شناسهٔ خبر: 31275154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بازخوانی اعترافات برخی آشوبگران فتنه هشتادوهشت-۲۴

بیانیه اعلام تقلب از اردیبهشت 88 آماده شده بود

صاحب‌خبر -



   س: مصاحبه‌هاي متعددي با سايت‌هاي اينترنتي و مطبوعات درخصوص القاء شبهه‌ تقلب و اتهام به مسئولين نظام داشتي، چه مي‌گويي؟
ج: من هيچ مصاحبه‌اي که مبني بر تقلب و القاء شبهه‌ي تقلب باشد، نداشتم و حتي در سايت، يک خبرهايي احمدي‌امويي گذاشته بود، من خودم از ايشان خواستم که بردارد و البته من انتقاد از عملکرد وزارت کشور داشتم و به روش‌‌هاي آنها انتقاد داشتم ولي در چارچوب نظام و رهبري اظهارنظر مي‌کردم و اگر انتقاد تندي از عملکرد دولت داشته‌ام، صرفاً در فضاي قبل از انتخابات بوده و حتي در سايت‌ها هم مطلبي درخصوص تقلب نوشته بودند، خودم در ذيل آنها نوشتم که امکان تقلب نيست؛ زيرا اشاعه‌ هرگونه تقلب را به ضرر حضور حداکثري مي‌دانستم و اعتقاد داشتم با اعتماد دادن به مردم، مشارکت مردم بيشتر خواهد بود و آقاي موسوي پيروز انتخابات خواهد بود و تمام مصاحبه‌هاي من در همين راستا بوده است. (ص 817)
س: اظهارات اردشير آرياشکوه در صفحات 493 به بعد قرائت مي‌شود... [حال چه پاسخي داريد؟]
ج: آقاي آرياشکوه در ستاد انتخابات مشغول به کار بود و هر بار مرا مي‌ديد اظهار مي‌کرد که من اخباري دارم که اينها مي‌خواهند تقلب کنند. بنده به ايشان گفتم اگر اخباري داريد که واقعاً مي‌خواهند تقلب کنند را به مسئولين اطلاعات و امنيتي در ستاد بدهيد که ايشان گفت من از آنها مي‌ترسم. گفتم اگر خبري داريد به من بدهيد، من به مسئولين بدهم؛ که بعد از مدتي ايشان اخباري اينترنتي را براي من مي‌آورد که بنده به ايشان گفتم اين اخبار را براي من نياور، شما که ادعا مي‌کردي اسنادي داري مبني بر تقلب و به‌نوعي وي را از دادن اين اخبار نهي کردم؛ زيرا جز تلف‌کردن وقت چيز ديگري نبود تا اينکه يک روز ايشان آمد و گفت که بيانيه‌اي با جمعي ازکارکنان تهيه کرده‌ايم و در همان­جا هم تايپ شده، آن را تحويل بنده داد و در آخر بيانيه خيلي از زمان سخنگويي بنده تجليل کرده بود که من فقط گفتم [در] اين بيانيه چرا اسم من را نوشته‌اي و همه فکر مي‌کنند که من نوشته‌ام و ايشان همان متن را برد و چند روز بعد آورد و گفت اسم شما را حذف کرده‌ام و يک مورد ديگر هم اسم از يکي از علما آورده بود که آن را هم حذف کرده بود و بنده نه در ويراستاري و نه نوشتن اوليه‌ي آن، نقشي نداشتم و من همان متن تايپ‌شده را در اختيار آقاي بهمن احمدي‌امويي قرار دادم و انتخاب تيتر و بقيه‌ي موارد را ايشان انجام داده‌است که خودش در اعترافاتش به آن اذعان کرده است. ضمناً اظهارات صفحه‌ي 500 و 501 و 502 و زيرنويس مطالب سايت کلاً توسط آقاي آرياشکوه اظهار شده بود را شنيدم و متأسفانه ايشان سخن کذب گفته و در تهيه و تايپ آن مطالب بنده هيچ نقشي نداشته‌ام و فلاپي و متن تايپ‌شده توسط ايشان تحويل بنده گرديد و نه در تهيه و نه در مشورت آن، هيچ نقشي نداشته‌ام. (ص 817 و 818 پرونده)
س: راجع به شب‌نامه‌ موج، اظهارات خودت در صفحه 509 قرائت شد، چه مي‌گويي؟
ج: اين شب‌نامه را آقاي مسعود مرادي ‌باستاني آورد که برايش چاپ کنم و من قبول نکردم و بعد براي توزيع آن آمد و گفت که پول از مهدي هاشمي گرفتم و چاپش کرده‌ام، که گفت براي توزيع به من کمک کن که قبول نکردم و بعدها گفت که درخصوص پول مهدي هاشمي من بلوف زده‌ام؛ ولي من نه چاپ کردم و نه توزيع را پذيرفتم، چون اعتقادي به اين کارها نداشته‌ام. (ص 819)
س: در 22/3/88 به نيّري گفته‌اي که تجمع بعد از انتخابات جلوي ستاد تبعات کمتري دارد.
ج: من اساساً با هرگونه تجمع مخالف بودم و خصوصاً وقتي ايشان گفت که جلوي وزارت کشور تجمع کنيم. من گفتم اين کارها خطرناک است و ايشان پرسيد جلوي ستاد چطور، که من گفتم اگرچه تبعاتش کمتر است ولي توصيه‌اي به حضور نداشتم. (ص 819)
س: اظهارات ديگران در صفحه 599 پرونده قرائت مي‌شود: [متهم هدايت آقايي مي‌گويد: بعد از 22 خرداد يعني روز شنبه بود که خانجاني تلفني مي‌گفت تقلب شده و خيلي اظهار ناراحتي مي‌کرد... خانجاني وقتي سخنگوي وزارت کشور بود، به‌تدريج تحت تأثير بچه‌هاي مشارکت قرار گرفت و در جريان حادثه‌ هجدهم تيرماه تا جايي‌که به ياد مي‌آورم موضع تندي گرفت و يکي دو بار هم که به او تذکر دادم، گفت اين مواضع به‌عنوان سخنگو، با آقايان موسوي‌لاري و معاون سياسي ايشان آقاي تاج‌زاده هماهنگ شده‌است... در تهيه‌ي نيروهاي تبليغاتي يا دادن پول به مطبوعات و امثال آن شايع بود مبلغي حدود پنجاه ميليون (دقيق نمي‌دانم) اضافه صورت داده است... بهمن احمدي‌امويي مي‌گويد: روزي، ارديبهشت سال 88، من به اتفاق خانم مفيدي به دفتر آقاي خانجاني در ستاد انتخابات تهران رفتيم. پيش از اين خانم مفيدي با آقاي خانجاني درباره‌ راه‌اندازي سايت خرداد نو به مديريت و سردبيري خودشان صحبت کرده ‌بود و به توافق هم رسيده بود، اما چون هم‌زمان با راه‌اندازي روزنامه‌ «ياس نو» شده بود... من به‌جاي ايشان به آقاي خانجاني معرفي شدم. آقاي خانجاني دو سه مورد گزارش براي انتشار در سايت در مورد وزارت کشور، کارکنان آن و ستاد انتخابات وزارت کشور به من داد، تايپي و در قطع A4، و تأکيد کرد که کسي نبيند و به ايشان برگردانم... اردشير آرياشکوه نيز مي‌گويد: ...پيشنهاد اوليه‌ تهيه‌ متن بيانيه‌ «هشدار کارکنان وزارت کشور نسبت به دستکاري در آراي مردم» توسط آقاي خانجاني به اينجانب داده شد، اوايل خرداد ماه در ساختمان مشاوران وزير گفت که متني درخصوص شخص وزير و ستاد انتخابات و کارکنان تهيه کن که نشان دهد قصد تقلب و نارسايي در انتخابات را دارند. مطالب خام بيانيه تحت عنوان «آمادگي اطلاعاتي و امنيتي وزارت کشور براي تغيير آراي مردم»... تهيه شد که آقايان صبوري و خانجاني هم به متن، مطالبي را اضافه کردند... و تيترها را نيز آقاي خانجاني انتخاب کرده است.] چه مي‌گويي؟

نظر شما