شناسهٔ خبر: 31275500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نقد عمان بر سياست حکام عربي درقبال سوريه و يمن/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- "يوسف بن علوي" وزير خارجه عمان در ديدار با "سرگئي لاوروف" وزير خارجه روسيه بر ضرورت بازگشت سوريه به اتحاديه عرب تاکيد و برخي از کشورهاي عربي را به سنگ اندازي در اين باره متهم کرد.
اتحاديه عرب در سال 2012 و در پي آغاز بحران در سوريه، تحت فشارهاي امارات و عربستان عضويت سوريه را در اين اتحاديه تعليق و بيشتر کشورهاي عربي نيز با بستن سفارتخانه هايشان، روابط ديپلماتيک خود را با دمشق قطع کردند.
بحران در سوريه، از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎هاي تروريستي مورد حمايت آمريکا و متحدان غربي و عربي کاخ سفيد براي تغيير معادلات منطقه به نفع رژيم صهيونيستي آغاز شد.
"فيصل مقداد"، معاون وزير خارجه سوريه چندي پيش اعلام کرد: برخي کشورهاي عربي مبالغي بالغ بر 137 ميليارد دلار به تروريست‌ها کمک کردند تا اين کشور را نابود کنند.
افشاگري هاي مختلف در خصوص حقايق بحران سوريه بيش از پيش افکار عمومي را متوجه اين واقعيت کرده است که اين بحران نتيجه مداخلات و فتنه گرايي هاي غرب و برخي از دولت هاي عربي بوده است.
مداخلات مخرب خارجي به سرکردگي آمريکا و همدستي عربستان و برخي ديگر از کشورهاي عربي منطقه از جمله امارات در سوريه سبب شد تحولات اين کشور بجاي آنکه در يک روند تعاملي سازنده ميان مردم و دولت و در چارچوب اصلاحات سياسي دنبال شود، وارد يک جنگ خانمان سوز شود. با خارج شدن پاره اي از اعتراضات در سوريه از مسير مسالمت آميز از طريق اعزام گروه هاي تروريستي و حمايت همه جانبه از آنان عملا" اين کشور در 8 سال گذشته درگير بحران شده است.
در مجموع توطئه عليه سوريه را بايد در چارچوب مداخلات خارجي در اين کشور با محوريت تجزيه و تضعيف کشورهاي منطقه ارزيابي کرد.
اين درحالي است که برخي از دولت هاي عربي نظير عربستان و امارات نيز به تامين کنندگان مالي و نيرو و تجهيزات نظامي جهت پيگيري طرح هاي مغرضانه و تروريستي آمريکا در منطقه تبديل شده اند.
در چنين فضايي اتحاديه عرب نيز در مسير کارشکني در مسير تلاش هاي بين المللي و منطقه اي در جهت کمک به حل بحران سوريه و در چارچوب سياست هاي ديکته شده غرب و حکام عربي به تعليق در آوردن عضويت سوريه که خود از بانيان اين اتحاديه بوده است اقدام کرد که اين اقدام نسنجيده نيز به تضعيف بيشتر اتحاديه عرب و تعميق شکاف اتحاديه عرب انجاميد.
اين در حالي است که اشتباه زيانبار ديگر حکام عربي بويژه امارات و عربستان حمله نظامي به يمن بود.
دولت سعودي و امارات با تبليغات فراوان تلاش کردند حمله نظامي به يمن را با ائتلاف عربي پيوند بزنند و نشان دهند که اين اقدام تجاوزکارانه مورد رضايت ديگر کشورهاي عربي نيز است.
اما ائتلاف مورد ادعاي عربستان که متشکل از 9 کشور بود هيچگاه شکل يک ائتلاف نداشته است و عربستان سعودي صرفا" با حمايت امارات جنگ در يمن را تداوم داده است.
شش کشور ديگري که نام آنها در ائتلاف مورد ادعاي رياض وجود دارد ، يا به شکل سمبليک و صرفا براي کسب امتيازهاي اقتصادي نام شان در اين ائتلاف ثبت شد و يا اينکه مانند کشور سودان، اتباع فقير خود و نيروهاي نظامي را روانه جنگ يمن کردند.
کشورهاي مهمي نظير تونس، الجزاير و عمان نيز در ائتلاف تجاوز نظامي به يمن به سرکردگي عربستان شرکت نکردند. مداخلات فزاينده عربستان و امارات در يمن را بايد در راستاي مطامع هميشگي حکام عربي بويژه آل سعود وآل نهيان و غرب در اين کشور با ويژگي هاي استراتژيک ارزيابي کرد که اين موضوع مخاطرات امنيتي گسترده اي براي خاورميانه به همراه داشته است که اين موضوع اعتراض کشورهاي منطقه از جمله عمان را در پي داشته است.
نويسنده: بيژن نجفي
117/120
کليدواژه سوريه

نظر شما