شناسهٔ خبر: 31273071 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشریه هندی:آمریکا جایگزین نفت ایران به هند نمی شود

تهران- ایرنا- روزنامه اکونومیک تایمز به دنبال توافق اخیر هند برای خرید 60 هزار بشکه نفت خام در روز از آمریکا،نوشت، نفت آمریکا هرگز نمی‌تواند جایگزین نفت ایران و ونزوئلا برای هند شود.

صاحب‌خبر -

این روزنامه هندی روز سه شنبه در ادامه این مطلب نوشت، نفت کشورهای آمریکا هرگز نمی‌تواند جایگزین نفت خام کشورهای ونزوئلا و ایران شود زیرا از نظر کیفیت،نفت ایران و امریکا از یکدیگر متفاوت هستند.
به گفته مقامات هندی، نفت خام آمریکا تنها در کنار تامین نیازمندی‌های نفتی هند قرار دارد و هیچ جایگزینی برای نفت ایران به‌حساب نمی‌آید. بیشتر پالایشگاه‌های هند،برای پالایش نفت متوسط ‌ترش طراحی شده‌اند که این طراحی بسیار به نوع نفت خام تولیدی ایران نزدیک است. این در حالی است که تنها چندین پالایشگاه نفتی در هند وجود دارد که توانایی پالایش نفت سبک آمریکا را دارند.
به گزارش رویترز، رئیس شرکت نفت دولتی هند در روز گذشته(دوشنبه) از امضای اولین قرارداد سالانه برای خرید روزانه سه میلیون تن یا 60 هزار بشکه از نفت آمریکا توسط پالایشگاه بزرگ هند خبر داد.
شرکت ملی نفت هند ماه آگوست (مرداد- شهریور) سال گذشته میلادی نیز با امضای قراردادی کوتاه مدت بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه (آبان تا بهمن) شش میلیون بشکه نفت از آمریکا خریداری کرد.
«سانجی سینگ» رئیس شرکت ملی نفت هند اعلام کرد که خرید نفت بر طبق این قرارداد از ماه آوریل (فروردین) آغاز خواهد شد؛ او از ارائه نام فروشنده و جزئیات قیمت به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات خودداری کرد.
میزان صادرات نفت خام آمریکا به هند در ماه ژوئن سال گذشته نیز به بیشترین حد خود رسید و در مقایسه با سال 2017 دو برابر شد.
این در حالی است که باوجود تحریم‌ها ،علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، هند همچنان به واردات نفت از این دو کشور نیز ادامه می‌دهد. ونزوئلا در میان پنج کشور بزرگ تأمین کننده نفت هند قرار دارد؛ اما حجم واردات نفت هند از این کشور عضو اوپک به دلیل بحران‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین نبود سرمایه گذاری در بخش تولید نفت ونزوئلا، کاهش یافته است.
در دوره آوریل تا دسامبر سال 2018 میلادی واردات نفت هند از ونزوئلا با 6.28 درصد کاهش به 13.42 میلیون تن نفت خام رسید. این واردات در مدت مشابه سال قبل 14.32 میلیون تن نفت خام بوده است.
آساق**9473**1600

نظر شما