شناسهٔ خبر: 31274352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرماندار قم:

ضرورتی بر وجود ادارات شهرستانی در قم نیست/ مشکلات فاضلاب در قمرود

قم - فرماندار قم با بیان اینکه شهر قم در همان قالب استان قم قرار دارد و ضرورتی بر وجود ادارات شهرستانی نیست، گفت: فرمانداری قم برای هیچ سازمانی پیگیر تشکیل مجموعه شهرستانی نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سیار ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در خانه مطبوعات استان قم برگزار شد، اظهار داشت: فرمانداری وظایف متنوعی دارد که غیر از انتخابات که مسئولیت اجرا را به عهده دارد، در تمامی امور مسئولیت هماهنگی و بخش پشتیبانی را در استان به عهده دارد و بر اساس قانون شوراها تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه بخشداری و فرمانداری است.

وی ادامه داد: در تمامی کارگروه‌ها و جلسات استان قم عضو هستیم و بخشی از وظایف را به عنوان نقش به عهده ما می‌گذارند؛ در مواردی هم از دیدگاه‌ها و نظرات فرمانداری استفاده می‌کنند و پیگیر بسیاری از مسائلی که مورد توجه دستگاه‌ها قرار نگرفته هستیم.

وجود واحدهای غیر مجاز دلیل ناکارآمدی دستگاه‌های مربوطه است

فرماندار قم با اشاره به سئوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر افزایش دستگاه‌های دولتی و اطاله کار مردم، تصریح کرد: شهرستان قم در همان قالب استان قم قرار دارد ضرورتی بر وجود ادارات شهرستانی وجود ندارد؛ فرمانداری قم برای هیچ سازمانی پیگیر تشکیل مجموعه شهرستانی نبوده است؛ ارباب رجوع بین دایره ستادی و اجرایی گیج شده و در واقع مقررات زدایی نشده بلکه مقررات زایی به وجود آمده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هرگونه فعالیت بدون مجوز در قالب واحد صنفی، بیان کرد: برخورد با این واحدهای صنفی غیر مجاز به عهده دستگاه مربوطه و از وظایف ذاتی اوست، وجود این واحدها دلیل ناکارآمد بودن دستگاه مربوطه است؛ خلأ قانونی در این زمینه نداریم بلکه فرار مسئولیت، تفسیر غلط قوانین و بخش نامه‌ها را داریم.

سیار بیان کرد: چاه‌های قم رود بی آب یا کم آب هستند و کشاورزان این بخش آب فاضلاب را با آب چاه‌هایشان مخلوط می‌کنند و این تهدیدی برای ساکنین است؛ اداره آب فاضلاب شهری موظف است فاضلاب تصفیه شده را در اختیار مصرف کننده بخش کشاورزی قرار دهد.

وی افزود: رود قمرود به دلایل مختلف زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی خشک‌شده و تنها یک کانال فاضلاب نیمه تسویه شده مختص به کشاورزی از میان این روستاها گذر می‌کند، این کانال فاضلاب مشکلات متعددی را برای مردم این روستاها به وجود آورده که به گفته مردم روستاهای قمرود این کانال فاضلاب بلای جان مردم شده است.

واحدهای غیر مجاز اسکان زائرین و مسافران در شهر قم

فرماندار قم با توجه به کارگروه بررسی مسائل حاشیه نشینی، گفت: این مطالعه را بهزیستی انجام داده و فرمانداری در رأس این کار نبوده، مناطق فوق بحران و حاد از نظر اجتماعی یازده منطقه شناسایی شده است که پردیسان هم جزو این مناطق است اما همه خصوصیات یک منطقه بحرانی را ندارد؛ از نظر ساخت و ساز اینگونه نیست ولی از نظر ناهنجاری‌های اجتماعی مشکلات زیادی وجود دارد.

وی تأکید کرد: نسخه واحد برای ۱۱ محله وجود ندارد؛ مناطق وسیعی داریم که مورد توجه قرار نگرفته و ساکنین واکنشی ندارند و با شرایط کنار می‌آیند مانند چهار مردان، آذر و بخشی از منطقه خاکفرج که خانه‌های غیر مجاز و اسکان اتباع بیگانه وجود دارد.

سیار با بیان اینکه واحدهای غیر مجاز اسکان مسافر و زائرین در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) شکل گرفته که ایمن نیستند، مجوز ندارند و تحت هیچ ضابطه‌ای نیستند، گفت: میراث فرهنگی متولی این کار است و باید اقدام کند؛ محله به سمت نابودی از نظر مسائل اجتماعی پیش می‌رود و نیازمند عزم و اراده جدی مدیران استانی هستیم.

گفتنی است خانه مسافر های غیرمجاز در شهر قم از خلاء وجود اماکن اقامتی پدید آمده و مصائب و مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد. گویی کسی دلش به حال مسافر و زائر کریمه اهل بیت(ع) نمی‌سوزد و قرار نیست این معضل یکبار برای همیشه در قم ریشه کن شود یا حداقل آمار و ارقام در این زمینه کاهش جدی داشته باشد.

فرماندار قم در پاسخ به اسکان زائرین و ستاد تسهیلات زائرین تصریح کرد: اسکان زائرین یکی از نکات اساسی است، طبق تجربه ادوار گذشته ۱۵۰ هزار نفر در شب سال تحویل در قم حضور دارند که برای این جمعیت باید تدابیری اندیشید.

وی با اشاره به اسکان زائرین در سالن‌های ورزشی و فضاهای عمومی با توجه به شرایط هوایی، اظهار داشت: در بوستان‌ها نیز چادرهایی برپا می‌شود و باید به دلیل تکریم مردم آن‌ها را به هتل‌ها و مسافرخانه‌ها دعوت کنیم؛ سپس به سمت آموزش و پرورش و مکان‌های عمومی هدایت شوند.

وجود ۴۷ درصد تبعه خارجی در محلات آذر و دروازه ری

سیار با بیان اینکه در محلات آذر و دروازه ری ۴۷درصد تبعه خارجی ساکن هستند، افزود: بسیاری از این جمعیت به صورتی چند خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند که این نیز ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی است که نیروی انتظامی همیشه پای کار بوده اما دستگاه‌های مربوط زیر بار رفع این مشکل نمی‌روند.

وی با اشاره به این که فرمانداری قم در موضوع صیانت از حقوق شهروندی در میان سایر فرمانداری‌های کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داد، یادآور شد: حدود هفتصد تن پرتغال و چهارصد تن سیب برای استان قم ذخیره‌سازی شده که در روزهای پایانی سال جاری این محصولات با قیمت ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهد شد.

نظر شما