شناسهٔ خبر: 31270348 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاثیر سامانه نیما بر نرخ ارز

تهران- ایرنا- تاثیر سامانه نیما بر قیمت دلار و همچنین بخشنامه بانک مرکزی در خصوص لزوم عرضه ارز در این سامانه، از جمله موضوعاتی است که پس از افزایش دوباره نرخ ارز مورد توجه رسانه های داخلی قرارگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز سه شنبه(30 بهمن) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که با افزایش قیمت دلار، میان بانک مرکزی و برخی صادر کنندگان، بر سر فعالیت سامانه نیما اختلافاتی به وجود آمده است.
به گزارش این رسانه ها، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین به تازگی مدعی است که سه ماه است صادراتی نداشته و با ندانم‌کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده است.... در واکنش به اظهارات عسگراولادی بانک مرکزی اعلام کرد که این فعال اقتصادی 16.6 میلیون یورو صادرات داشته اما هیچ اطلاعاتی ارائه نکرده است.
رسانه های اصلاح طلب به موضوعاتی همچون تناقض شدت یافتن عرضه انواع ارز در سامانه نیما با توقف صدور حواله‌های ارزی و نیز گرانی ارز به دلیل عرضه افزایشی در نیما و کاهشی در صرافی‌ها اشاره کرده اند.
این رسانه ها همچنین افزایش نقدینگی و ازدیاد تقاضای پایان سال را از علل افزایش قیمت دلار دانسته و به موضوعاتی همچون کاهش عرضه ارز با وجود کاهش قیمت دلار و افزایش ارزش جهانی دلار پرداخته اند.
رسانه های اصولگرا نیز علاوه بر انعکاس اظهارات عسگر اولادی و جوابیه بانک مرکزی به محورهای دیگری همچون بازداشت 20 دلال ارزی در تهران؛ علت افزایش قیمت ارز، لزوم ورود بانک مرکزی به بازار ارز و مجاز بودن ورود ارز به کشور توسط همه اشخاص؛ پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب
................................
** عملکرد بانک مرکزی و سامانه نیما
روزنامه شرق زیر عنوان 'اصرار بانک مرکزی برای کاهش حواله‌های ارزی' آورده است: میثم رادپور، فعال بازار ارز، در گفت‌وگو با «شرق» با بررسی عملکرد بانک مرکزی در حوزه ارز بیان کرد: بانک مرکزی دستش در کنترل ارزی بسیار محدود است. سامانه نیما یا بازار متشکل ارزی، تلاش بانک مرکزی برای کنترل چیزی بوده که در واقع در کنترلش نیست. این نهاد اصرار دارد تقاضا برای حواله کاهش یابد تا دایره کنترلی خود را تقویت کند؛ حواله صرافی‌ها را محدود کنند تا صرافی‌ها ارزهای خارج از کشور را به‌راحتی مصرف نکنند. از راه‌های جایگزین استفاده می‌کند که یکی از آنها همین تلاش برای محدودیت مستقیم و غیرمستقیم کار صرافی‌هاست.....بانک مرکزی به‌گونه‌ای عمل کرده که محدودیت‌ها بر سر راه صرافی بسیار بی‌شمار شده است. بانک مرکزی سعی کرده حساب‌های داخلی را تحت کنترل دربیاورد، اما نمی‌تواند حساب‌های خارجی را کنترل کند. مشخص نیست بانک مرکزی با این رویه چه هدفی را دنبال می‌کند. ماهیت سامانه نیما به این دلیل است که بانک مرکزی بتواند قیمت‌ها را تحت نظارت داشته باشد و فشار وارد کند تا صادرکنندگان ارزهای خود را در داخل عرضه کنند.

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان 'عرضه 1 میلیارد یورو ارز بخش‌خصوصی در نیما' نوشت: بانک مرکزی اعلام کرد: علاوه بر عرضه نزدیک به10 میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش‌خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده اند. بنا بر اعلام بانک مرکزی این مبلغ از 16 مرداد تا به امروز از یک میلیارد یورو فراتر رفته است که در حقیقت علاوه بر عرضه صادرکنندگان در صرافی‌ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است. در چند ماه گذشته بانک مرکزی در جهت حفظ و افزایش ذخایر ارزی و تامین نیاز کشور، کوشیده تمامی ابزارهای در دسترس خود را به کارگیرد تا کمبودهای ناشی از شوک‌های اقتصادی برطرف شوند. یکی از این ابزارها، ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی‌ است که این بانک در راستای تضمین بازگشت ارز از این محل، اقدام به صدور بخشنامه‌هایی مبنی بر عرضه ارز در سامانه نیما کرد که اگرچه مورد اعتراض بخش خصوصی واقع شد اما در نهایت با پافشاری بانک مرکزی بر این مصوبات و اعمال برخی اصلاحات، اکنون حجم فروش ارز صادراتی در نیما از 3/8 میلیارد یورو گذشته است.

** اختلاف بر سر سامانه نیما
همچنین روزنامه شرق در مطلب دیگری با عنوان 'دعوا بر سر سامانه نیما' نوشت: بازرگانان مدت‌ها است که از سیاست‌های ارزی دولت گله دارند. آنها بر این باورند که پیمان‌سپاری ارزی و دستور دولت برای برگرداندن ارز به سامانه نیما، راه کسب‌و‌کار آنها را مسدود می‌کند و سبب می‌شود در فضایی که تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده است، فشارها بر صادرکنندگان بیشتر شود. یکی از این منتقدان اسدالله عسگراولادی است که تعریف سامانه نیما و بازگرداندن ارز به این سامانه را ندانم‌کاری دولت توصیف می‌کند و معتقد است از آنجا که خارجی‌ها نیما را نمی‌‎شناسند، صادرکننده نمی‌تواند ارز خود را وارد سامانه نیما کند. اما بانک مرکزی در واکنش به اظهارات این فعال اقتصادی اعلام کرد: ساز‌وکارهای بازگرداندن ارز به سامانه نیما بسیار شفاف است و صحبت‌هایی از قبیل ناشناخته‌بودن نیما برای خارجی‌ها، اساسا حرف بی‌ربطی است.

روزنامه اعتماد نیز به این موضوع پرداخته است. به گزارش این روزنامه رییس اتاق مشترک ایران و چین با انتقاد از ناکارآمدی سامانه نیما برای صادرکنندگان گفت: آقایان بانک مرکزی می‌گویند صادرکننده باید ارز خود را بیاورد در سامانه «نیما»؛ خب کسی که در آنسوی مرزهای کشورمان خریدار کالای صادراتی ما است، «نیما» نمی‌شناسد؛ «نیما» برای او وجود خارجی ندارد؛ «نیما» دفتر‌دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند «نیما».

** تناقض شدت یافتن عرضه انواع ارز در سامانه نیما با توقف صدور حواله‌های ارزی
به گزارش روزنامه شرق، واردکننده‌ها می‌گویند برای تأمین ارز خود با مشکل مواجه‌اند و صرافی‌ها ارز کافی برای صدور حواله در اختیار آنها نمی‌گذارند. برخی صرافی‌ها در روزهای اخیر صدور حواله ارزی را متوقف کرده و واردکننده‌ها برای تأمین ارز واردات کالا از صرافی‌ها جواب منفی می‌شنوند و با کمبود ارز روبه‌رو هستند. در حالی در بازار صرافی‌ها از کمبود ارز صحبت می‌شود که بانک مرکزی دیروز اعلام کرد عرضه انواع ارز در سامانه نیما شدت گرفته است. کارشناسان و فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با «شرق» دلیل این تناقض را در سیاست بانک مرکزی جست‌وجو می‌کنند. به گفته آنها، بانک مرکزی با پرریسک‌کردن فعالیت صرافی‌ها و ایجاد محدودیت‌هایی در صدور حواله ارزی تجاری و غیرتجاری، ‌دنبال این است بازاری را که شفافیت ثبت الکترونیک سامانه نیما را ندارد، تحت کنترل دربیاورد.

** گرانی ارز به دلیل عرضه افزایشی در نیما و کاهشی در صرافی‌ها
به گزارش روزنامه شرق، در‌حالی ‌که بانک مرکزی امروز اعلام کرده عرضه انواع ارز در سامانه نیما شدت گرفته، اما واردکننده‌ها در تأمین ارز همچنان از صرافی‌ها جواب منفی می ‌شنوند. بر همین اساس، در هفته جاری روند قیمتی ارز صعودی شده است. یک منبع آگاه با اشاره به افزایش قیمت ارز در سامانه سنا، به خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران گفته است: بانک مرکزی موجودی کافی ندارد که بتواند پاسخ‌گوی درخواست‌های تاجران باشد؛ بنابراین احتمال افزایش قیمت بیشتر انواع ارز وجود دارد. وی یکی از دلایل افزایش قیمت ارز را اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه ایران مبنی بر افزایش احتمالی تنش در منطقه دانست.

** افزایش نقدینگی و افزایش تقاضای پایان سال از علل افزایش قیمت دلار
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: موضوعی که این روزها آرامش بازار را برهم زده، افزایش نقدینگی ناشی از حقوق و دستمزد است. بر این اساس بسیاری از کارگران و کارمندان در ماه‌های پایانی سال، عیدی و سنوات خود را می‌گیرند و این احتمال وجود دارد که این نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا برود....در همین حال نکته‌دیگری که هرساله آرامش بازار ارز را برهم می‌زند، موضوع افزایش شدید تقاضا برای ارز در پایان سال است. بر این اساس بسیاری از افرادی که در تعطیلات نوروز قصد انجام سفرهای خارجی دارند، برای خرید ارز خود وارد بازار می‌شوند. علاوه بر این شرکت‌ها نیز برای تسویه‌حساب‌های خود و پرداخت بدهی‌های ارزی در پایان سال، دست به خرید ارز می‌زنند که هر دو موضوع توانسته تا حدودی آرامش بازار ارز را برهم بزند.

**کاهش عرضه ارز با وجود کاهش قیمت دلار
'اثر پروانه‌ای در بازار ارز؟' عنوان مطلبی است که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است. به گزارش این روزنامه، وضعیت بازار ارز با یک تغییر کوچک در سمت تقاضا، دچار دگرگونی شده است، امری که می‌توان آن را به اثر پروانه‌ای تشبیه کرد. بازار ارز دارای لایه‌های مختلفی از عرضه و تقاضاست و در ماه‌های اخیر با وجود کاهش قیمت دلار، زیر پوست بازار، سمت عرضه در حال تضعیف بود. به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین عوامل تضعیف سمت عرضه، عرضه دلار با نرخ ترجیحی 4200 تومانی است و در ماه‌های اخیر بخشنامه‌های صادراتی مختلف نیز موجب کاهش صادرات شده است. به این دو اثر، تحریم‌ها بر درآمدهای ارزی را نیز باید اضافه کرد.
(تارنمای فرارو نیز این گزارش را بازنشر داده است)

** افزایش ارزش جهانی دلاری
ایسنا در مطلبی با عنوان 'دلار در مسیر صعود قرار گرفت' به گزارش بلومبرگ پرداخت و نوشت: با عقب نشینی بانک مرکزی اروپا از افزایش نرخ بهره، ارزش یورو در برابر دلار تضعیف شد. ...دلار در معاملات امروز تحت تاثیر اظهارات مقامات بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن در مسیر صعودی قرار گرفت. پس از آن که رئیس بانک مرکزی ژاپن در اظهاراتی گفت در صورت لزوم این بانک آماده اتخاذ اقدامات انبساطی بیشتر است، ارزش دلار در برابر ین به 110.65 ین رسید.

رسانه های اصولگرا
..........................
** سخنان عسگر اولادی و جوابیه بانک مرکزی
روزنامه وطن امروز در مطلبی با عنوان 'صادرات کشور قفل شد' به گفت و گوی عسگر اولادی با خبرگزاری تسنیم پرداخت و نوشت: رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین مدعی است 3 ماه است با ندانم‌کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده و در صورت اصلاح نشدن این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از تخصیص ارز دولتی و فسادآور بودن ارز 4200 تومانی گفت: ارز 4200 تومانی در شرایط امروز یک حماقت است و در نهایت دولت ناچار است ارز 4200 تومانی را حذف کند و ارز دولتی محکوم به حذف است. شما نگاه کنید الان چند نرخ در بازار ارز وجود دارد؟
به‌دنبال اظهارات اسدالله عسگراولادی، روابط عمومی بانک مرکزی در پاسخ به وی اظهار داشت: ایشان تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارائه نکرده است، به طوری که 2 شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان 1397 بالغ بر 6/16 میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است؛ در حالی ‌که بخش عمده‌ای از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بیش از 10 میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه عرضه کرده‌اند و بخشی از واردات کشور از این محل تامین شده است.

** بازداشت 20 دلال ارزی در تهران
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناجا از بازداشت 20 دلال ارزی در تهران خبر داد و آورده است: هم اکنون بالغ بر 190 دلال ارزی در زندان به سر می‌برند. به گزارش این خبرگزاری، سردار حسین رحیمی صبح امروز در حاشیه بیست و دومین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت از ادامه برخورد پلیس با دلالان ارزی خبر داد و گفت: صبح امروز 20 دلار ارزی در تهران بازداشت شدند....وی متذکر شد: با افرادی که در فضای مجازی نیز با اعلام قیمت‌های کاذب به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند، برخورد می‌شود.

** علت افزایش قیمت ارز
روزنامه جوان در مطلبی با طرح سوالی مبنی بر 'چرا قیمت دلار جهش کرد؟' نوشت: در این بین سؤال اصلی آن است که به‌رغم آنکه هیچ تغییری در سیاست‌های کلی بانک مرکزی در خصوص ارز ایجاد نشده و حتی تلاش این بانک برای بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، روندی جدی‌تر به خود گرفته، چرا بار دیگر قیمت ارز میل به افزایش پیدا کرده‌است. پاسخ به این سؤال را باید در دو حوزه اصلی جست‌وجو کرد. نکته اول احتمال افزایش شدید نقدینگی در سطح بازار و موضوع دوم نیاز‌های عمومی پایان سال است.

** لزوم ورود بانک مرکزی به بازار ارز
روزنامه جوان در مطلبی آورده است: بانک مرکزی می‌تواند از طریق تعیین سرنوشت سپرده‌ها و همچنین اعمال قوانین دقیق‌تر در خصوص بازگشت ارز صادراتی، بار دیگر آرامش را به بازار ارز کشور تزریق کند.

** مجاز بودن ورود ارز به کشور توسط همه اشخاص
مشرق نیوز به موضوع ابلاغ 'بخشنامه تأکیدی گمرک ایران مبنی بر بلامانع‌ بودن ورود اسکناس ارز به کشور به هر میزان برای اشخاص حقیقی و حقوقی' پرداخت و نوشت: مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه ‌ای مجدداً بر بلامانع بودن ورود اسکناس ارز به کشور به هر میزان برای اشخاص حقیقی و حقوقی تأکید کرد.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1181

نظر شما