شناسهٔ خبر: 31274134 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هفته فیلم ایران در مقدونیه شمالی گشایش یافت

بلگراد - ایرنا - هفته فیلم ایران بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز سه شنبه در مقدونیه شمالی با استقبال و حضور هنرمندان و مردم علاقه مند به هنر سینمای کشورمان آغاز بکار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در اسکوپیه، هفته فیلم ایران با نمایش شش فیلم بلند ایرانی در مرکز سینماتک اسکوپیه افتتاح شد.
‘ولادمیر آنگلف’ رییس مرکز سینماتک اسکوپیه در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی- هنری با قدردانی از سفارت کشورمان ، به تاریخچه نمایش فیلم های ایرانی در کشور مقدونیه شمالی اشاره و از کارگردانان ایرانی بخاطر کارهای بسیار موفق عرضه شده آنها در جشنواره های بین المللی تمجید کرد.
وی افزود: روند یک فیلم زیبا کاری است که کارگردانان ایرانی به خوبی آن را انجام می دهند و سینما سینما گران کارشان مانند بافت یک فرش زیبا و رنگانگ است.
وی خواستار گسترش همکاری های فرهنگی و هنری بین دوکشور شد و افزود: سناریونویس و کارگردان برای ساخت یک فیلم باید مانند فرش باف حرفه ای به همه جزییات با دقت هر چه تمام توجه کنند و در نتیجه این دقت و تلاش ما شاهد فیلم های بسیار جذاب و زیبا در سینمای ایران هستیم.
مهدی شیرازی رایزن فرهنگی سفارت ایران نیز گفت:امسال ما چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن گرفتیم. چهل سالگی در فرهنگ اسلامی نشانه تکامل و بلوغ است.
انقلاب اسلامی برای ما دستاوردهای زیادی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته است. در موضوعات هنری و فرهنگی نیز دستاوردهای سینمای ایران شگفت انگیز و قابل توجه است.
وی به جوایز سینمای ایران در جشنواره های بین المللی اشاره کرد و گفت : سینمای ما نخستین جایزه معتبر خود را در سال 1974 کسب کرد و از آن هنگام تا کنون، در بیش از 3 هزار و 400 جشنواره سینمایی شرکت فعال داشته و سه هزار و 685 جایزه را از آن خود کرده است که برای مثال به کسب دو جایزه معتبر اسکار در سال های 2012 و 2017 می توان اشاره کرد.
در این برنامه فیلم 'بچه های آسمان' از مجید مجیدی، 'کافه ترانزیت' از کامبوزیا پرتوی، 'خانه دوست کجاست' از عباس کیارستمی، 'کفش هایم کو' از کیومرث پور احمد، 'خجالت نکش' از رضا مقصودی، 'خسته نباشید' از سید محمد رضا عالی پیام به نمایش درخواهند آمد.
برنامه افتتاحیه هفته فیلم پوشش رسانه ای قابل توجهی هم در اسکوپیه داشت و تلویزیون های 'آلفا'، 'کانال 5' تلویزیون دولتی 'ام تی وی' و خبرگزاری ' آناتولی' اقدام به تهیه گزارش، عکس و فیلم کرده اند.
در حاشیه هفته فیلم ایران در سالن مرکزی سینماتک در اسکوپیه، نمایشگاه عکس 'ایران امروز' و تابلوهایی از دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف از جمله علمی، پژوهشی، پزشکی و فناوری برگزار گردید.
جمهوری مقدونیه شمالی با جمعیتی حدود 2 میلیون و 46 هزار تن و 25 هزار و 713 کیلومتر مربع مساحت در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد.
پارلمان مقدونیه 21 دی ماه سال جاری برای تأمین نظر یونان و امکان عضویت این کشور در ناتو، به لایحه اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» رأی مثبت داد.
است.
شبس**اروپام**436** 1917

نظر شما