شناسهٔ خبر: 31272818 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

راه‌اندازی نیمی از خطوط ۶ و ۷ مترو تهران در سال آینده

عصر خودرو- رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت:بیش از نیمی از راه اندازی خطوط خط ۷ و ۶ در سال ۹۸ به انجام خواهد رسید و تلاش بر اینست که بودجه فنی و عمران را افزایش بدهیم تا پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ارتباط با لایحه پیشنهادی بودجه 98 شهرداری تهران، اظهار کرد: روند بررسی بودجه پس از ارسال شهرداری تهران آغاز شده است. ما تا پایان امسال باید بودجه را تصویب کنیم و برای فرمانداری ارسال کرده تا کارهای شهرداری تهران انجام شود.

وی تصریح کرد: بودجه شهرداری تهران رشد 8 درصدی داشته و مبلغ 183 هزار و 300 میلیارد ریال است و لایحه بودجه تقریبا انبساطی بوده و رشد داشته است. این بودجه 9 معاونت، 22 منطقه و 43 شرکت و سازمان در شهرداری را شامل می‌شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران درباره روند بررسی لایحه بودجه بیان کرد: لایحه بودجه به همه اعضا داده شده و پس از مطالعه فرصت داشتند که در یک بازه ده روزه پیشنهادات خود را برای حذف و یا تغییر مفاد ارائه کنند. در چهار مرحله مختلف از جمله بررسی تبصره، بررسی منابع پیشنهادی، بررسی هزینه‌های لایحه و بررسی و تصویب بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری است و تا 16 اسفند این روند تمام خواهد شد.

فراهانی بیان کرد: کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورای شهر تهران پیشنهاداتی به برنامه و بودجه دادند. ابتدا بررسی در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها انجام شده و پیشنهادات به کمیسیون برنامه بودجه ارسال که پس از بررسی به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد. این روند ضمانتی است تا فرآیند بررسی لایحه بودجه به خوبی پیش برود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: در لایحه پیشنهادی برخی مواد قانونی رعایت نشده است از جمله ماده 68 شهرداری‌ها که تصریح می‌کند باید 40 درصد برای اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای باشد که سهم 37 درصدی در این زمینه وجود دارد که باید افزایش پیدا کند تا تکلیف قانونی شهرداری اجرایی شود.

وی افزود: درمصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 98 باید بهای خدمات قابل ارایه شهرداری طی جدولی ارائه شود که تا کنون ارایه نشده است. بر همین اساس و به منظور استفاده بهینه از فرصت بررسی بودجه و لزوم تعیین بهای خدمات در قالب یکی از تبصره‌های بودجه، لازم است شهرداری ملزم به ارائه فهرست بهای خدمات و فعالیت‌های اثر گذار بر بودجه شود تا در جریان بررسی تبصره‌ها این نرخ‌ها بررسی و به تصویب برسد.

فراهانی بیان کرد: در غیر این صورت موکول کردن این نرخ گذاری به طول سال 98 یا الزام شهرداری به ارائه آن در اصلاحیه بودجه زمینه ساز اتلاف منابع شهرداری و تحمیل هزینه‌های سنگین ناشی از اختلاف بهای دریافتی از شهروندان و قیمت تمام شده واقعی و تحمیل زیان به شهرداری خواهد شد. بدون شک این غفلت و عدم توجه به الزام شورا که در دو مصوبه "سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران" و "الزام شهرداری تهران در سامان بخشیدن به ارائه لایحه عوارض و نرخ بهای خدمات"توسط مدیران شهرداری تهران زمینه ساز کج کارکردی مالی و تحمیل زیان جدی به شهرداری خواهد بود و لازم است این امر از سوی شهرداری اصلاح شود

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شورای شهر تهران الزام کرده است که شهرداری تهران پیشنهاد جدی برای تغییر نظام درآمدی داشته باشد. وضعیت الان که مبتنی بر فروش شهر است و بخصوص در سال آینده که سال سختی است متاسفانه تغییر جدی در نظام درآمدهای شهری نمیبینیم که باید به سوی درآمدهای پایدار شهری پیش برویم.

وی با تاکید بر کاهش هزینه‌های شهرداری تهران ادامه داد: به جدیت معتقدیم‌30 درصد از هزینه‌های شهرداری در ارتباط با سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند کاهش بیابد که می‌بینیم کار جدی تا کنون انجام نشده است. تاکید ما این بوده که جهت‌گیری بودجه بر مطالبات مردم باشد. مطالبه اصلی مردم حوزه ترافیک و آلودگی هوا است که متاسفانه شاهد حدود 1 درصد کاهش بودجه در حوزه حمل و نقل بودیم و باید شاهد جهت گیری بودجه در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی باشد.

فراهانی گفت: بیش از نیمی از راه اندازی خطوط خط 7  و 6 در سال 98 به انجام خواهد رسید. فشار ما این است که بودجه فنی و عمران را افزایش بدهیم تا پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام برسد و امیدوارم سال 98، سال اتمام پروژه های نیمه تمام در صورت تحقق صد درصدی منابع بودجه باشد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد:  در نه ماهه گذشته سال 97 حدود 56 درصد بودجه 97 یعنی 98 هزار و 717 میلیارد ریال مصوب  محقق شده است بدین معنی که شهرداری تهران با کسری بودجه 16 هزار و 346 هزار میلیارد ریال در حالت حداقل کسری بودجه داریم.

وی افزود: در شرایطی بودجه شهرداری تهران رشد 8 درصدی داشته یعنی 189 هزار و 300 میلیارد بودجه پیشنهادی است که در سال 97 کسری بودجه خواهیم داشت که این رشد با توجه به عدم تحقق بودجه مصوب سال 97 و با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران محل بحث است.

فراهانی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال 98 رشد 14درصدی درآمد ها نسبت به سال 98 پیشنهاد شده و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با 9 درصد رشد نسبت به سال 97 برابر با 81 هزار و 740 میلیارد ریال پیش بینی شده است. در این لایحه با کاهش 23 درصدی وام و استقراض رو به رو هستیم و در سال 98 با 7 درصد افزایش اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سال گذشته روبه رو هستیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از نقاط مثبت این لایحه رشد 23 درصدی اعتبارات پرداخت بدهی و ایفای تعهدات مالی نسبت به سال گذشته برابر 36 هزار و 520 میلیارد ریال است همچنین رشد 11 درصدی منابع و مصارف سازمان ها، شرکت ها و موسسات وابسته در سال 98 داشته ایم که برابر 148 هزار و 461 میلیارد ریال تنظیم شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر 12 درصد از اعتبارات ماموریت‌های اجتماعی و فرهنگی و حدود 1 درصد از اعتبارات حمل و نقل و ترافیک کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که بحث خدمات شهری انسان محور است و حدود 3 درصد برابر با 25 هزار و 138 میلیارد ریال افزایش اعتبارات خدمات شهری و محیط زیست داشتیم.

فراهانی افزود: بیشترین افزایش اعتبارات مربوط به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران بوده است که 22 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. اعتبارات ماموریت شهرسازی و معماری حدود 7 درصد افزایش برابر 6 هزار و 504 میلیارد است. از آنجایی که به هوشمند سازی تاکید داشته‌ایم افزایش 21 درصدی در این حوزه داشته‌ایم.

 

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما