شناسهٔ خبر: 31273409 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چراغ‌ چهل سال صحنه ایران روشن شد

آیین «چهل سال صحنه» با رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

صاحب‌خبر -

چراغ‌ چهل سال صحنه ایران روشن شدبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» و تجلیل از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی با حضور شهرام کرمی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، حجت الاسلام بهداروند، حسینی معاونت امور هنری وزارت ارشاد، زندوکیلی معاونت امور هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان عصر امروز در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

شهرام کرمی مدیر کل هنر‌های نمایشی در خصوص کتاب چهل سال نمایش گفت: در تئاتر دنیا و مدیریت فرهنگی و هنری چیزی که مبناست استفاده از آمار و اطلاعات است.

وی افزود: اگر مبنای تئاتر را سال ۱۲۰۸ دوران ناصری بدانیم که دوره ظهور تئاتر شهرنشینی بود، تئاتر ما از آن زمان افت و خیز‌های زیادی داشته است. البته دچار محدودیت‌ها و تحریم‌های فراوانی در دوران مختلف بوده، اما دوران باشکوه انقلاب اسلامی تحولات بسیاری را در این عرصه هنری ایجاد کرد.

کرمی با اشاره به اجرای تئاتر اروپایی پیش از انقلاب در کشور گفت: پیروزی انقلاب اسلامی تحولات زیادی در حوزه تئاتر ایجاد کرد که اکنون بعد از ۴۰ سال همچنان درخشان است. انقلاب اسلامی با هدف تغییر در سیستم حکومتی ایحاد شد که مهم‌ترین اتفاق آن انقلاب در عرصه فرهنگی جامعه بود.

مدیر کل هنر‌های نمایشی در خصوص تألیف کتاب چهل سال نمایش بیان کرد: اطلاعات ما از جریان‌های هنری کشور محدود است؛ به همین علت تصمیم گرفته شد به بهانه ۴۰ سالگی انقلاب اطلاعات و آماری از دستاورد‌های عرصه تئاتر بعد از انقلاب را جمع آوری کنیم که در نهایت کتاب چهل سال نمایش در دو جلد و با ۹۰۰ صفحه تهیه شد.

وی ادامه داد: این کتاب منبع بسیار ارزشمندی است که با تحلیلی خوب جمع آوری شده و قطعاً می‌تواند به آینده تئاتر کشور کمک و ما را از فعالیت‌های گذشته تئاتر در کشور آگاه کند.

کرمی با اشاره به اینـکه تورق این کتاب ما را از سرمایه‌های هنر انقلاب آگاه می‌کند، گفت: اطلاعات این کتاب به ما کمک می‌کند تا برنامه ریزی روشن تری برای آینده تئاتر داشته باشیم. برای نمونه من با این اطلاعات متوجه شدم که ایران ۸۲ جشنواره تئاتری و کشوری مانند آلمان دارد، ولی مخاطبان تئاتر در کشور آلمان ۳۵ میلیون نفر هستند. این آمار سبب شد تا به یک نتیجه برسیم که به جای افزایش جشنواره‌ها در کشور تعداد هنر‌های مخاطب محور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه با در دست داشتن این کتاب می‌توان از ظرفیت‌های خود استفاده کرد، گفت: این کتاب سبب فخر ما در عرصه تئاتر است که می‌توان از آن اطلاعات بسیاری کسب کرد.

در ادامه این مراسم از پوستر و کتاب چهل سال نمایش رونمایی و از هنرمندان این عرصه مثل کریم اکبری مبارکه، سعید اسماعیلی، اعظم بروجردی، ندا ثابتی، مرتضی شاه کرم، امیرحسین شفیعی، حسین عالم بخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری و مریم معترف تقدیر شد.

انتهای پیام/

رونمایی از کتابی که چهل سال نمایش ایران را روایت می کند

 

نظر شما