شناسهٔ خبر: 31273309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خبرنگار اعزامی ایران به جام ملت‌های آسیا:

سفر کاری خبرنگاران، خوشگذرانی نیست

خبرنگار اعزامی ایران به جام ملت‌های آسیا گفت: متاسفانه هنوز سفر کاری رسانه‌ای به اسم خوشگذرانی مطرح می‌شود و امیدوارم این ذهنیت به گونه‌ای برطرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تجربه سفر عصر امروز، ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به منظور سهیم شدن دیگر خبرنگاران با تجربیات سفرهای رسانه‌ای عکاسان و خبرنگاران خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز با موضوع «گزارش سفر به کشورهای قطر و امارت متحده عربی (جام ملتهای آسیا۲۰۱۹)» و با حضور «سید محمدمهدی مرتضویان» و محمدمهدی رحیمی و رضا خسروی به عنوان ارزیاب در سالن کنفرانس موسسه برگزار شد.

مرتضوی در این نشست با اشاره به ناهماهنگی‌های مرسم برای ااعزام خبرنگاران، گفت: ما با سه روز تاخیر به قطر رسیدیم. هتل ما در قطر که توسط دولت قطر تامین شده بود، جزو بهترین هتل‌ها بود. آن‌ها در قبال تامین تمام هزینه‌های ایران فقط درخواست یک بازی دوستانه با تیم ایران داشتند. میتینگ‌های آنالیزوری برای تیم ملی برگزار می‌شد و خبرنگاران هم می‌توانستند در آن حضور یابند.

وی ادامه داد: روح وایکینگ‌های پرتغالی را می‌توانستیم در کیروش ببینیم. وقتی در شبکه الکاس قطر نسبت به تیم ملی ایران انتقاداتی مطرح شد و آن‌ها حضورا عذرخواهی کردند، کیروش نپذیرفت و گفت که شما کار رسانه‌ای انجام دادید و به همان صورت باید عذرخواهی کنید.

مرتضوی با اشراه به این‌که نگاه کلیشه‌ای در گروه بین‌الملل وجود دارد، افزود: متاسفانه با وجود تمام هزینه‌هایی که خبرگزاری مهر برای ارتقای زبان انگلیسی خبرنگارانش انجام می‌دهد، مصاحبه‌هایی که به صورت تصویری با اریک ناوا تهیه کرده بودم، به صورت تصویری منتشر نشد و مجبور شدیم آن را به صورت متنی پیاده و منتشر کنیم.

به گفته وی، هیچ یک از مصاحبه‌های کیروش به صورت زنده از هیچ یک از شبکه‌ها پخش نشد و ۳۷ تیم رسانه‌ای که حضور داشتند، سعی می‌کردند تحلیل خود را از مصاحبه‌ها منتشر کنند. ما نباید بر اساس سرعت انتشار اخبار رقابت کنیم. باید به سمت تحلیل اخبار و رسانه‌ها حرکت کنیم.

ما ۱۹۵ خبر پوششی در این مسابقات داشتیم که اگر همکاری تیمی خبرنگاران ورزشی نبود، محقق نمی‌شد. خیلی بد است که رسانه‌های ورزشی ما در دو قطبی کیروش و برانکو مانده‌اند. شبکه «ان اچ کی» ژاپن سه آنالیزور داشت که ما با آن‌ها مصاحبه داشتیم و جزییات تازه‌ای از تیم ملی خودمان دریافتیم.

وی یادآور شد: هیچ رسانه خارجی به صورت ناسیونالیستی اخبار را پوشش نمی‌داد و ما حتی از اماراتی‌ها هم هیچ توهینی نشنیدیم. متاسفانه هنوز سفر کاری رسانه‌ای به اسم خوشگذرانی مطرح می‌شود و من خواهش می‌کنم که این ذهنیت به گونه‌ای برطرف شود. در این سفرها فشار زیادی روی خبرنگاران است.

مرتضوی پیشنهاد راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی مهر را مطرح کرد و گفت: خیلی حرف‌ها داریم که می‌توانیم در این قالب بیان کنیم.

محمدمهدی رحیمی، مدیر کل اخبار داخلی خبرگزاری مهر نیز در این نشست با اشاره به این‌که اعزام خبرنگاران به رویداد خبری در خارج از کشور همواره دارای حواشی زیادی است، گفت: با همه این‌ها از مرتضوی تشکر می‌کنم که این سفر را پذیرفت.

وی با تایید فشار مضاعفی که به خبرنگاران اعزامی وارد می شود، گفت: در طول مذاکرات برجام این شرایط را تجربه کردم و نتوانستم حتی از کلیسایی که در ۵۰۰ متری مکان برگزاری مذاکرات بود، دیدن کنم. در حالی که عده‌ای به اسم خبرنگار حضور می‌یافتند و از تمامی این اماکن بازدید می‌کردند! این افراد چنین ذهنیتی را رقم می‌زنند.

خسروی نیز در پایان اظهار کرد: می‌دانم که اعزام مرتضوی به این سفر برای او سنگین بود و امیدوارم با تمهیداتی که صورت می‌گیرد، بتوانیم خبرنگارن با تجهیز بیشتری به رویدادهای خبری اعزام کنیم.  

نظر شما