شناسهٔ خبر: 31275069 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

دیدبان حقوق بشر سوریه خبر داد؛

ورود 60 کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا به شرق سوریه برای انتقال عناصر داعش

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که 50-60 کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا برای انتقال عناصر تروریستی داعش، وارد منطقه شرق فرات شده است.

صاحب‌خبر -

العالم _ سوریه

منابع آگاه اعلام کردند که دهها کامیون وابسته به ائتلاف موسوم به ضد داعش به سرکردگی آمریکا ظهر امروز سه‌شنبه وارد شرق دیرالزور شدند.

این منابع به گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» گفتند که این کامیونها وارد مزارع واقع در حد فاصل منطقه «الباغوز» و کرانه خاوری رود فرات شدند.

تعداد این کامیونها 50-60 عدد ذکر شده است که به «صورت محکم و خوب پوشانده شده و وارد منطقه مزارع شده‌اند».

دیدبان می‌گوید که این کامیونها برای «انتقال باقی مانده عناصر تروریستی داعش یا خانواده‌های آنان وارد این منطقه شده‌اند».

این گروه با اعلام خبر «یک معامله غیر علنی» بین داعش و ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا، تأکید کرد که احتمالا فردا چهارشنبه رسما این ائتلاف «پایان حضور داعش» در ریف دیرالزور را اعلام خواهد کرد.

به گفته دیدبان، چند ساعت پیش مذاکراتی بین داعش و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» -تحت الحمایه آمریکا- بار دیگر آغاز شد.

دیدبان چندی پیش نیز اعلام کرد که این طرف‌ها با یکدیگر به توافقی دست یافتند؛ مسئله‌ای که شبیه آن در شهر رقه سوریه رخ داد و در جریان آن، چهار هزار داعشی با همکاری آمریکا و کُردها از رقه خارج و به دیرالزور انتقال داده شدند.

در تأیید گزارش دیدبان، مخالفان دولت سوریه ۲۰ بهمن ماه جاری اعلام کردند که ائتلاف آمریکا و شبه نظامیان کُرد با عناصر باقی‌مانده داعش در شرق سوریه به توافق رسیده‌اند که این عناصر کرانه شرقی رود فرات را ترک کنند.

این گروه می‌گوید که داعش از کُردها خواسته است که «گذرگاه امنی» به سمت یک منطقه نامعلوم ایجاد شود که «احتمالا به سمت صحرای عراق است، ولی فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه این درخواست را رد کرده‌اند».

دیدبان در ادامه اعلام کرد که تداوم این مذاکرات برای تسلیم شدن سایر عناصر داعش است، ولی اگر «به توافق یا راهکاری دست پیدا نشود، نیروهای دموکراتیک سوریه قصد دارند طی ساعات یا روزهای آتی علیه آنان (عناصر داعش) دست به عملیات بزنند».

دیدبان دوشنبه (روز گذشته) برای چندمین بار گزارش داد که ۱۰۰ کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا وارد شرق سوریه شد.

به گزارش دیدبان، ۴۰ کامیون از این ۱۰۰ کامیون، خالی و ۴۰ کامیون نیز سرپوشیده بود و مشخص نبود که چه چیز در آن وجود داردز ۱۰ کامیون، حامل خودرو و ۱۰ کامیون دیگر نفت‌کش بود.

دیدبان قبلا هم اعلام کرد که آمریکا در تلاش است که با گسترش دامنه بمباران هوایی، سرکرده‌ها و عناصر داعش را مجبور کند که تسلیم شوند؛ زیرا این افراد ۴۰ تن طلا و دهها میلیون دلار پول در تصاحب خود دارند.

فارس

نظر شما