شناسهٔ خبر: 31272176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زنجان|زوج‌های در آستانه ازدواج موظف به گذراندن دوره آموزشی هستند

R41375/P/S6,59/CT11

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان تاکید کرد: فقط زوجینی که شش ساعت دوره هنگام ازدواج را گذرانیده‌ باشند مجوز سلامت جسمی ازدواج را دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، محمدرضا صائینی امروز در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی و ستاد صیانت از حقوق شهروندی استان با اشاره به اینکه استان زنجان جز 15 استان با آمار بالای طلاق نیست اظهار داشت: با تاکید استاندار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد تا آموزش‌های هنگام ازدواج در تمامی شهرستان‌های استان از 2 به 6 ساعت افزایش یابد.

وی افزود: مطابق تفاهم نامه اجرایی برنامه‌های فوق العاده برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان متولی اجرای برنامه آموزش و مشاوره هنگام ازدواج صورت گرفت که دستگاه‌های دادگستری، بهزیستی و تبلیغات اسلامی  نیز همکاری لازم را داشتند. 

رئیس مرکز بهداشت زنجان گروه هدف این طرح را زوجین در آستانه ازدواج و تشکیل خانواده عنوان کرد و گفت: هدف کلی برنامه سازماندهی نظام آموزش هنگام ازدواج در جهت تحکیم، ایمن سازی و تعالی خانواده بر اساس اصول و مبانی اسلامی است.

به گفته وی مباحثی از قبیل لزوم همکاری  مشترک بین دستگاه‌هایی آموزش و مشاوره هنگام ازدواج، تعیین شیوه نامه اجرای ارتقا کلاس‌های آموزشی هنگام ازدواج از 2 ساعت به 6 ساعت، معرفی مربیان و مدرسین توانمد از سوی ادارات مجری برنامه کلاس‌های آموزش هنگام ازدواج در جلسات هماهنگی مطرح بوده است.

صائینی با اشاره به اینکه سر فصل و مباحث آموزشی توسط دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های همکار مطرح شد، اظهار کرد: بهداشت و سلامت جنسی، حقوق متقابل زوجین، کلیات ثبت و شروط ضمن عقد و آثار ازدواج، اخلاق و احکام در خانواده، ارزش و فضیلت ازدواج، مشاوره و روان شناسی خانواده، مهارت ارتباط موثر و مهارت مدیریت هیجان، خشم و حل مسئله از جمله موارد مطرح شده توسط ارگان‌های زیربط بود.

رئیس مرکز بهداشت زنجان تاکید کرد: زوجینی که 6 ساعت دوره هنگام ازدواج را گذرانیده باشند مجوز ازدواج دریافت می‌کنند و به زوجینی که گواهی دوره 6 ساعته را نداشته باشند مجوز ازدواج از لحاظ سلامت جسمی صادر نمی‌شود.

به گفته وی در کلاس‌های آموزشی هنگام ازدواج از 15 دی ماه به مدت یک ماه، بیشترین ساعت تدرسی توسط مربیان مرکز بهداشت انجام شده است ضمن این که مربیان بهزیستی، تبلیغات اسلامی و دادگستری در رتبه های بعدی ساعات تدریس قرار داشتند.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با تاکید این که ای طرح دارای چالش‌هایی بود، گفت: هزینه جاری مربوط با کلاس‌های آموزشی و پرداخت حق الزحمه مربی‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه به صورت مستمر از جمله چالش‌هاست.

وی اظهار کرد: بر طبق نظر سنجی‌های انجام شده کلیه مباحث به ویژه مبحث روان شناسی و حقوق زوجین بسیار مفید بوده ضمن اینکه زوجین پیشنهاد کاهش ساعت آموزش را داده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان ضمن ابراز خرسندی از طرح اجرا شده در زمینه کلاس‌های هنگام ازدواج گفت:  بحث پایش زندگی در پنج سال اول زندگی مشترک بسیار مهم است و پیشنهاد دارم در کنار برگزاری کلاس‌ها مشخصات افراد مزدوج به صورت سامانه ثبت شده و اثر بخشی این طرح مشخص شود که این نیازمند ارتباط مستمر در طی 5 سال با زوجین است که شاید موجب کاهش روند صعودی طلاق در استان شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما