شناسهٔ خبر: 31275149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگیری و خشونت آخر هفته ها، فرانسوی ها را خسته کرده است

تهران - ایرنا - آخرین نظرسنجی درباره جنبش اعتراض جلیقه زردها حاکی است که خشونت ها و درگیری های آخر هفته، فرانسوی ها را خسته کرده و بیشتر آنها خواستار پایان یافتن اعتراض های خیابانی هستند.

صاحب‌خبر -

پایگاه اینترنتی «ژورنال دو دیمانش» روز سه شنبه نوشت، اکثر فرانسوی ها خواستار پایان یافتن جنبش اعتراضی در این کشور هستند. به نظر می رسد درگیری و خشونت های هر هفته، فرانسوی ها را خسته کرده و خواستار بازگشت آرامش به کشورشان هستند.
تحقیقات موسسه ایفوپ نشان می دهد که 52 درصد مردم معتقدند معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه باید به جنبش و اقدامات خود پایان دهند. تنها 38 درصد مردم خواستار ادامه اعتراضات و بستن خیابان ها هستند. 11 درصد مردم اعلام کردند از اعضای این جنبش هستند و 45 درصد نیز اعلام کردند از این جنبش حمایت می کنند اما عضو آن نیستند.
چهاردهم فوریه هم شبکه بی اف تی وی نظرسنجی را منتشر کرد که برای نخستین بار نشان دهنده کاهش حمایت از جنبش اعتراضی فرانسه بود. در این نظرسنجی، 56 درصد از مردم فرانسوی خواستار توقف اعتراض های خیابانی شدند.
سه ماه است که معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه شنبه هر هفته در خیابان ها تجمع می کنند تا مخالفت خود را با افزایش قیمت سوخت اعلام کنند.
تظاهرات روز شنبه نیز همچون هفته‌های گذشته به خشونت و درگیری پلیس با معترضان انجامید.
سرکوب معترضان در شرایطی است که پیشتر شورای امنیت فرانسه با رد شکایت اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های حقوق بشری، استفاده از فشنگ های پلاستیکی به دست پلیس ضدشورش را مجاز دانسته بود.
استفاده از این تیرها منجر به زخمی شدن شماری از معترضان شده است.
از جمله افرادی که در هفته‌های گذشته از ناحیه چشم هدف تیرهای پلاستیکی پلیس فرانسه قرار گرفت و بشدت مجروح شد، «ژروم رودریگز» یکی از رهبران جنبش جلیقه زردها بود. خبر مصدومیت او، بازتابی گسترده در رسانه‌های فرانسوی داشت.
اعتراض‌ها ابتدا در واکنش به سیاست‌های اقتصادی دولت به ویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد، اما به سرعت جنبه‌ سیاسی پیدا کرد.
دولت فرانسه با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و وعده اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته، اما در این مسیر موفق نبوده است.
اروپام**9041**شبس**1613

نظر شما