شناسهٔ خبر: 31272439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوتین و نتانیاهو پنجشنبه درباره سوریه دیدار می کنند

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که دو روز دیگر در کاخ کرملین با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای بررسی اوضاع در خاورمیانه و سوریه تبادل نظر خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رسانه های روسیه از جمله اینترفاکس و ریانووستی به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نوشته اند: ولادیمیر پوتین با بیان این مطلب گفته که مذاکره در خصوص همکاری های دوجانبه از جمله در زمینه های تجارت، اقتصادی و اقدامات بشر دوستانه در این دیدار در اولویت است.
وی افزود: تبادل نظر در خصوص وضعیت کنونی در خاورمیانه از جمله مسائل مربوط به حل و فصل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل و وضعیت سوریه از دیگر موضوعات مورد طرح در این دیدار است.
گفتنی است، اواسط بهمن ماه جاری «آنا یوناتان لئوز» سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو بزودی راهی مسکو می شود تا با رئیس جمهوری روسیه در خصوص ایران گفت وگو کند.
او به خبرنگاران روس در سرزمین های اشغالی گفت که نتانیاهو در نظر دارد دوم اسفند ماه به روسیه برود تا در خصوص نقش ایران در سوریه با ولادیمیر پوتین رایزنی کند.
سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به این پرسش که نتانیاهو دیگر در خصوص چه موضوعاتی با پوتین گفت وگو خواهد کرد هم اظهار داشت که هنوز موضوع مذاکرات را مطرح نکرده ایم اما هدف نخست نتانیاهو مقابله با تحکیم حضور نظامی ایران در سوریه است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در توئیتی گفته بود که من بار دیگر برای ادامه گفت وگو های چند ماه پیش با رئیس جمهوری روسیه در پاریس و مذاکرات تلفنی، راهی مسکو می شوم.
سفر نتانیاهو به مسکو از آن جهت اهمیت دارد که نخستین سفر وی پس از سرنگونی هواپیمای تجسسی روسی ایل-20 (اواخر شهریورماه امسال) در دریای مدیترانه محسوب می شود که در پی آن تعدادی از نظامیان روس کشته شدند.
مسکو در واکنش به این اقدام اسرائیل اگر چه آن را عمدی نخواند اما شماری پدافند هوایی اس-300 راهی سوریه کرد با این وجود حمله های هوایی و موشکی اسرائیل به سوریه همچنان ادامه یافت.
برخی در ایران از جمله حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بعد از ادامه حملات هوایی اسرائیل به سوریه اعلام کردند که در زمان حمله رژیم صهیونیستی به سوریه این سامانه ها غیرفعال می شوند و به نظر می رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد.
یک هفته بعد، روسیه اعلام کرد که کار آموزش نیروهای سوری برای استفاده از سامانه های پدافند هوایی اس 300 به پایان رسیده و این سامانه ها فعال شده اند؛ چند روز پس از این خبر، نتانیاهو از بستن چمدان خود برای سفر به مسکو خبر داد.
اروپام ** 1346 **

نظر شما