شناسهٔ خبر: 31272556 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

بازدید شهردار منطقه ۱۲ تهران از پروژه کتابخانه عمومی پارک شهر

علی محمد سعادت، شهردار منطقه ۱۲ تهران به منظور پیگیری و نظارت بر روند بازسازی و مرمت کتابخانه مرکزی پارک شهر به همراه جمعی از مسئولان شهرداری از این پروژه بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش لیزنا، به منظور بازدید از روند بازسازی و مرمت کتابخانه مرکزی پارک شهر، علی محمد سعادت، شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران به همراه جمعی از مسئولان شهرداری و علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران ظهر چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه با حضور در کتابخانه عمومی مرکزی پارک شهر، ضمن بازدید از بخش های مختلف این پروژه، از نزدیک در جریان روند پیشرفت فیزیکی آن قرار گرفت.

در ابتدای این بازدید علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران به ارائه گزارشی از روند تعمیرات عمرانی این کتابخانه پرداخت و گفت: کتابخانه عمومی پارک‌شهر یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های تهران است که به دلیل فرسودگی بنا و لزوم تأمین امنیت اعضای کتابخانه و کتابداران آن، تصمیم به بازسازی و نوسازی آن گرفته شد.

وی گفت: از آنجایی که فعالیت این کتابخانه طی ۵۰ سال گذشته، تنها با اعمال برخی تعمیرات سطحی ادامه داشت، فرسوده شدن تأسیسات برق و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و مشکلات زیرساختی این بنای قدیمی نظیر رطوبت زدگی شدید ساختمان نگرانی به وجود آورد. علاوه بر اینکه این مشکلات رفته رفته باعث اخلال در فعالیت‌های این کتابخانه شده بود. فرسودگی سرویس های بهداشتی، نم زیاد و بوی نامطبوع و عدم امنیت کاربران و کارکنان این کتابخانه، طی سال‌های اخیر همواره مورد اعتراض اعضا و مراجعه کنندگان کتابخانه عمومی پارک‌شهر بود.

نیکنام افزود: لذا با تامین اعتبار مناسب و با کسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی و مسئولان وقت شهرداری منطقه ۱۲ تصمیم بر آن شد که بعد از ۵۰ سال تعمیرات اساسی با حفظ اصالت و ارزش تاریخی بر روی بنای کتابخانه انجام شود و در همین راستا نسبت به تعمیر و مقاوم سازی این کتابخانه اقدام شد.

امیرحسین رضوی، مسئول پروژه پارک شهر از اتمام ساخت سازه‌های فلزی و سقف‌ بتنی کتابخانه پارک‌شهر خبر داد و گفت: ساخت و تقویت سازه‌های فلزی و تیرآهن ها و اجرای سقف بتنی به صورت صنعتی در کارگاهی مجهز انجام شد. در این زمینه ۴۰ تن تقویت سازه ایجاد شده است. در ادامه، سازه‌ها با استفاده از زبده‌ترین جوشکاران کشور و بر اساس آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله، در ستون‌ها قرار گرفت؛ تیرآهن ها تقویت شده و همچنین جهت تقویت خاک مرطوبی که در منطقه پارک شهر وجود دارد، خاک موجود را با قلوه سنگ جایگزین کردیم که رطوبت از لایه های زیرین زمین به لایه های بالا نفوذ نکند و استحکام بنا فراهم شود.

وی افزود: در بخش سفت کاری و اسکلت، تمام دیوارهای بتنی و برشی که برای سازه طراحی شده بود به اتمام رسیده و ساختمان در دست نازک کاری است.

در ادامه علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران به بیان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در کتابخانه ها پرداخت و گفت: کتابخانه های عمومی در چند سال اخیر با اجرای برنامه های متنوعی همچون نشست های نقد و بررسی کتاب، رونمایی، جلسات آموزشی و مشاوره و کلاس های قصه خوانی، شاهنامه خوانی و ... فضایی جذاب برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانب ایجاد کرده اند که به امید خدا با راه اندازی این کتابخانه و فعال شدن بخش های مختلف همچون بخش کودک، نوجوان، نابینایان و ...خدمات متنوع فرهنگی به اهالی منطقه ۱۲ ارائه خواهد شد.

وی افزود: چهار کتابخانه پر مخاطب ما در تهران به نام های سید مرتضی، محقق حلی، هفده شهریور و کتابخانه مرکزی پارک شهر هستند که بدون تردید با ایجاد همکاری مستمر در اجرای برنامه های فرهنگی سبب هم افزایی بیشتر در ترویج کتاب و کتابخوانی در منطقه خواهیم شد.

علی محمد سعادت، شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز در این بازدید با ابراز رضایت از روند رو به رشد پروژه گفت: خوشبختانه پروژه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در حال پیشرفت است. من به نوبه خود ضمن تشکر از آقای نیکنام و همکاران به آنها خداقوت می گویم.

وی افزود: کتاب پایه رشد و توسعه فرهنگی است. کتاب و کتابخوانی در زندگی تمامی گروه های سنی بسیار مهم و اثرگذار است؛ لذا شهرداری منطقه ۱۲ آمادگی دارد در قالب تفاهم نامه ای اجتماعی-فرهنگی برای اجرای برنامه ها در حوزه های مختلف به خصوص اطلاع رسانی رویدادها در فضای رسانه ها و تبلیغات شهری با اداره کل کتابخانه های عمومی همکاری داشته باشد.

سعادت در ادامه در خصوص اطلاع رسانی گسترده آیین افتتاح کتابخانه و مشارکت در این آیین قول مساعد داد.

در پایان این دیدار مقرر شد طی هفته پیش رو جلسه ای با حضور پیمانکار پروژه، شهردار ناحیه و مسئولان پارک شهر به منظور بررسی شیوه مرمت محوطه کتابخانه تشکیل شود.

نظر شما