شناسهٔ خبر: 31274328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انفجار خاش چه ارتباطی به هند دارد؟

ماهی گرفتن بن سلمان از تفرقه‌ای که خود مسبب آن است!

حمله به اتوبوس پلیس کشمیر همزمان با حمله تروریستی به سیستان و بلوچستان، هند و پاکستان را وارد فاز جدیدی از تنش و اختلافات کرد. تنشی که ریشه عمیقی در گذشته دارد. اما اینبار متفاوت است، چرا که ایران هم با هند هم موضع شده است. اما چرا؟... این گزارش را بخوانید...

صاحب‌خبر -

زهره نوروزپور: روز پنجشنبه 25 بهمن ماه به فاصله یک روز از حمله تروریستی به سیستان بلوچستان ، کمشیر نیز مورد حمله تروریستی قرار گرفت که طی آن 44 پلیس هندی کشته شدند. در پی این اتفاقا هند برای پاکستان خط و نشان کشید و سفیر این کشور را احضار کرد.(اینجا)

این مساله تا حدی جدی شد که تحلیلگران حتی جنگ هسته ای را نیز پیشبینی کردند.(اینجا)

گمانه زنی ها حاکی از آن است که این دو انفجار همزمان در ایران و کشمیر کار عربستان سعودی بوده است.(اینجا)

این در حالی است که در پی تنش پیش آمده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که پس از انفجار ها راهی پاکستان و هند شد، وعده میانجیگیری به دو کشور داده است. ولیعهد جوان که پس از سفر به پاکستان راهی هند شد و در آنجا با ناراندا مودی نخست وزیر هند نیز گفتکو کرد.

بن سلمان در پاکستان به عمران خان نخست وزیر پاکستان وعده 20 میلیارد دلاری داد و اعلام کرد که ۲ هزار و ۱۰۷ هزار زندانی پاکستانی در عربستان را آزاد خواهد کرد! این در حالی است که امروز سردار پاکبور در گزارش نهایی خود از دستگیری عاملین حمله تروریستی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که 2 نفر آنها پاکستانی بوده اند. ادعایی که هند نیز مطرح کرده است و مستقیما پاکستان و دولت عمران خان را به حمله نظامی شدید تهدید کرده است، عمران خان نیز متقبلا تهدید کرد و به سازمان ملل پناه برد!(اینجا)

در این باره بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود در خصوص سفر وزیر خارجه هند به تهران و گمانه فشار مشترک بر پاکستان گفت: روابط ما با کشورهای منطقه، روابط مستقلی است، ما با هر کشوری یر اساس تاریخ، پیشینه و نوع روابط سیاست خارجی خود را دنبال می‌کنیم و آنها را با هم ادغام نمی‌کنیم. روابط ما با هند روابط خوبی است. مبارزه با پدیده تروریسم به یک اجماع جهانی نیاز دارد و این می‌تواند بین ایران و هند مطرح شود.(اینجا)

انفجار اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران ایران در استان سیستان و بلوچستان باعث شهادت 27 تن و مجروحیت تعدادی دیگر شد. در بخش هندی کشمیر ، انفجار با 44 کشته از نیروهای پلیس هند و در حجم کشتاری بی سابقه طی سال های اخیر، یک پیام واضح با این مضمون داشت: یا دهلی نو، ملاحظات ولیعهد سعودی را در سفر به آن کشور درباره شراکت با ایران به خصوص در بندر استراتژیک چابهار خواهد پذیرفت یا صدای انفجارها را همچنان از کشمیر و نیز مجاورت بندر چابهار خواهد شنید.

به نظر می رسد رژیم های عربستان سعودی و امارات از شکستن حصار ژئوپولتیکی هند با ورود به این بندر راهبردی و نیز تلاش های تهران و دهلی نو برای ثبات سازی و توسعه در افغانستان از رهگذر همکاری های اقتصادی در پروژه هایی مانند چابهار ناخرسند هستند. (اینجا)

واقعیت دست داشتن رژیم عربستان سعودی در هر دو انفجار سیستان و بلوچستان ایران و کشمیر هند با نگاه نگران سعودی ها و اماراتی ها به نقطه ثقل اقتصادی جدید منطقه یعنی بندر چابهار را در دو اظهار نظر عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی وزارت خارجه عربستان نیز می توان دریافت.

1-ظهور سعودی در جایگاه مدافع پاکستان بعد از اظهارات فرمانده سپاه
الجبیر در پاکستان و بعد از اظهارات فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اتهام ایران به پاکستان را درباره دست داشتن در حمله به سپاه پاسداران در شهر زاهدان عجیب می دانیم.

2-تعهد به کاهش تنش بین پاکستان و هند پیش از سفر ولیعهد سعودی به دهلی نو 
روز گذشته (دوشنبه) رسانه های سعودی تیتر زدند که «ریاض متعهد شده تنش بین هند و پاکستان را کاهش دهد».(اینجا)

اگر از منظر "نزاع ایرانی عربستانی" به سفر بن سلمان نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که ایستگاه اسلام‌آباد مهم‌ترین و قابل تامل‌ترین بخش آن است؛ به گونه‌ای که بار دیگر روابط ریاض و اسلام آباد و تاثیرات آن بر روابط تهران و اسلام آباد را در سایه تنش‌های روزهای اخیر در کانون توجه قرار داده است.(اینجا)

گزارشی از رویداد سفر بن سلمان را از نظر می گذرانید:

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روز یکشنبه پس از سفر عادل الجبیر وزیر مشاور وزیر خارجه این کشور وارد پاکستان شد.(اینجا)

او در دیدارهای خود با صادق سنجرانی، رئیس مجلس سنای پاکستان، روسای فراکسیون‌ها، انجمن‌ها و اعضای مجلس سنا، همچنین با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد و نتیجه آن توافق مطلوبی بود که ولیعهد جوان بابت آن وعده 20 میلیارد دلاری داده بود! (اینجا)

فؤاد حسین، وزیر اطلاع رسانی پاکستان اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که عصر روز یکشنبه وارد پاکستان شد، بنا به درخواست عمران خان، نخست وزیر این کشور دستور داد که حدود ۲ هزار و ۱۰۷ هزار زندانی پاکستانی در زندان‌های سعودی هرچه‌سریع‌تر آزاد شوند.

ولیعهد عربستان به منظور انجام رایزنی‌ها با عارف علوی، رئیس جمهوری، عمران خان، نخست وزیر پاکستان و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش این کشور در خصوص روابط دوجانبه به اسلام آباد سفر کرده است.

از سوی دیگر، محمد بن سلمان در هنگام سفرش به پاکستان دستور تأسیس یک مرکز درمانی در استان خیبر پختونخوا واقع در شمال غربی این کشور داد و این مرکز نام "فرمان علی خان" را دارد.

رسانه‌های سعودی اعلام کردند که "ساخت این مرکز درمانی بر روابط برادرانه میان پاکستان و عربستان در تمامی سطوح" تاکید دارد.

در اواخر نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی شهر جده عربستان شاهد سیل‌های گسترده بود که منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن شد و خسارت‌های مالی زیادی را دو روز قبل از عید قربان وارد کرد. همزمان با آن علی خان جان ۱۴ تن را از غرق شدن نجات داد و خودش در این راه قربانی شد.

علی خان در عربستان از احترام زیادی برخوردار است و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی یکی از خیابان‌های جده را به نام وی نامگذاری کرد.

از سوی دیگر، ولیعهد عربستان طی سخنرانی خود در اسلام آباد تاکید کرد که کشورش قادر به جذب ۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

ورود به هند

ولیعهد عربستان در ادامه سفر آسیایی خود از پاکستان وارد هند شد و این در حالی است که به گفته عادل الجبیر، عربستان وعده تنش زدایی بین هندوستان و پاکستان را داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجی در نشست خبری در اسلام آباد گفته بود: هدف ما تلاش برای کاهش تنش بین پاکستان و هندوستان است و اینکه ببنیم آیا راهی برای حل این اختلافات به صورت صلح آمیز هست یا خیر.

عادل الجبیر همچنین به این مساله اشاره کرد که ریاض به حضورش در تلاش چند ماهه از سوی واشنگتن برای مذاکرات صلح در افغانستان ادامه می‌دهد و گفت: اگر بتوان افغانستان را با ثبات کرد، برای تمام منطقه مفید خواهد بود.

در بیانیه مشترک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و عمران خان، نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد آمده که ولیعهد عربستان و عادل الجبیر تلاش‌های نخست وزیر پاکستان را برای گفتگو با هندوستان می‌ستایند.

ولیعهد عربستان و عادل الجبیر همچنین تاکید کردند که گفتگو، تنها راه برای تضمین صلح و ثبات در منطقه برای حل مسائل بسیار مهم است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به تلاش هندوستان برای افزودن نام مسعود اظهر، رهبر "جیش محمد" که مظنون حمله کشمیر است، در فهرست تروریست‌های جهانی براساس قوانین سازمان ملل آمده است: آنها بر ضرورت جلوگیری از سیاسی شدن فهرست تروریست‌های جهانی سازمان ملل تاکید دارند.

در همین حال، امروز منابع مطلع هندی به شبکه خبری NDTV گفتند که عربستان و هندوستان احتمالاً بیانیه قدرتمندی را درباره تروریسم پس از نشست روز چهارشنبه میان نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان با ولیعهد منتشر می‌کنند: "هندوستان یک شریک مستقل و قوی برای عربستان است و به همین دلیل است که پاکستان باید احساس ناامنی کند نه هندوستان. "

هندوستان هرگونه تلاش برای مذاکره از جانب اسلام آباد را رد کرده و گفته این گفتگوها تا زمانی که ترورهای مرزی متوقف نشوند، آغاز نمی‌شود.

این در حالی است که عمران خان امروز اعلام کرد: اسلام آباد آماده هر گونه همکاری با دهلی نو برای انجام تحقیقات در خصوص حمله اخیر است. حتی اگر هند شواهد موثقی برای دست داشتن اسلام آباد در این حمله دارد، ارائه کند ما قطعا علیه عوامل آن اقدمات خواهیم کرد.

عمران خان در خصوص حمله اخیر در کشمیر تحت کنترل هند که منجر به کشته شدن ۴۴ نظامی هندی شد گفت: چند روز گذشته در منطقه «پلوامه» کمشیر حمله ای صورت گرفت که باید بلافاصله بعد از آن واکنش نشان می دادم چرا که دولت هند با اتهام زنی به پاکستان، دولت اسلام آباد را به دست دشت داشتن در این حمله متهم کرد.

عمران خان گفت: به دلیل سفر ولیعهد عربستان به این کشور تمام توجه ما بر این سفر متمرکز شده بود و بنابراین فرصت برای پاسخ در این خصوص نداشتم.

وی با خطاب قرار دادن دولت هند گفت: دهلی نو بدون ارائه هیچ گونه شواهدی به پاکستان اتهام می زند و حتی به این فکر نمی کند که اسلام آباد چه سودی می تواند از این حمله ببرد آن هم درست زمانی که در حال تدارک چنین سفر مهمی در کشورش است؛ قطعا باید احمق باشیم که دست به چنین اقدامی بزنیم.

عمران خان در ادامه گفت: حتی اگر بحث سفر ولیعهد عربستان به پاکستان هم مطرح نبود باز هم پاکستان هیچ سودی از این حمله نمی برد چرا که پاکستان در حال دستیابی به ثبات و استحکام است و قطعا از این چنین اقداماتی سودی نخواهد برد.

***تصویری از انفجار کشمیر که طی آن 44 پلیس کشته شد

وی افزود: پاکستان ۱۵ سال است که با تروریسم دست و پنجه نرم می کند و در این مدت ۷۰ هزار پاکستانی جان خود را از دست داده اند. تروریسم در حال سرکوب و نابودی است و پاکستان به سوی امنیت پیش می رود و ما قطعا از این چنین اقداماتی سود نخواهیم برد.

نخست وزیر پاکستان خطاب به دولت هند گفت: سوال من از دهلی نو این است که آیا می خواهد همچنان در گذشته باقی بماند و هر بار هر واقعه ای از این دست در کشمیر رخ می دهد را به پای پاکستان بگذارد.

وی افزود که هند به جای حل مسئله کشمیر از طریق مذاکرات مشغول اتهام زنی به پاکستان است.

عمران خان گفت: اسلام آباد آماده هر گونه همکاری با دهلی نو برای انجام تحقیقات در خصوص حمله اخیر است. حتی اگر هند شواهد موثقی برای دست داشتن اسلام آباد در این حمله دارد، ارائه کند ما قطعا علیه عوامل آن اقدمات خواهیم کرد.

وی افزود که ما هرگز اجازه نخواهیم داد که کسی از خاک پاکستان برای حمله علیه کشور دیگری سوء استفاده کند.

عمران خان در ادامه گفت: وقتی اسلام آباد صحبت از مذاکرات با دهلی می کند اولین شرط دهلی نو گفتگو در مورد مسئله ترریسم است. امروز من به طور واضح اعلام می کنم که ما حاضر به مذاکره در مورد تروریسم هستیم چرا که این مسئله مربوط به کل منطقه است و همه ما خواهان ریشه کن کردن تروریسم از کل منطقه هستیم. ما خود بیشترین قربانی را در جنگ با تروریسم داده ایم.

نخست وزیر پاکستان گفت که هند باید موضع خود را تغییر دهد، مردم کشمیر از اقدامات هند در این ایالت به تنگ آمده اند و هراسی از مرگ ندارند. دهلی نو به این درک نرسیده است که وقتی تا به امروز مسئله کشمیر از طریق نظامی حل نشده است چطور در آینده می تواند از طریق نظامی حل شود؟

وی افزود که قدرت های جهان بعد از قریب به ۱۷ سال جنگ در افغانستان به این پی بردند که صلح از طریق جنگ حاصل نمی شود، هند نیز باید بداند که تنها راه حل مسئله کشمیر مذاکرات است.

نخست وزیر پاکستان گفت که زمزمه هایی در هند در خصوص حمله به پاکستان به گوش می رسد. سران هند بدانند که اگر در فکر حمله به پاکستان هستند ما بی درنگ پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: شروع جنگ آسان است و در اختیار انسان است اما کنترل آن در اختیار ما نیست. بنابراین امیدوارم که طرفین با تدبیر و احساس مسئولیت به حل اختلافات بپردازند.
همچنین انتظار می‌رود که هندوستان و عربستان یک شورای همکاری استراتژیک در سطح وزرا ایجاد کنند و به دنبال انجام رزمایش‌های مشترک دریایی و توسعه همکاری‌های دفاعی باشند.

ولیعهد عربستان پس هندوستان به چین می‌رود. سفر وی به جنوب آسیا پنج ماه پس از بروز بحران دیپلماتیک در نتیجه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی صورت گرفته است.

52310

نظر شما