دادگاه برادر رئیس‌جمهور برگزار شد

بیش از دو سال است در رسانه‌ها اتهاماتی متوجه حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور شده است که منجر به بازداشت او هم شد. امروز خبر برگزاری دادگاه فریدون منتشر شد. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و شش نفر از مرتبطین وی در پرونده، در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه برگزار شد.

در این جلسه که حسین فریدون و چهار نفر از مرتبطین به همراه وکلای خود حضور داشتند، نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را قرائت کرد.

بیشتر بخوانید:

دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون برگزار شد + عکس

امیدواریم این دادگاه به این پرونده رسیدگی عادلانه داشته باشد و انتساب فریدون به رئیس‌جمهور باعث تخفیف یا تشدید مجازات نشود. و البته امیدواریم دادگاه متهمین منسوب به دیگر مقامات هم برگزار شود و به اتهامات آنها هم عادلانه رسیدگی شود.

***

آیا طرح استیضاح رئیس‌جمهور عاقلانه است؟

یکی از نمایندگان مجلس چند روز پیش از تهیه طرح استیضاح رئیس‌جمهور خبر داد که تاکنون ۱۶ نفر این طرح را امضا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آیا نمایندگان می‌توانند رئیس‌جمهور را استیضاح کنند؟

اسامی 16 نماینده امضاء کننده طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور

در این زمینه چند نکته به‌نظر می‌رسد:

۱- استیضاح رئیس‌جمهور از اختیارات قانونی نمایندگان مجلس است و نمی‌توان به‌سبب استفاده از اختیارات قانونی نمایندگان مجلس را شماتت کرد و از آن برآشفت. نمایندگان مجلس ممکن است به این نتیجه برسند که ادامه صدارت رئیس‌جمهور به نفع کشور نیست و بخواهند با استفاده از اختیار قانونی خود رئیس‌جمهور را استیضاح کنند.

همانگونه که رئیس‌جمهور در انتخابات توانست با رای مردم بر این مسند بنشیند، نمایندگان هم به‌موجب قانون توسط مردم انتخاب شده‌اند و حق دارند از اختیار قانونی‌شان استفاده کنند. پس این ادعا که این اقدام مقابله با جمهوریت نظام است کاملا غلط است و برعکس نمادی از جمهوریت نظام می‌تواند باشد.

۲- طبیعتا اخذ چنین تصمیم مهمی که سرنوشت کشور را دگرگون می‌کند بدون کسب اطلاع از نظر رهبری امکان‌پذیر نیست. همگان می‌دانند رهبری چنین اقدامی را در شرایط کنونی به صلاح کشور نمی‌دانند. پس سوالی که باید از این نمایندگان پرسید این است که چگونه با اطلاع از نظر رهبری دست به چنین کاری زده‌اند؟ اگر هم بگویند ما از نظر رهبری مطلع نیستیم باید از ایشان پرسید چرا از رهبری کسب اطلاع‌ نکردید؟

۳- برای اینکه طرح استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس، اعلام وصول شود و وارد دستور مجلس شود نیاز به امضای یک سوم نمایندگان دارد و برای استیضاح رئیس‌جمهور دو سوم نمایندگان باید به آن رای مثبت دهند. قطعا یک سوم نمایندگان کنونی مجلس حاضر به امضای این طرح در شرایط کنونی نیستند و صدالبته قابل پیش‌بینی است که با ترکیب کنونی مجلس استیضاح رئیس‌جمهور رای نیاورد. پس این نمایندگان چرا قبل از طرح این ماجرا در رسانه‌ها شرایط مجلس را در نظر نگرفته‌اند؟ آیا درک این مسئله برای این نمایندگان سخت است؟

۴- پس مشخص شد که استیضاح رئیس‌جمهور فقط در رسانه‌ها مطرح شده و در این شرایط امکان ندارد در مجلس مطرح شود. اما طرح این مسئله یک اشتباه فاحش سیاسی است. صحبت از استیضاح رئیس‌جمهور در رسانه‌ها و به‌خصوص نام‌بردن از آلترناتیوها باعث شده است اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با شلوغ‌بازی رسانه‌ای، مظلوم‌نمایی کنند.

همگان از شرایط بد اقتصاد کشور آگاهند و طبیعتا دولت را به‌عنوان مقصر اصلی این شرایط می‌شناسند اما طرح مسئله استیضاح رئیس‌جمهور باعث شده است حامیان دولت و اصلاح‌طلبان به‌جای پاسخگویی، در جایگاه مظلوم بنشینند.

مثلا روزنامه اعتماد گزارش مفصلی در این زمینه منتشر کرده که مضمون آن این است: «اینها که از صندوق رای نتوانستند رئیس‌جمهور محبوبشان را به قدرت برسانند و بعد هم نگذاشتند دولت کارش را انجام دهد، اکنون می‌خواهند از این طریق دولت جناح مقابل را ساقط کنند و دولت محبوبشان را بر سر کار بیاورند.»

بدیهی است استدلال روزنامه اعتماد غلط است چون اساسا اصولگرایان اینقدر منسجم و تشکیلاتی نیستند که بتوانند چنین طرح‌های پیچیده‌ای را اجرا کنند. به‌علاوه، این روزها ناکارآمدی دولت روحانی بر همگان عیان شده و بر سر نخواستنش دعواست. پس جناح مخالف دولت نیاز ندارد با استیضاح رئیس‌جمهور در پی کسب قدرت باشد؛ دو سال صبر می‌کند و طبیعتا با این شرایط در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز میدان می‌شود.

شاهدیم عدم درک درست عده‌ای از نمایندگان از فضای سیاسی کشور و طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهور باعث شده است افرادی که باید پاسخگوی شرایط کنونی باشند در جایگاه مدعی نشسته‌اند و مهمتر از همه چیز باعث می‌شود انرژی نمایندگان، مسئولان و رسانه‌های به‌جای پرداختن به مشکلات مهم کشور به موضوع بی‌سرانجام استیضاح رئیس‌جمهور معطوف شود و این بزرگترین خیانت به کشور است.

***

معیشت مردم به پالرمو و FATF ارتباط ندارد

غلامعلی حدادعادل در گفتگو با مهر، با اشاره به اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر اینکه در صورت عدم تصویب لایحه الحاق ایران کنوانسیون پالرمو معیشت مردم با مشکل مواجه می‌شود، اظهار کرد: اینکه سخت شدن معیشت مردم را به پالرمو و FATF منوط کنند، نوعی فرافکنی است.

وی افزود: حال که امروز این لایحه را رد نکردیم، وضع معیشت مردم خوب است؟ این فرافکنی است که این لایحه را به معیشت ارتباط دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: خود آقایان هم می‌گویند هیچ تضمینی نیست که با پیوستن به کنوانسیون پالرمو وضع بهتر شود. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام به دور از فضاسازی‌ها لوایح مربوط به FATF را بررسی می‌کند.

حداد عادل عنوان کرد: اعضای مجمع آزادانه بررسی پالرمو را انجام و به تشخیص خودشان رای می‌دهند و سیاسی و حزبی عمل نمی‌کنند. ملاک مجمع تشخیص، مصلحت کشور و نظام است و امیدواریم تصمیمی که گرفته می‌شود به سود کشور باشد.

وی تاکید کرد: پیام من این است که دولت در رابطه با پالرمو فرافکنی نکند.

***

انتشار اسناد تازه درباره نامه امام درباره مرحوم منتظری و نهضت آزادی

چند هفته پس از تشکیک علی مطهری درباره اصالت دو نامه امام خمینی درباره مرحوم آیت‌الله منتظری و نهضت آزادی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام با انتشار اسناد جدیدی اصالت این دو نامه را بیش از پیش اثبات کرد.

اسناد اصالت دونامه امام خمینی (ره) در خصوص آیت‌الله منتظری و نهضت آزادی + تصاویر

در میان اسناد تازه مترشده درباره نامه امام به مرحوم منتظری می‌توان به دستخط مرحوم هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله امینی و آیت‌الله مشکینی درباره آن نامه اشاره کرد.

***

آیت‌الله موسوی جزایری از «امامت جمعه اهواز» استعفا داد

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، روز گذشته با حضور در دفتر مقام معظم رهبری، گزارشی از وضعیت جسمانی خود ارائه کرد و از سمت «امامت جمعه اهواز» استعفا داد.

وی در «خطبه های نماز جمعه ۲۶ بهمن ماه اهواز» از «احتمال کناره‌گیری از سمت امامت جمعه به دلیل ضعف قوای جسمی» سخن به میان آورد.

نظر شما