شناسهٔ خبر: 31272810 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تهران| معاون رئیس‌جمهور: لایحه سازمان‌های مردم‌نهاد در کمیسیون سیاسی و دفاعی پیگیری می‌شود

R7840/P/S6,60/CT11

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: لایحه سازمان‌های مردم‌نهاد در کمیسیون سیاسی و دفاعی در حال پیگیری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، معصومه ابتکار عصر امروز در مراسم افتتاحیه نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران با اشاره به اینکه شش نشست منطقه‌ای دیگر در سطح کشور داریم که امید است با اثرگذاری مثبت داشته باشد اظهار داشت: دولت از ابتدای کار توجه به نهادهای مدنی و زنان را جزو راهبردهای خود قرار داده و اکنون نیز شاهد تحولات خوبی در این زمینه هستیم.

وی بیان کرد: باید فضای عمومی و سیاسی کشور برای حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت آن‌ها فراهم شود و اکنون که وارد پنجمین دهه جمهوری اسلامی شدیم یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه افزایش تعداد تشکل‌های زنان است که پیش از انقلاب کمتر از 20 تشکل بوده و امروز علی‌رغم مشکلات حدود 2700 تشکل ثبت شده در حوزه زنان و خانواده وجود دارد و علاوه بر این در حوزه محیط زیست نیز 900 تشکل ثبت شده وجود دارد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین افزود: اکنون شرایط عمومی جامعه قدری دشوار است که برای رفع آن یکی از طرح‌هایی که دنبال می‌شود ارتقا تاب‌آوری اجتماعی است که با همکاری بخش‌های مختلف پیش می‌رود که نقشه راه استان‌ها را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند از این ابزار برای پیشبرد برنامه‌هایشان استفاده کنند.

ابتکار با بیان اینکه لایحه سازمان‌های مردم‌نهاد در کمیسیون سیاسی و دفاعی در حال پیگیری است گفت: یک حوزه سیاست‌گذاری است و برای اثربخشی در این حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد باید نگاه تخصصی داشته باشند و توان‌افزایی آن‌ها مورد توجه قرار گیرد تا بتوانند نظرات خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها در موضوعات مربوط به عدالت جنسیتی و همچنین 30 درصد انتصاب زنان در پست‌های مدیریت برنامه‌ریزی کنند تا به جریان‌سازی اجتماعی در شهرها کمک شود که حضور در برنامه‌ریزی‌های شهری و مشارکت برای رسیدن به اهداف می‌تواند زمینه مهم برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: خیریه‌ها باید به این سمت بروند که توان‌افزایی آن‌ها مورد تأکید قرار گیرد به ویژه اکنون در شرایطی که تحریم‌ها، جنگ اقتصادی و روانی بر مردم تحمیل می‌شود بیش از هر زمان دیگر توان‌افزایی مردم و کمک جهت مقابله با شرایط دشوار ضروری است که بخشی از کار مشترک می‌تواند بر توان‌افزایی و انتقال تجربیات متمرکز باشد تا زمینه شبکه‌سازی مؤثر در سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم شود.

ابتکار با اشاره به دیده‌بانی سازمان‌های مردم‌نهاد افزود: اگر سازمان‌های مردم نهاد نگاه تخصصی داشته باشند و با حفظ استقلال خود دیده‌بانی مبتنی بر نقد منطقی و پیش‌برنده را به‌کار گیرند کاستی‌ها و ضعف‌ها برطرف می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه از ابعاد مهم مبارزه با فساد شفاف‌سازی و برون‌سپاری کار به مردم است خاطرنشان کرد: جهت شفاف‌سازی باید فعالیت دولت در اتاق شیشه‌ای باشد و رسانه‌ها و مردم فعالیت‌ها را ارزیابی کنند همچنین نظارت‌های درون‌سازمانی برای سازمان‌های مردم‌نهاد نیز مهم است که اگر با نظارت کافی همراه نباشد با مشکل روبه‌رو می‌شوند که در این زمینه باید ساختارهای مدیریتی مؤثری ایجاد شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما