شناسهٔ خبر: 31275936 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 نقش مهارت‌هاي ارتباطي در اشتغال دانشجويان

Role Communication and mental skills in success Job Students

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

امروزه، تسلط بر مهارت‌هاي ارتباطي و ذهني به‌منظور کاريابي موفق به‌عنوان يك تکنيک ‌اثربخش در بازار کار مطرح است. مطالعات نشان مي‌دهد، در بسياري از دانشگاه‌ها مهارت‌هايي ارتباطي اعم از مهارت‌هاي شغلي و غير شغلي نظير مهارت‌هاي ارتباطي، ذهني، مصاحبه استخدامي، قرارداد نويسي، زبان بدن و قوانين و قواعد موفقيت و کارآفريني كمتر موردتوجه برنامه‌هاي آموزشي قرار مي‌گيرد. اين مساله اي است كه بسياري از دانش‌آموختگان جوياي كار با آن مواجه‌اند.

به‌طوري‌که بيان شد؛ آموزش تکنيک‌هايي نظير مهارت‌هاي ارتباطي، ذهني، رزومه نويسي، مصاحبه استخدامي، قرارداد نويسي، زبان بدن و قوانين و قواعد موفقيت و کارآفريني كمتر در برنامه‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها قرارگرفته است. چراکه امروز، اين مهارت‌ها، نيازهاي حياتي براي افراد جوياي کار و يا کارآفريني محسوب مي‌شوند. امروز با توليد محصولات ويدئوئي و مالتي مديا، تا حدودي فاصله بين بازار کار و دانشگاه پرشده است.

البته ناگفته نماند وزارت علوم دراين‌باره اقداماتي مناسب انجام داده است. اين موضوع به حدي مهم است كه شخص وزير محترم علوم بيشتر بر آن توجه دارد. اما نکته‌اي كه در اين ميان مطرح است، بايد اين مهم به‌صورت جدي در برنامه‌هاي آموزشي قرار گيرد نه اينكه به‌عنوان يك كلاس فوق‌برنامه‌اي و غير مهم تنها در زماني آموزش داده شود كه بسياري از دانشجويان امكان شركت در اين کلاس‌ها را به دليل ساير برنامه‌هاي موظف آموزشي خود، از دست مي‌دهند. در مواردي كيفيت آموزش اين برنامه‌ها به حدي ضعيف است كه خيلي موردتوجه دانشجويان قرار نمي‌گيرد. يا اينكه بسياري از دانشجويان به علت مشكلات مالي فرصت شركت در اين کلاس‌ها را به‌راحتي از دست مي‌دهند.

از طرفي استفاده منظم و اصولي از فناوري‎هاي نوين آموزشي تحت هر عنوان در برخي مراكز آموزشي به بوته فراموشي سپرده مي‎شود و اغلب اين مراكز توجيه عدم استفاده از اين ابزارها را کمبود وقت و نبود وسايل و امكانات مطرح مي‎كنند. درحالي‌که استفاده از اين ابزارهاي آموزشي، باعث تحرک و پويايي در نظام آموزشي مي‎شود. لازم است مراكز آموزشي به اين مهم بيشتر دقت داشته باشند.

براين اساس يكي از دانشجويان موفق اظهار مي‌دارد؛ به مدرک قانع نباشيد و صرفاً به آن اکتفا نکنيد! چراکه مدرک شرط لازم است، اما کافي نيست. آنچه در کنار مدرک تحصيلي برخورداري از آن ضرورت دارد، مهارت‌هايي اعم از مهارت‌هاي شغلي و غير شغلي است که در برخي از واحدهاي دانشگاهي آموزش داده نمي‏شود. بايد به اين باور رسيد، در کنار برنامه‌هاي آموزشي، در دوره‌هاي آموزشيِ تکميلي فن مهارتي هم حضور يافته و به دنبال چيزي باشيم که بازار کار به آن نياز دارد.

به‌عنوان نمونه، باوجود حجم زياد آگهي‌هاي استخدامي شرکت‌ها وادارات شاهديم؛ شرکت‌ها تا مدت‌ها نمي‌توانند نيروي موردنياز خود را جذب کنند چراکه بسياري از نيروي انسانيِ جوياي کار، از توانايي و مهارت لازم برخوردار نيست. اکنون در دنيايي زندگي مي‌کنيم که دسترسي به اطلاعات به‌راحتي صورت مي‌گيرد و با دو کليک، ضمن دستيابي به منابع و مراجع موثق، اطلاعات موردنياز استخراج مي‌شود. بنابراين افراد جوياي کار با پرهيز از کم‌کاري، فقط به آموزش در دانشگاه اکتفا نکنند و به دنبال يادگيري مهارت‌هاي ديگر هم باشند.

نظر شما