شناسهٔ خبر: 31273102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

افزایش صادرات نفت با وجود تحریم/ اقدام علیه ایران باعث بالارفتن قیمت طلای سیاه می شود

​برخلاف پیش بینی کارشناسان که صادارت نفت ایران در ژانویه را کمتر از یک میلیون بشکه در روز تخمین زده بودند، بررسی تانکرهای حمل نفت نشان داد ایران در این ماه در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات داشته است.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ صادرات نفت ایران در ماه ژانویه به رغم تحریم های آمریکا بالاتر از حد مورد انتظار بوده است. صادرات نفت ایران در ژانویه بر خلاف پیش بینی ها افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، در ماه فوریه میزان حمل و نقل بشکه های نفتی ایران در حدود یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز است. صادرات نفت ایران در ژانویه بین یک میلیون و 100هزار بشکه تا یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است که بیشتر از پیش بینی های مورد انتظار بود.

به نوشته رویترز میزان بالای حمل و نقل ایران، با توجه به تلاش اوپک در کاهش عرضه بر قیمت جهانی نفت اثرگذار خواهد بود. این در حالی است که ایران به دلیل تحریم نفتی توسط ایالات متحده از کاهش عرضه نفت اعضای اوپک معاف است و با توجه به افزایش تقاضای جهان در مصرف سوخت فسیلی، با اتمام مهلت معافیت تحریم نفت ایران در ماه مه، احتمال اوج گرفتن افزایش قیمت ها حتمی به نظر می رسد. 

اما با انتشار خبر افزایش صادرات نفت ایران علی رغم تحریم، این احتمال وجود دارد که ایالات متحده تلاش های خود برای محدود کردن صادرات نفت ایران را تشدید کند و با توجه به تحریم ونزوئلا، عضو دیگر اوپک، این اتفاق احتمال افزایش قیمت نفت را تشدید خواهد کرد.

صادرات نفت ایران پس از تحریم های ماه نوامبر ایالات متحده مبهم شده است، در حالی که اکثر تحلیلگران بر این نظر هستند که تولید ایران به شدت کاهش یافته است، اما تفاوت هایی درباره رقم صادرات نفت ایران وجود دارد و همین اختلاف چندصدهزار بشکه ای می تواند بر قیمت های جهانی نفت اثرگذار باشد.

پیش بینی تحلیلگران نشان می دهد، محموله های ایران در ماه فوریه  بالاتر از ژانویه در جهان جابجا شوند و رکورد صادرات را پس از تحریم ها جابجا کنند. آمار صادرات ماه ژانویه  نیز بالاتر از میزان پیش بینی شده از سوی کارشناسان بوده است، زیرا قرار بر این بود صادرات ایران در ژانویه کمتر از یک میلیون بشکه در روز و مشابه ماه دسامبر باشد. 

صادرات نفت ایران در ده روز نخست ماه فوریه یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز بوده است و انتظار می رود روند صعودی صادرات در این ماه ادامه داشته باشد.

نظر شما