شناسهٔ خبر: 31275191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام دوم وزارت دادگستری آمریکا؛ قربانی بعدی ترامپ

تهران - ایرنا - «راد رزنشتاین» معاون دادستان کل آمریکا که بازپرس ویژه پرونده رسیدگی به روابط ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور با روسیه را منصوب کرد، این بار خود قربانی خواسته های ترامپ شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز از واشنگتن، یک مقام وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که قرار است رزنشتاین اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ماه) از این منصب کناره گیری کند.
انتظار می رفت که رزنشتاین اندکی پس از به قدرت رسیدن «ویلیام بار» به عنوان دادستان کل جدید آمریکا، با پست خود خداحافظی کند. سنای آمریکا هفته گذشته صلاحیت 'بار' برای احراز این منصب را تائید کرد.
مقام وزارت دادگستری آمریکا تاکید کرد که کناره گیری رزنشتاین به اتهام های مطرح شده علیه وی مبنی بر بررسی صدای ضبط شده ترامپ و استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برای عزل رئیس جمهوری، ربطی ندارد.
رزنشتاین که مقام شماره 2 وزارت دادگستری آمریکاست، در سال 2017، «رابرت مولر» بازپرس ویژه مسئول پرونده مداخله روسیه درانتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا را برای این پست معرفی کرد. این پرونده همچنان باز است و تحقیقات مربوط به آن، جریان دارد.
رزنشتاین از آن جهت این تصمیم را اتخاذ کرد که «جف سشنز» رئیس قبلی وی و دادستان کل سابق آمریکا از خود در ارتباط با این پرونده رفع صلاحیت کرده بودند.
روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش در گزارشی نوشت که رزنشتاین در سال 2017 پیشنهاد ضبط مخفیانه مکالمات ترامپ و استخدام اعضای کابینه برای برکناری رئیس جمهوری را با استناد به مفاد متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا را داده است.
در همین حال، «اندرو مک کیب» معاون پیشین اف.بی.آی. روز یکشنبه در مصاحبه ای که شبکه خبری «سی.بی.اس.» با وی انجام داد، پیشنهاد رزنشتاین برای ضبط صدای ترامپ را مورد تائید قرار داد. رزنشتاین گزارش نیویورک تایمز و سخنان مک کیب را غیرواقعی خواند.
در این میان، اقدام مک کیب در ارائه اطلاعات در جلسات خصوصی وزارت دادگستری آمریکا در مورد ضبط مخفیانه صدای ترامپ و سخن گفتن از برکناری بالقوه رئیس جمهوری، خشم ترامپ را برانگیخت، به طوری که وی روز گذشته (دوشنبه)، مک کیب و رزنشتاین را به توطئه برای اقدامی غیرقانونی متهم کرد.
اروپام**9109**1859

نظر شما