شناسهٔ خبر: 31273390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صالحی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو:

مستند «تهران- دمشق» بدون روتوش و جانبداری سیاسی است/ آینده سوریه تابناک و تضمین شده است

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای مستند تهران_دمشق را مستندی بدون جانبداری سیاسی،روتوش و با محوریت عدالت و انصاف توصیف کرد.

صاحب‌خبر -
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در واکنش به مستند تهران – دمشق گفت: این مستند بسیار چشم گیر و دلنشین بود و من فکر می‌کردم مستند از یک منظر سیاسی خاص تهیه شده باشد، اما پس از اینکه به تماشای آن نشستم چنین برداشتی از محتوای آن نکردم.
 
وی با بیان اینکه شما به خوبی در مستند به این موضوع اشاره کردید که اتفاقات رخ داده در سوریه در خلا ایجاد نشده است، گفت: بنده به عنوان کسی که عمری در لبنان زندگی کردم سوریه را هم به خوبی می‌شناسم در شرایط فعلی سوریه قابل مقایسه با سوریه هشت سال پیش نیست و جنگ جهانی که علیه این کشور رخ داد بسیاری از حقایق را مشخص کرد و خود دولت سوریه نیز دوست و دشمن خود را شناخت و به اشتباهات داخلی خود پی برد.
 
 
 تهران- دمشق  مستندی بدون روتوش و جانبداری سیاسی /
 
 
صالحی ادامه داد: سوری‌ها به خوبی امروز می‌دانند در امر مدیریت چه قصور‌ها و ناکارآمدی‌هایی داشتند که مستند شما به خوبی به بخش عمده آن اشاره کرده بود.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به زمان تصدی وی به عنوان وزیر خارجه و هم زمانی آن با آغاز تحولات در سوریه گفت: همان زمان این گله را به دوستان خود در سوریه کردم که اتفاقات رخ داده در درعا بهتر می‌توانست مدیریت شود و حتی به آن‌ها توصیه کردیم اجازه گسترش بحران را ندهید البته دولت سوریه آن زمان نمی‌دانست که این بحران چه طور می‌تواند در سطح کشور گسترش یابد.

وی تصریح کرد: به هر حال هر چند با وجود توطئه‌های خارجی مدیران ارشد هر کشور باید توانایی مدیریت شرایط در بحران را داشته باشند یعنی به خوبی به این موضوع واقف باشند که توطئه‌ها و مشکلات داخلی وجود دارد و علاوه بر آن مشکلات تحمیلی از خارج هم وجود دارد حال باید بدانند با این شرایط چه طور کشور را مدیریت کنند که بحران توسعه نیابد.

صالحی افزود: تصاویر مستند شما به خوبی گویای ویران شدن سوریه بود و انسان تاسف می‌خورد از اینکه این دشمن مکار و غدار چه طور همه تلاش خود را به کار گرفت تا اقداماتی مخرب علیه مردم منطقه به ویژه مسلمانان انجام دهد و تمام تلاش خود را انجام دادند تا مسلمانان را به جان خود بیندازند و از منظر خودشان، خود آن‌ها در امان بمانند.
 
 
 تهران- دمشق  مستندی بدون روتوش و جانبداری سیاسی /
 
ماجرای اطلاع روس‌ها از نا ارامی‌های سوریه چند سال قبل از آغاز بحران
رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به برنامه ریزی دشمنان از سال‌ها قبل برای ایجاد جوی متشنج و ناآرام در منطقه ما گفت: زمانی که معاون دبیر کل سازمان اسلامی در جده بودم یعنی حوالی سال‌های ۸۵، ۸۶ بود که کنسول روسیه در جده به ملاقات من آمد و خبر از این داد که براساس اطلاعات دریافت شده از سوی آن‌ها غرب درصدد ایجاد جنگی بزرگ در خاورمیانه میان سنی و شیعه است تا مردم منطقه را به خود مشغول کند.

