شناسهٔ خبر: 31274978 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان خبر داد

ارسال ۳ هزار و ۸۴۲ اثر به دبیرخانه چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: در چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان ۳ هزار و ۸۴۲ اثر به دبیرخانه چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کامران جعفری عصر امروز در آیین اختتامیه چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان با گرامیداشت روز تکریم و بزرگداشت مادران و همسران شهدا، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تاسیس و امروز به درختی تناور و قوی تبدیل شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در کنار فعالیت‌های گسترده در داخل مراکز آموزش عالی و دانشگاهی فعالیت‌های متنوع از قبیل فعالیت‌های هنری و فرهنگی را اجرایی می‌کند، بیان کرد: این نهاد در تلاش است که دانشجویان و نسل جوان را با ارزش‌های اسلامی آشنا کند.

وی سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان را یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی ذیل برنامه‌های فرهنگی خواند و گفت: محوریت این برنامه، ترویج فرهنگ عاشورایی و اشاعه ساختار ذهنی فرهنگ حسینی در جامعه و تعمیق استعدادها است.

جعفری با اشاره به اینکه دانشجویان استقبال بالایی از سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان داشتند، عنوان کرد: در نخستین دوره این سوگواره ۴ هزار و ۳۲۳ اثر در بخش‌هایی چون شعر، داستان کوتاه، عکس، فضای مجازی و طراحی المان شهری به دبیرخانه ارسال شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان با اشاره به اینکه در دوره دوم سوگواره در مجموع ۲ هزار و ۹۸۶ اثر به دبیرخانه ارسال شد، افزود: در سومین دوره نیز در مجموع یک هزار و ۱۳۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

جعفری با اشاره به برگزاری چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان و ارسال ۳ هزار و ۸۴۲ اثر به دبیرخانه چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان، بیان کرد: در سال‌جاری در بخش عکس یک هزار و ۳۸۰ اثر، در بخش شعر یک هزار و ۷۰ اثر و در بخش قطعات تصویری ۱۲۷ اثر ارسال شده است.

 

*حق و باطل همیشه روبه‌روی هم قرار دارند 

امام جمعه موقت زنجان نیر در این آیین  اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را برای شناخت خالق، خلق کرده است. 

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی با اشاره به اینکه هدف خلقت  انسان‌ها خداشناسی است، اضافه کرد: نتیجه شناخت پروردگار، عبادت و پرستش ذات حق است. 

وی با اشاره به اینکه وقتی مردم خدا را شناختند به بندگی و پرستش پروردگار مشغول می‌شوند، ادامه داد: آنان که بنده خدا می‌شوند، بنده زر و زور، مستکبران و زورگویان نمی‌شوند.  

امام جمعه موقت زنجان با اشاره به اینکه مردم اگر امام زمان خود را بشناسند، در واقع به شناخت خدا نزدیک می‌شوند، بیان کرد: امام زمان در ابتدا پیغمبر (ص)، بعد امام علی (ع) و یازده فرزند ایشان و در زمان غیبت نیز ولی‌فقیه و امام عادل محسوب می‌شود. 

موسوی با اشاره به اینکه حق و باطل همیشه روبه‌روی هم قرار دارند، خاطر نشان کرد: حق و باطل زمانی در چهره هابیل و قابیل، ابراهیم و نمرود و زمانی بین امام علی (ع) و معاویه و امام حسین (ع) و یزید نمایان می‌شود.  

 

*  ارسال بیش از ۱۵ هزار اثر دانشجویی در 14 دوره فعالیت  رویداد ملی سوگواره عاشورای 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این آیین گفت: عاشورا صحنه هنرنمایی و عرصه تجلی متعالی‌ترین هنرهای انسانی در حوزه ایثار، اخلاق و مقاومت است. 

عیسی علیزاده خاطر نشان کرد: رمز ماندگاری عاشورا در طول اعصار گذشته، استفاده از زبان هنر برای معرفی این حرکت سرنوشت‌ساز تاریخی است.  

وی با اشاره به اینکه سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از اجزای مهم برنامه کلان فرهنگی جهاد دانشگاهی نهادینه شد، بیان کرد: این طرح برای تحقق الگوی فارغ‌التحصیل شایسته دانشگاهی، در حوزه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بنیان شده است. 

علیزاده با اشاره به اینکه سوگواره عاشورایی تلاش می‌کند از طریق تشویق دانشجویان به تفکر و خلق آثار فاخر در بخش‌های مختلف در راستای تعمیق باورهای دینی و مذهبی در میان نسل آینده‌ساز کشور فراهم کند، گفت:  این رویداد ملی بیش از آنکه خود یک رقابت فرهنگی باشد، اجتماع و میعادگاهی برای علاقه‌مندان نهضت اباعبدالله‌الحسین (ع) است. 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در چهار دوره فعالیت  رویداد ملی سوگواره عاشورایی دبیرخانه آن با  بیش از ۱۵ هزار اثر دانشجویی جمع‌آوری کرده است، اضافه کرد: ابن آثار با فرهنگ عاشورا در بخش‌های مختلف هنری و ادبی، گنجینه‌ای از روایت ایستادگی و دلدادگی مردمان این مرز و بوم فراهم کرده است.  

وی خاطر نشان کرد: چاپ چهار جلد کتاب، تولید سه مجموعه نمایشگاهی و انتشار مجموعه چندرسانه‌ای از جمله محصولات فرهنگی است که از میان آثار فاخر این رویداد ملی به جامعه عرضه شده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/گ

نظر شما