شناسهٔ خبر: 31271532 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفر محمد بن سلمان به پاکستان در سايه حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان/واکنش ايران چه خواهد بود؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-قابل تحمل نيست که دولت و ارتش پاکستان نتواند در مقابل اين نوع شرارت‌ها و اقدامات تروريستي از درون خاک خودش نسبت به جمهوري اسلامي ايران جلوگيري کند.
به گزارش خبرگزاري آريا،حادثه تروريستي انفجار اتوبوس نيروهاي سپاه در 24 بهمن ماه در جاده خاش - زاهدان که منجر به شهادت 27 نفر شد از تلخ ترين حوادث ساليان اخير بود. البته در ماه هاي اخير حوادث و اقدامات تروريستي ديگري نيز در جنوب شرقي کشور و در استان سيستان و بلوچستان رخ داده بود.
سخنان و موضع گيري مقام هاي مختلف سياسي و نظامي کشورمان حاکي از نقش عربستان سعودي و امارات متحده عربي در اين جنايت است.بر اساس احتمالات مي توان گفت حداقل دولت پاکستان نيز نسبت به ورود تروريست ها از خاک اين کشور جهت انجام عمليات کوتاهي داشته است. در واقع اسلام آباد در قبال ناامني مرزي و جولان تروريست هاي تکيفري، سياست فعالانه اي نداشته است.
اين اتفاق در حالي رخ مي دهد که با روي کار آمدن عمران خان در پاکستان اين انتظار بوجود آمده بود که اسلام آباد پيگير عملياتي شدن سياست خارجي مسالمت آميز و دوستانه در قبال ايران است. به خصوص اينکه عمران خان از شرکت در جنگ يمن با وجود تلاش گسترده عربستان امتناع کرده بود و حتي از موضعي بي طرف پيشنهاد ميانجيگري بين تهران و رياض را نيز داده بود.
همزمان با اين اتفاقات، محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي ديروز همراه با هياتي 700 نفره وارد پاکستان شد. بدون شک اين سفر مي تواند بر روابط ايران و پاکستان تاثير جدي داشته باشد. به خصوص اينکه عربستان و امارات در پي اين هستند با توجه به وضعيت نابسامان اقتصادي پاکستان با کمک هاي مالي و انعقاد قراردادهاي تجاري(مثلا توسعه بندر گوادر به عنوان رقيب چابهار) زمينه همکاري بيشتر جهت تحقق اهداف سياسي خود را فراهم نمايند. به عبارتي ديگر سفر محمد بن سلمان به پاکستان را مي توان سفري با ماهيت ژئوپليتيک، اقتصادي و سياسي ارزيابي کرد. البته در اين تور آسيايي، اهداف ديگري مانند خروج رياض از انزوا که در پي مرگ جمال خاشقچي گريبان گير آن شده نيز وجود دارد.
از سوي ديگر فراموش نشود چند وقت قبل محمد بن سلمان به صراحت از انتقال درگيري ها و ناآرامي هاي منطقه به داخل مرزهاي ايران سخن گفته بود. در واقع راهبرد ترامپ، نتانياهو و بن سلمان تلاش براي تجهيز گروهک هاي تروريستي جهت ايجاد ناامني و تنش هاي داخلي در مرزهاي شرقي و غربي است. نگاهي به آمار حملات تروريستي در چند وقت اخير بيانگر توطئه کشورهاي غربي- عربي و رژيم صهيونيستي براي ايجاد آشوب در مرزهاي ايران و انتقال آن به کل کشور است.
بنابراين به لحاظ سياسي سفر محمد بن سلمان به پاکستان را بايد در راستاي زمينه سازي براي جدايي کامل اسلام آباد و تهران ارزيابي کرد تا اين گونه، شرايط براي جولان بيشتر گروه‌هاي تروريستي در شرق کشور فراهم شود.
همچنين عربستان و آمريکا از نقش آفريني ايران در افغانستان جهت ترغيب طالبان براي ورود به فاز سياسي و محدود شدن داعش نيز نگران اند و از اين رو تلاش مي کنند به هر طريق ممکن(از جمله با کمک گرفتن از اسلام آباد) تهران از اين فرايند کنار گذاشته شود.
در اين راستا ضرورت دارد علاوه بر اين که پاسخي منطقي و قاطع به کشورهاي حامي تروريست ها داده مي شود اما در عين تلاش شود تا از ظرفيت دستگاه ديپلماسي براي خنثي کردن نقشه هاي کشورهاي غربي و عربي جهت بحراني ساختن روابط تهران و اسلام آباد نيز استفاده شود تا پاکستان به حلقه اي از سياست ضدايراني ترامپ، بن سلمان و نتانياهو تبديل نشود.

سخنگوي وزارت خارجه:علاقه‌مندي اين است که مرزهاي ما با پاکستان از نوع مرزهاي دوستي باشد
بهرام قاسمي ،سخنگوي وزارت خارجه ايران، درياره پيگيري موضوع حملات تروريست‌ها از مرز پاکستان در مجامع بين‌المللي و سازمان ملل اظهار کرد: در مورد سازمان ملل و مجامع ديگر تصور نمي‌کنم اقدام خاصي مطرح باشد. ما علاقه‌منديم در يک رايزني جدي و فشرده براي تعيين تکليف مرزها و اينکه پاکستان چه بايد کند که شاهد اين اتفاقات ديگر نباشيم صحبت کنيم و رايزني‌ها در اين چارچوب ادامه دارد. ظرف چند روز آينده مي‌توانيم درباره پيشنهادات طرف پاکستاني براي پيدا کردن راه حل‌هايي بيشتر صحبت کنيم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره اينکه پاکستان قصد دارد به ائتلاف‌هاي ضد ايراني با کشورهايي مانند عربستان بپيوندد، گفت: بعد از حادثه تلخ اخير در سيستان و بلوچستان که به شهادت عزيزان ما منجر شد طي تماس تلفني که وزير امور خارجه پاکستان با وزير امور خارجه کشورمان داشت اين حادثه را محکوم کرده و در مورد چگونگي همکاري‌هاي بيشتر براي اينکه بتوانند مانع اين اتفاقات ناگوار شوند، صحبت‌هايي انجام شد. همچنين ملاقات‌هاي متعددي در تهران و اسلام آباد داشتيم و اين موضوع با جديت دنبال مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: به هر حال قابل تحمل نيست که دولت و ارتش پاکستان نتواند در مقابل اين نوع شرارت‌ها و اقدامات تروريستي از درون خاک خودش نسبت به جمهوري اسلامي ايران جلوگيري کند.
سخنگوي امور خارجه افزود: اميدواريم اين ماجرا بتواند به شکل مقتضي و با يک اراده بيشتر و تصميم جدي‌تر در اسلام آباد حل و فصل شود و شاهد افزايش تنش‌ها در مرزهاي شرقي خود نباشيم.
قاسمي در ادامه بيان کرد: در مورد پيوستن پاکستان به ائتلاف‌هاي منطقه‌اي هم فعلاً صحبتي نخواهم کرد و منتظر هستيم براي نوع اقدامات و راه‌حل هايي که قرار است دولت پاکستان ارائه کند و در نهايت تصميمات خودمان را خواهيم گرفت. به هر حال علاقه‌مندي اين است که مرزهاي ما با پاکستان از نوع مرزهاي دوستي باشد. در حالي که نوع اين اقدامات کاملاً مغاير است با دارا بودن مرزهاي صلح آميز و دوستي، لذا اميد است که دولت پاکستان بتواند و بخواهد که نهايتاً شاهد اين نوع اتفاقات نباشيم.

مناسبات اسلام آباد با تهران نتيجه جبر همسايگي است

پاکستان به گفته ترکي فيصل همواره مهم‌ترين هم پيمان اسلامي عربستان در شش دهه گذشته بوده و بر اساس معاهده نظامي ميان دو طرف در دهه شصت قرن بيستم، ارتش پاکستان چند بار از جمله در سال 1969 و در جنگ دوم خليج فارس به عربستان نيرو فرستاده است. رياض هم جدا از کمک‌هاي مالي فراوان از جمله براي ساخت بمب اتمي، در مسائل منطقه‌اي و در راس آن‌ها مساله کشمير همواره در کنار اسلام آباد بوده و انتخاب ارتشبد پاکستاني راحيل شريف به رياست "ائتلاف نظامي اسلامي" که عربستان تشکيل داده، با وجود عدم همراهي کامل اسلام آباد در جنگ يمن جلوه ديگري از اهميت و جايگاه پاکستان در سياست‌هاي عربستان است.
 تلاش اسلام آباد در سال‌هاي گذشته در عدم ورود جدي به صف‌بندي‌هاي منطقه‌اي رياض به ويژه عليه تهران به اين معنا نيست که اسلام آباد در روابط با رياض و تهران اصل را بر توازن گذاشته است، بلکه اين سياست اعلامي پاکستان نتيجه جبر همسايگي و اقتضائات آن است، والا منافع اين کشور با عربستان در سطوح مختلف در هم تنيده است که روابطش با تهران را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.  
عمران خان در دو سفر خود به رياض وعده دريافت 6 ميليارد دلار کمک را گرفت و قرار است وليعهد عربستان هم در جريان سفر خود 7 ميليارد دلار در پاکستان سرمايه گذاري و پالايشگاه بزرگي در بندر گوادر، رقيب منطقه‌اي بندر چابهار احداث کند. برخي منابع، اين رقم را تا 15 ميليارد دلار اعلان و روزنامه وال استريت ژورنال آمريکا نيز قبلا نوشته بود که رياض و ابوظبي پيشنهاد سرمايه‌گذاري و وام به ارزش 30 ميليارد دلار به دولت عمران خان داده‌اند. در همين حال هم، حضور و اشتغال حدود 4 ميليون نفر پاکستاني در عربستان و امارات منبع ارزي قابل توجهي (نزديک به 10 ميليارد دلار) براي دولت پاکستان است که نمي‌توان از آن به راحتي گذشت.  واقعيت ديگر اين است که عمران خان با ميراث سنگين روابط راهبردي شش دهه کشورش با عربستان از جمله لابي‌هاي متنفذ آن در نهادهاي قدرت پاکستان مواجه است که به اين راحتي قابل چشم پوشي و عبور نيست.






نظر شما