وی ادامه داد: اروپا و غرب به دنبال آن بودند که بحث تروریسم شکل گرفته فقط متوجه منطقه باشد و کشور‌های اروپایی و غربی از آن مبرا باشند. من آن زمان این سخنان را خیلی جدی نگرفتم، اما در ادامه کنسول روسیه گفت: از شما به عنوان یک فرد شیعه سوالی دارم اگر تکفیری‌های وهابی کشتن شیعیان را مباح بدانند آیا این امکان وجود دارد که شیعیان هم چنین فتوایی صادر کنند؟ من در پاسخ به او گفتم شیعه هر کس را که اشهد ان لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله بگوید را مسلمان می‌داند و به طور کلی ریختن خون هر انسان بی گناهی را مباح نمی‌داند و قطعا مراجع شیعه چنین فتوایی صادر نخواهند کرد و لذا اگر چنین فتوایی از سمت وهابیت صادر شود یک طرفه خواهد بود.
صالحی تصریح کرد: البته با گذشت زمان شاهد آن بودیم که این اطلاعات پنهانی روس‌ها درست بوده و توطئه در منطقه و به ویژه در سوریه به اوج خود رسید که کاش سوریه می‌توانست با یک کیاست ضمن درک دشمن خارجی، مسائل داخلی را هم مدیریت کند که کار به اینجا نرسد.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به آیه شریفه َ فعَصی اَن تَکرَهوا وَ هُوَ خَیُرلَکُم گفت: البته وقایع رخ داده در سوریه شاید به نفع ملت این کشور و مردم منطقه بود درست است که عده زیادی در سوریه به ناحق کشته شدند، عده زیادی ناقص شدند و عده زیادی هم پناهنده و آواره شدند و ملتی که ریشه در تاریخ دارد دچار چنین بلای خانمان سوزی شد، اما به هر حال ملت و دولت سوریه و ملت‌های دیگر همگی باید از این اتفاق درس بیاموزند و آینده خود را بسازند. به هرحال شرایط سخت رخ داده در سوریه سرنوشت آینده این کشور را تضمین کرد و مردم سوریه بیدار شدند.
 
 
 
 تهران- دمشق  مستندی بدون روتوش و جانبداری سیاسی /
 

وی افزود: دشمنان سوریه انتظار داشتند این کشور را متلاشی و در اختیار خود بگیرند که این آرزو محقق نشد و نقطه قوت سوریه این بود که زود به خود آمد و حقایق موجود را درک و توانست خود را اصلاح کند البته وجود کشور و ملت بزرگی، چون ایران و بعد هم روس‌ها و حزب الله لبنان که به کمک سوری‌ها آمدند نیز غیرقابل پیش بینی بود.
 
  درصورت شکست دولت بشار، قطعا سوریه توسط اسرائیل بلعیده می‌شد
صالحی با اشاره به شرایط مشابه رخ داده سوریه در لیبی گفت: الان شرایط لیبی را ببینید چندین سال از کشته شدن قذافی می‌گذرد، اما هنوز لیبی دولتی ندارد و فقط نفت آن را می‌برند و تنها جایی که در این کشور خوب کار می‌کند صنعت نفت آنجاست که آن را به تاراج می‌برند و یک بخور و نمیری به ملت می‌دهند یعنی کشور را نابود کرده اند. مردم سوریه نیز اگر مقاومت از خود نشان نمی‌دادند وضعیتی بدتر از لیبی داشتند.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای یادآور شد: با توجه به همسایگی اسرائیل با سوریه قطعا این کشور توسط صهیونیست‌ها بلعیده می‌شد و در صورت متلاشی شدن دولت سوریه دیگر این کشور به سوری‌ها تعلق نداشت. اما به هر حال دولت سوریه توانست بعد از هشت سال با حمایت کشور‌هایی که اشاره کردم از این شرایط خارج شود.

صالحی نکته جالب مشترک بین ایران و سوریه را به طول انجامیدن جنگ در هر دوی این کشور‌ها برای ۸ سال دانست و ادامه داد: در سال جنگ سوریه من به سفیر سوریه در ایران گفتم به نظر می‌رسد جنگ شما ۸ سال به طور بینجامد، اما آینده شما بیمه شده است.

وی با بیان اینکه جنگ هیچگاه اتفاق خوشی نبوده و نیست گفت: هیچ عاقلی کاری نمی‌کند که ملت خود را به طرف جنگ سوق دهد همیشه باید از جنگ پرهیز کرد مگر اینکه جنگ تحمیل شده باشد آن وقت باید خوب دفاع کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: جنگ به ایران و سوریه تحمیل شد، اما نتیجه آن چه شد، خیلی از اتفاقاتی که در ایران رخ داد شاید در شرایط غیر از جنگ زمان بیشتری می‌برد تا به نتیجه برسد و آن خودباوری و دستاورد حاصل شود به هر حال ذکر این نکته غیرقابل چشم پوشی است که جنگ ما را به یک خودباوری رساند که توانستیم روی پای خود بایستیم.

صالحی با بیان اینکه جنگ تحمیلی علیه ایران هم نوعی جنگ جهانی بود گفت: در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا، غرب و منطقه همه علیه ما بودند ما چاره‌ای جز این نداشتیم که یا تسلیم شویم یا با ابتکار، ابداع و همت ملی روی پای خود بایستیم و این باور را ایجاد کنیم که ما می‌توانیم و امروز جمهوری اسلامی با وجود کاستی‌های که منکر آن نمی‌شویم به لطف خدا توانست در صنایع مهم جهان حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند ۴۰ سال فشار، جنگ و تحریم فلج کننده و انواع مکر‌ها را تحمل کند.

وی ادامه داد: به همه این شرایط سخت، فشار در افکار عمومی از طریق فضای مجازی و ماهواره‌ها را هم اضافه کنید که البته شما در مستند خود به خوبی به آن اشاره کردید.

ملت بصیر ایران در راهپیمائی ۲۲ بهمن ثابت کرد اشتباه افراد را به پای انقلاب نمی‌نویسد
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عملکرد حیرت برانگیز ملت ایران در جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب گفت: ملت بصیر همه چیز را سرجای خود قرار می‌دهد و مسائل مختلف را از یکدیگر تفکیک کرده مثلا اگر بنده در مدیریت خود مشکلی دارم آن را به پای انقلاب نمی‌نویسند.
 
 
آینده سوریه تابناک، روشن و تضمین شده است
صالحی تصریح کرد: شرایط امروز سوریه نیز همین است آینده ملت سوریه قطعا تابناک و روشن است و من این را یقین دارم، چون این وعده الهی است. امروز سوریه یک ملت مومن است حقیقت را فهمیده است و فهم حقیقت همان ایمان است.

 تهران- دمشق بدون جانبداری سیاسی و با رعایت انصاف و عدالت حقیقت را برای مخاطب به نمایش گذاشت
وی با بیان اینکه تهران- دمشق بدون جانبداری سیاسی و با رعایت انصاف و عدالت حقیقت را عریان برای مخاطب به نمایش گذاشت افزود: این حقیقت آشکار باعث می‌شود مردم ایمان بیاورند به هر حال شرایط جنگ ۸ ساله در سوریه سبب شد آینده این کشور ساخته شود این خرابی‌ها درست می‌شود، چون ساختمان و زیرساخت را خود انسان دوباره بهترش را می‌سازد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: شرایط پیش آمده در سوریه برای نسل‌های آینده این کشور و کشور‌های عربی و سایر کشور‌ها الگو خواهد شد و سوریه مصداق اصلی مقاومت است و بیانگر آن است که اگر ملتی همراه دولت خود مقاومت کند پیروزی حاصل خواهد شد که شما به این نکته در مستندتان به خوبی اشاره کردید.

صالحی با اشاره به اینکه تهران – دمشق به خوبی روایتگر شرایط بحرانی سوریه بود که تمام بخش‌های دمشق به تصرف دشمن درآمده بود، اما به همت مردم و دولت همه آن مراکز بازپس گرفته شد، افزود: شما روایت صادقانه غیرجانب دارانه و منصفانه‌ای از شرایط سوریه را ارائه دادید که جای تشکر و تقدیر و تبریک دارد.
 
 
 تهران- دمشق  مستندی بدون روتوش و جانبداری سیاسی /
 
 
پخش تهران- دمشق از تریبونی مثل صداو سیما هوشیاری ودشمن شناسی مردم را بالا می‌برد
وی ادامه داد: اینکه در ادامه مستند آن را به وقایع ایران ارتباط دادید نیز خیلی به جا بود و اگر این مستند از صدا و سیما پخش شود و مخاطبین بیشتری داشته باشد می‌تواند هوشیاری، هوشمندی و آینده نگری بیافریند و دشمن شناسی مردم را بالا ببرد.
 
<div id="video-display-embed-code_570180" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/747300/570180?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما