شناسهٔ خبر: 31270344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردهای سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- استان مهم و راهبردی هرمزگان در جنوب ایران طی روزهای 28 و 29 بهمن ماه میزبان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و تنی چند از وزیران و اعضای کابینه دولت دوازدهم بود که این سفر دستاوردهای قابل ملاحظه ای در سطح ملی و استانی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همزمان با سومین دور از سفر دکتر روحانی به هرمزگان 40 طرح اقتصادی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در حوزه پالایش نفت ستاره خلیج فارس، نفت بندرعباس، نیروی دریایی ارتش، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آبخیزداری، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس به بهره برداری رسید.
حجت الاسلام حسن روحانی در سفر دو روزه خود به هرمزگان در نشست ها متعددی حضور یافت و از چندین طرح عمرانی ملی بازدید و پس از بررسی های لازم، دستورات لازم برای به سرانجام رسیدن این طرح ها را صادر کرد.
رییس جمهوری در این سفر با مردم غرب هرمزگان نیز دیداری داشت که این دیدار با استقبال پرشور مردم انجام شد و دکتر روحانی در این دیدار وعده ها و تعهدات داده شده به مردم را مرور و برای اتمام طرح های نیمه تمام در کوتاهترین زمان ممکن، اعتبار و دستورهای لازم را ابلاغ کرد.
دکتر حسن روحانی در آخرین روز سفر به هرمزگان با شرکت در نشست خبری خبرنگاران هرمزگان دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

**امیدواریم طرح های هرمزگان تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد
رییس جمهوری روز یکشنبه در بدو ورود به هرمزگان در فرودگاه بندرلنگه در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ها و طرح های مهمی در دولت یازدهم و دوازدهم در استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفته که امیدواریم این طرح ها پیشرفت مناسبی داشته و تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: در آغاز سفر برای دیدار مردم بسیار خوب منطقه بندرلنگه هرمزگان در خدمت آنها رسیدیم و بعد از آن بهره برداری و عملیات احداث چندین طرح مهم و اقتصادی در بندرعباس صورت می گیرد.

** اجرای 12 طرح با اعتبار حدود6 هزارمیلیارد ریال در هرمزگان مصوب شد
رییس جمهوری روز دوشنبه درآخرین روز سفر خود به هرمزگان در نشست خبری افزود: اجرای 12 طرح جدید با اعتبار 5 هزار و 950 میلیارد ریال در سفر قبلی به استان هرمزگان تصمیم گیری شد که امیدواریم همه این طرح ها و طرح های نیمه تمام گذشته در این استان تکمیل شود.
حجت الاسلام روحانی بیان داشت: طرح های مهمی در بخش های کشاورزی، نیرو و راه که بیشتر طرح های فرودگاهی، توسعه فرودگاه ها و همچنین توسعه بندرشهید رجایی بود، در این سفر دو روزه به هرمزگان افتتاح و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
وی بیان داشت: مهم ترین طرح های بهره برداری شده شامل افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح جدید در پالایشگاه بندرعباس و به آب انداختن زیردریایی فاتح بود که این سه طرح اهمیت خاصی برای کشور و استان داشت.
رییس جمهوری اظهارداشت: بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم این سومین دور سفر به هرمزگان است، هر چند این سفر تحت عنوان سفر استانی نبوده و بیشتر برای افتتاح چند طرح بود اما دیدار با مردم غرب هرمزگان برای ما بسیار محترم بود و در دولت یازدهم نیز دیدار با مردم شرق این استان داشتیم.

** جزیره ها، سواحل و بندرها را باید فعال تر کرد
با توجه به جایگاه ویژه و راهبردی استان هرمزگان در منطقه و کشور، دولت دکتر روحانی همواره نگاه ویژه ای به توسعه و پیشرفت آن داشته و در سالهای اخیر شاهد اهتمام دولت در جهت عمران و آبادانی این استان هستیم.
رییس جمهوری در نشست خبری با اشاره به این که هرمزگان دارای جاذبه های خاص گردشگری است، گفت: می طلبد که برای توسعه گردشگری هم جزیره ها و هم سواحل و بندرهای این استان را فعال تر کنیم.
روحانی اضافه کرد: جزیره قشم و کیش به عنوان 2 مرکز بزرگ استان هرمزگان دارای جاذبه های فراوان گردشگری است و البته جدای از آن، دیگر جزایر هرمزگان از جمله هرمز نیز جاذبه های گردشگری بسیاری دارد.
وی با اشاره به این که می توان دیگر جزیره های هرمزگان را نیز تبدیل به مراکز گردشگری کرد، بیان داشت: شهر بندرعباس با داشتن ساحل بسیار خوب می تواند به عنوان یک مرکز گردشگری باشد.
رییس جمهوری یاد آورشد: در بازدیدهایی که از ساحل بندرعباس داشتیم، شاهد اقدام های بسیار خوب در زمینه توسعه و آماده سازی ساحل بودیم و در سمت شرق هرمزگان نیز می تواند فضای گردشگری کنار ساحل را داشته باشد.
وی اضافه کرد: داشتن نعمت دریا نیز ویژگی خاص خودش را دارد که می تواند بسیاری از تحرکات تفریحی مردم، رفت و آمد در جزایر و بازی ها و ورزش های آبی ساحلی در آب باشد که می توان این جاذبه ها را بیشتر کرد.

** پیوست پیشرفته ترین زیردریایی ایران اسلامی با نام فاتح به نداجا
یکی از مهمترین دستاوردهای سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان که دستاوردی ملی محسوب می شود و بازتاب بسیار گسترده ای نیز در شبکه های خارجی داشته، الحاق پیشرفته ترین زیردریایی ایران اسلامی با نام فاتح به نداجا (نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) است.
زیر دریایی فاتح کاملا بومی بوده و از صفر تا صد آن توسط متخصصان توانمند صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و از فناوری های روز دنیا برخوردار است.

**کشورهای منطقه نیاز به حضور قدرت های غیرمنطقه ای ندارند
رییس جمهوری در بخشی از صحبتهای خود در آیین رونمایی از زیر دریایی فاتح در بندرعباس با بیان این که امروز ایران می تواند قدرت منطقه باشد، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست در کنار همدیگر یک قدرت دفاعی سرافزار در آبهای منطقه هستند و نیازی به متجاوزان وحضور نامشروع قدرت های غیرمنطقه ای ندارند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی با تبریک و تهنیت به نیروی دریایی ارتش و فرماندهی کل قوا از پیشرفت های بسیار مهم و سرنوشت ساز در قدرت دفاعی کشور قدردانی کرد.
وی ادامه داد: بی تردید نیروی دریای قدرتی است که می تواند صدها مایل دورتر از منافع کشور از آبهای بین المللی حراست و حفاظت کند.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در حوزه زمینی، دریایی و هوایی کاملا متکی به خود است و در دهه های اخیر هیچ گاه قدرت ایران در این حد از پیشرفت نبوده است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در بخشی از صحبتهای خود در مراسم الحاق این زیردریایی به نداجا گفت: فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین ایران دارای ویژگی های منحصربه فردی است.
امیر سرتیپ امیر حاتمی اظهار داشت: این زیر دریایی ساخت دانشمندان و متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع است.
وی اضافه کرد: فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین ایران دارای ویژگی های منحصربه فردی است.
امیر سرتیپ حاتمی بیان داشت: فاتح پیشرفته ترین زیردریایی در کشور است که نقش آن در ارتقای قدرت بازدارندگی نیروی دریایی ارتش بسیار حائز اهمیت است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: ساخت زیر دریایی مدرن به دست متخصصین صنعت دفاعی حاکی از بلوغ و تعمیق روحیه خود باوری، خود اتکایی و مدیریت جهادی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دفاعی کشور است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در این مراسم گفت: اکنون در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و در مرحله تمدن سازی آن، شاهد خلق حماسه ای دیگر از جنس استقلال، خودکفایی و تولید بازدارندگی دفاعی هستیم.
امیردریادار حسین خانزادی اظهارداشت: زیر دریایی فاتح، این سلاح راهبردی حاصل 10 سال تلاش شبانه روزی و پرفشار و همکاری هوشمندانه و هم افزایی مهندسان و صنعت گران مجموعه صنایع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بویژه کاروان نیروی دریایی و متخصصان با تجربه نیروی دریایی راهبردی ارتش و همه مراکز علمی، صنعتی و دانشگاهی ایران است که امروز به عرصه ظهور رسیده است.
وی اضافه کرد: این زیردریایی پیشرفته آماده است تا پس از صدور فرمان الحاق به ناوگان نیروی دریایی، عازم ماموریت محوله گردد و با این حضور راهبردی آنگونه که مقام معظم رهبری تدبیر فرموده اند مظهر اقتدار و مشت محکم ملت و نظام در دریا باشد.

** بهره برداری از طرح های مصوب هرمزگان تا پایان دولت دوازدهم
براساس اظهارات استاندار هرمزگان که در نشست شورای اداری این استان که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، عنوان شد در سفر دور اول و دوم رییس جمهوری به این استان طرح های زیادی مصوب شده که تمام این طرح ها تا پایان دولت دوازدهم (در سال 98 و 99) تکمیل و به بهره برداری می رسد.
فریدون همتی بیان داشت: در سال 92 مجموعه طرح هایی مصوب سفر اول رییس جمهوری به هرمزگامن50 طرح با اعتبار 50 هزار و 680 میلیارد ریال بوده که تاکنون 90 هزار و 360 میلیارد ریال آن پرداخته شده است.
وی افزود: از این تعداد 25 طرح به اتمام رسیده است و پنج طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد، 11 طرح با پیشرفت بالای 70 تا 95 درصد، چهار طرح با پیشرفت50 تا 70 درصد، چهار طرح با پیشرفت 10 تا 50 درصد و یک طرح نیز هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
استاندار هرمزگان ابرازداشت: در دور دوم سفر رییس جمهوری به هرمزگان نیز، 41 طرح با اعتباری افزون بر 12هزار و 690 میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون 10 هزار و 570 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
همتی اظهارداشت: 2 مورد از این طرح ها به اتمام رسیده و هفت طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 75 درصد، 10 پروژه با پیشرفت بالای 55 درصد، 6 پروژه با پیشرفت بالای 40 درصد و 16 پروژه با پیشرفت زیر 40 درصد در دست انجام است.

**ایجاد 1700 تخت بیمارستانی در هرمزگان در دولت دوازدهم
استاندار هرمزگان در این نشست بیان داشت: ایجاد یکهزار و 700 تخت بیمارستانی در این استان طی دولت دوازدهم هدف گذاری شده و بخشی از آن در قالب چندین پروژه بیمارستانی دست اجرا ست که یک کار بی نظیر در این استان و کشور است.
همتی بیان داشت: بحث درمان و بیمارستان مهم ترین دغدغه مردم هرمزگان بود که در مصوبه سفر قبلی رییس جمهوری، بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس آغاز به کار کرده است.
وی بیان داشت: همچنین عملیات احداث یک بیمارستان 270 تختخوابی نیز با مشارکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملیات اجرایی آغاز شده و طبق بازدیدی که صورت گرفت، روند اجرای آن قابل قبول است.
استاندارهرمزگان اظهارداشت: عملیات اجرایی بیمارستان 160 تختخوابی کودکان، 130 تختخوابی زنان و زایمان و 160 تختخوابی میناب نیز آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال 99 به بهره برداری برسد.
همتی بیان داشت: توسعه بیمارستان حاجی آباد و همچنین توسعه اورژانس ها در سطح بندرعباس و شهرستان های هرمزگان نیز در دست اجراست.
استاندار هرمزگان خطاب به رییس جمهوری گفت: به شما قول می دهم که سال 99 محور سفر وی به این استان افتتاح و بهره برداری از بیمارستان ها خواهد بود که در این راستا برنامه ریزی دقیقی داریم.

** گامهای خود کفایی بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس
گامهای خودکفایی صنعت نفت و جلوگیری از خام فروشی در مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت تولید بیش از 36 میلیون لیتر بنزین در سفر اخیر رییس جمهوری به بندرعباس برداشته شد.
رییس جمهوری در دومین روز از سفر اخیر خود به هرمزگان طی مراسمی مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در غرب بندرعباس را افتتاح کرد.
رییس جمهوری در مراسم بهره برداری از این طرح ها با اشاره به بهره برداری از سه مرحله طرح ستاره خلیج فارس ظرف کمتر از دو سال گفت: ملت ایران در مسیر خودکفایی قرار گرفته است و هیچ کس نمی تواند جلوی این عظمت بزرگ را به خاطر برخی شرایط بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: سال گذشته در این پالایشگاه میزان تولید نفت از 8 میلیون به 12 میلیون رسید و امروز بهبود کیفیت همان 12میلیون لیتر را به یورو پنج رساندیم که این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: از سال 96 تا امروز در طول کمتر از 2 سال مرحله اول پالایشگاه نفت خلیج فارس را در سال گذشته و مرحله دوم و سوم را در سال 97 افتتاح کردیم که این به معنای حرکت خروشان ملت در مسیر خودکفایی و عظمت است.

**ظرفیت تولید بنزین با کیفیت یورو 4 و5 به 76میلیون لیتر رسید
وزیر نفت نیز در مراسم افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: با تکمیل طرح های پالایشگاه های نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه تبریز در مجموع ظرفیت تولید بنزین باکیفیت یورو4 و 5 ، به 76 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.
بیژن زنگنه افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به راحتی می توان 400 بشکه میعانات نفتی به ظرفیت کشور اضافه کرد.
وزیرنفت ظرفیت تولید بنزین پایه در سال91 را 59 میلیون لیتر اعلام کرد و ادامه داد: این درحالی است که در بهمن امسال، این ظرفیت به 101 میلیون لیتر رسید و تا پایان امسال از 105 میلیون لیتر عبور خواهیم کرد.
زنگنه عنوان کرد: ظرفیت تولید بنزین کشور از ابتدای سال 91 تاکنون و در دولت تدبیر و امید به دوبرابر افزایش یافته و این عالی ترین جهش در تولید بنزین در کشور است که تاکنون داشتیم.
وی ادامه داد: بسیار جهش بزرگی است که بیش از 50میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین افزایش یافته است و به همین دلیل است که امروز آمریکا یکی از تهدیدهای مهم خود در مساله تحریم را که براین گذاشته بود ایران را در واردات بنزین محدود کند امروز نمی تواند کلمه ای را بر زبان بیاورد.
وزیر نفت گفت: ایران نه تنها بنزین کم ندارد بلکه می تواند صادرات داشته باشد اما به عمد بنزین صادر نمی کنیم زیرا می خواهیم ذخایر داخل کشور را تقویت کنیم.
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در این مراسم اظهارداشت: هم اکنون با درمدار قرار گرفتن مرحله 3، این پالایشگاه قادر خواهد بود روزانه تا 45 میلیون لیتر بنزین یورو 5، همچنین 12 میلیون لیتر نفت گاز، 3 میلیون لیتر گاز مایع و 2 میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.
محمدعلی دادور ظرفیت دریافت خوراک مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را 120 هزار بشکه در روز اعلام کرد و ابراز داشت: این مرحله بدون سرمایه گذار خارجی و با 98.35 پیشرفت فیزیکی درصد انجام شده است.
وی ادامه داد: با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، روزانه 45 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با 50 درصد بنزین مصرفی در کشور است.
دادور ابراز داشت: گازوئیل یورو تولیدی در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس هم از دو ماه گذشته در مبادی تجاری بنادر مهم بوشهر، چابهار و بندرعباس توزیع می‌شود.
وی اظهار داشت: عملیات ساخت مرحله چهارم این طرح ملی که نقشی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا کرده و ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده این محصول راهبردی تبدیل می کند، آغاز شده است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، بیان داشت: تولید روزانه 12 میلیون لیتر گازوییل و نفت سفید و 3 میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌ اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در آیین بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت نفت گاز این شرکت اظهار داشت: این پروژه از جمله پروژه های صنعت پالایش نفت کشور است که در راستای افزایش ظرفیت بنزین تولید و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز در پالایشگاه نفت بندرعباس اجرا شده است.
هاشم نامور افزود: هدف اصلی این پروژه افزایش تولید و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی و حفظ و صیانت از محیط زیست است.
وی گفت: با بهره برداری از این پروژه ملی، ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس به 12 میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو 5 و ظرفیت تولید نفت گاز به 15 میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو 4 رسید.

** 22 طرح دریایی و بندری در هرمزگان بهره برداری شد
در این دور از سفر کاروان دولت تدبیر و امید به هرمزگان، با ابلاغ دستور رییس جمهور از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنادر و دریانوردی در پیشرفته ترین پایانه کانتینری ایران در بندرشهید رجایی، همزمان 22 طرح دریایی و بندری هرمزگان بهره برداری شد.
این طرح ها با اعتبار 104 میلیون یورو به ارزش یکهزار و 16 میلیارد ریال شامل 12 دستگاه گنتری کرین پیشرفته برای تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی های اقیانوس پیمای نسل هفتم به عنوان بخشی از طرح های مهم این بندر از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.
این طرح های سرمایه گذاری، توسعه ای، عمرانی، فنی و دریایی در بنادر شهید رجایی، شهید حقانی، لنگه، جاسک، چارک و جزایر قشم، هرمز و لاوان اجرایی شده است.
بهره برداری از 12 دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل(گنتری کرین) در ترمینال کانیتنری شماره دو بندر شهید رجایی از دیگر طرح های بندری و دریایی بود که به صورت ویدئوکنفرانسی به بهره برداری رسید.
با بهره برداری این تعداد جرثقبل علاوه بر افزایش ظرفیت کانتینری بندرشهید رجایی به 5,8 میلیون تی ای یو برای 700 نفر فرصت اشتغال را به دنبال دارد.
با اضافه شدن این گنتری کرین ها، تعداد جرثقیل های کشتی به ساحل در بزرگترین بندر کانتینری ایران از 18 دستگاه به 30 دستگاه افزایش یافته است.
12 دستگاه جرثقیل کانیتنری یادشده علاوه بر بهره مندی از نوین ترین و روزآمدترین فناوری های دنیا، از امکان خدمات دهی به کشتی های اقیانوس پیمای نسل هفتم(سوپر پست پاناماکس) برخودار هستند.
اجرای مرحله دوم تاسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس، لایروبی کانال ورودی بندرگاه هرمز، طرح جامع اطفا حریق بندر شهید رجایی و تعمیرات اساسی اسکله 20 این بندر، ساخت و نصب اسکله های فلزی شناور برای مبادی گردشگری جزیره قشم، بندر شهید حقانی و شناورهای جستجو و نجات در بنادر و جزیره ها از دیگر طرح هایی بود که یکشنبه شب به دست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان افتتاح و به بهره برداری رسید.

**اشتغالزایی برای 2200 نفر در بندر شهید رجایی
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درحاشیه افتتاح طرح های سرمایه گذاری بندر شهید رجایی درجمع خبرنگاران با اشاره به وجود 5 هزار و800 کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال، افزود: این ظرفیت ها می تواند مشاغل گوناگونی را برای اشتغالزایی ایجاد کند.
وی بیان داشت: بهره برداری از 12 دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش 50 درصدی ظرفیت کانتینری این بندر می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: 22 طرح دریایی و بندری به ارزش 16 میلیارد ریال در بندر شهید رجایی بهره برداری شد که این طرح ها برای بیش از 2هزار و 200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.
به گفته اسلامی، بهره برداری از این پروژه ها ظرفیت ها و قابلیت های بزرگترین بندر تجاری ایران را در زمینه های صادرات، واردات و ترانزیت افزایش خواهد داد.

** 460 طرح کشاورزی در هرمزگان به بهره برداری رسید
همزمان با سفر رییس جمهوری به هرمزگان بهره برداری و عملیات اجرایی 460 طرح کشاورزی و شیلاتی در این استان با حضور رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی به صورت وئدیوکنفرانس آغاز شد.
وزیر جهاد کشاورزی در آیین بهره برداری و عملیات اجرایی از این طرح ها گفت: در این مراسم 250 طرح مهم کشاورزی با سرمایه گذاری سه هزار و 40 میلیارد ریال و اشتغال 900 به بهره برداری رسید.
محمود حجتی افزود: اجرای آبیاری نوین در سطح 4 هزار و 233 هکتار از زمین های کشاورزی با هزینه 760 میلیارد ریال، 60 واحد گلخانه کشاورزی به وسعت 60هکتار و همچنین 475 سازه آبخیزداری برای کنترل 66 میلیون مترمکعب از روان آبهای سطحی از مهم ترین این طرح هاست.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این مراسم همچنین عملیات اجرایی 210 طرح با اعتبار 34 هزار و 480 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 13هزار و 810 نفر از دانش آموختگان مراکز آموزش عالی و فنی و حرفه ای نیز آغاز می شود.
حجتی، همچنین از عملیات اجرایی سه مجتمع گلخانه ای به وسعت یکهزار و 200 هکتار، 6 هزار هکتار استخر پرورش میگو و مجتمع دام سبک به ظرفیت 30 هزار راس و پرورش شتر به تعداد 4 هزار نفر را به عنوان مهم ترین این طرح ها نام برد.

** طرح های بهسازی شبکه آب در هرمزگان به بهره برداری رسید
استان هرمزگان به دلیل تداوم بیش از دو دهه خشکسالی از جمله استان های مواجه با بحران کم آبی است و از همین رو اجرای پروژه های آبرسانی و بهسازی شبکه آب در این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در سفر اخیر رییس جمهوری به هرمزگان و با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو 2 طرح بهسازی شبکه شمالی میناب و طرح تغذیه مصنوعی دشت شمیل و آشکارا به بهره برداری رسید.
طرح بهسازی شبکه شمالی میناب با 3هزار هکتار زیرپوشش سدهای شمیل و نیان با هدف گذاری انتقال آب از این سدها به زمین های کشاورزی انجام شده است.
هزینه تامین و اجرای این طرح یکهزار و 100 میلیارد ریال اعلام شده است.
هدف گذاری اصلی در اجرای طرح سد تغذیه مصنوعی دشت شمیل و آشکارا در میناب نگهداشت سیلاب مسیل های مشرف به این دشت با وسعت یکهزار و 106 کیلومتر مربع، جلوگیری از هدر رفت آن و انتقال آن به سفره های آب زیرزمینی و بهبود کمی و کیفی آبخوان دشت شمیل است.

** بهره برداری از چهار طرح حوزه راه و شهرسازی در هرمزگان
چهار طرح حوزه راه و شهرسازی در هرمزگان شامگاه یکشنبه با دستور رییس جمهوری توسط وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدئوکنفراسی به بهره برداری رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در آیین بهره برداری از این طرح ها گفت: برای اجرای این طرح بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
غلامحسین شیری افزود: این طرح ها شامل بهره برداری از قطعه اول راه اصلی کاشی به کرتی در شهرستان جاسک به طول 26 کیلومتر با هزینه بیش از 548 میلیارد ریال و پل بزرگ کاشی به طول 160متر و اعتبار 137میلیارد ریال در شهرستان جاسک است.
وی بیان داشت: بهره برداری از 367 کیلومتر راه روستایی با هزینه بیش از920 میلیارد ریال و بازآفرینی شهری، بازگشایی و تملک برای بلوار 24متری محله چاهستانی های بندرعباس با هزینه بیش از 600 میلیارد ریال از دیگر افتتاحی است.

**مدیران نسبت به کار مردم اهتمام جدی داشته باشند
یکی از برنامه های رییس جمهوری در سفر به استان هرمزگان شرکت در شورای اداری این استان بود که در این نشست صحبت های بسیاری از سوی نماینده ولی فقیه در هرمزگان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار هرمزگان عنوان شد.
در این نشست نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: همه مدیران باید نسبت به کار و خدمت برای مردم و رضایتمندی مردم از عملکردشان اهتمام جدی داشته باشند.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی اظهار داشت: عمده مشکلاتی که دشمن نیز بر روی آن تبلیغات زیادی به راه انداخته است، مشکلات معیشتی است.
وی با اشاره به گرانی ها مواد خوراکی، تاکید کرد: دولت فکری به حال این گرانی ها کند و این وضعیت را ساماندهی کند.
امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: مردم ازانقلاب خود راضی هستند ونسبت به رهبری انقلاب عشق می ورزند اما دولت وظیفه دارد مشکلات معیشتی مردم از جمله گرانی ها را برطرف کند.
آیت الله نعیم آبادی گفت: بانک ها شرایط را بر کشاورزان سخت کرده اند باید فکری به حال کشاورزان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اولویت بندی در طرح های عمرانی مورد بهره برداری استان هرمزگان که برای مردم منفعت بیشتری داشته باشد، را بسیار ضروری دانست.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در پایان خطاب به شرکت کنندگان و مسوولان در این نشست گفت: مشکلات با کف زدن برطرف نمی شود و تعارف ها نیز برای مردم نان نمی شود.

** بیکاری، مشکل اصلی جوانان هرمزگانی است
رییس مجمع نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست، مشکل اصلی جوانان این استان را بیکاری دانست و افزود: توجه به اشتغال پایدار و تامین تسهیلات برای ایجاد اشتغال می تواند امید را در دل جوانان زنده کند.
محمد آشوری افزود: با توجه به جایگاه اقتصادی خوبی که این استان در کشور دارد، ازنبود تعادلی به نام بیکاری در رنج است.
وی بیان داشت: اختصاص 50 درصد استفاده از ظرفیت های شغلی بنگاه های اقتصادی وابسته به دولت به قشر جوان در هرمزگان، می تواند برای آن ها امید بخش باشد.
این مقام مسوول خطاب به رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بیمارستان های بندرعباس، میناب و مادر و کودک در بندرعباس با کمبودهایی مواجه است که نیاز به اعتبارات ملی دارد که خدمت رسانی را در بخش بهداشت و درمان به مردم هرمزگان سرعت ببخشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت معیشت مرزنشینان اشاره کرد و گفت: اگر برای مرزنشینان امنیت اقتصادی و معیشتی ایجاد شود حتی دیگر به حضور نظامی ها در مرزهای این استان نیازی نیست زیرا آن ها به خوبی پاسداری از مرزها را در سالیان گذشته نیز اثبات کرده اند.
وی اظهار داشت: وجود مناطق آزاد در این استان نیازمند تصمیم گیری های عادلانه دولت در زمینه اختصاص اعتبارات لازم است که با توجه به اهمیت بسیار این مناطق، مردم جزیره های هرمزگان نیز نباید از آن بی بهره باشند.

** بازتاب سخنان روحانی در رسانه های خارجی
سخنان روز یکشنبه حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در سفر به استان هرمزگان در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای یافت و خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که ایران آماده تقویت روابط با کشورهای خلیج فارس است
رویترز روز یکشنبه در خبر امروز خود به نقل از رییس جمهور کشورمان افزود: تهران به دنبال برقراری روابط نزدیک با کشورهای خاورمیانه است.
این خبرگزاری اضافه کرد: ایران درچند دهه گذشته درگیر جنگ های نیابتی با عربستان در منطقه خاورمیانه بوده است. روحانی طی سخنرانی عمومی در جنوب ایران که به طور مستقیم از تلوزیون دولتی ایران پخش شد، گفت «ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه به منظور حفظ امنیت خاورمیانه است... دشمنان ما، آمریکا و اسرائیل به دنبال ایجاد اختلاف بین ایرانی ها هستند.»
رویترز نوشت: ایران و عربستان از طرف های درگیر در جنگ های سوریه و یمن حمایت می کنند و این در حالی است که عربستان از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی و از سرگیری تحریم ها علیه تهران حمایت کرده است.
روحانی گفت: رویکرد کنونی آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است.
وی طی سخنرانی در بندر گناوه واقع در جنوب ایران افزود: ما در مقابل فشارهای آمریکا و اسرائیل تسلیم نمی شویم.
رویترز نوشت: تهران گفته ممکن است در واکنش به تحریم های آمریکا که جلوگیری از فروش نفت این کشور را هدف قرار می دهد، مانع صادرات نفت دیگر کشورها از منطقه خلیج (فارس) شود.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک، گزارش داد: روحانی دشمنان ایران از جمله اسرائیل و آمریکا را به دلیل تلاش برای اختلاف افکنی بین ایرانی ها مقصر دانست.
این رسانه به نقل از تلویزیون ایران نوشت: دو روز قبل، روحانی آمریکا و قدرت های منطقه ای از جمله اسرائیل را به دلیل حمله انتحاری خشونت آمیز علیه سپاه که 13 فوریه (24 بهمن) در جنوب شرق ایران رخ داد، مقصر دانسته بود.
اسپوتنیک افزود: روحانی در جنوب ایران طی سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون دولتی منتشر شد، گفت که دشمنان ایران به دنبال ایجاد تفرقه بین قومیت های مختلف در کشور هستند.
بر اساس گزارش اسپوتنیک، روحانی پیشتر اعلام کرده بود که «کاخ سفید، تل آویو و عوامل منطقه ای آنها» مسئول حمله تروریستی در جنوب شرق ایران هستند که به کشته شدن دستکم 40 نفر منجر شد.
این گزارش با اشاره به اظهارات روز شنبه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: وی ایران را «حامی اصلی تروریسم در جهان» توصیف کرد و از کشورهای اروپایی خواست «تضعیف تحریم های آمریکا» علیه جمهوری اسلامی ایران را «متوقف کنند».
روزنامه انگلیسی نشنال امارات نیز نوشت: روحانی به طور دقیق عنوان نکرد که کشورش قصد دارد روابط با کدام کشور خاورمیانه را تقویت کند.
این رسانه افزود: اظهارات روحانی چند روز بعد از برگزاری نشست لهستان با هدف فشار بر امضا کنندگان اروپایی توافق هسته ای مطرح شد.
نشنال با اشاره به اظهارات ضد ایرانی مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مونیخ نوشت، در نشستی که آمریکا در ورشوی لهستان سازمان دهی کرده بود او از کشورهای اروپایی خواست از توافق هسته ای خارج شوند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم در این رابطه نوشت: رئیس جمهوری ایران می گوید «تسلیم فشارهای آمریکا و اسرائیل نمی شویم».
وی روز یکشنبه گفت تهران به دنبال برقراری روابط نزدیک تر با کشورهای خاورمیانه است.
شبکه خبری الجزیره قطر نیز اعلام کرد: روحانی از زیر دریایی مجهز به موشک کروز که ساخت داخل است، رونمایی خواهد کرد. وزارت دفاع ایران گفته است که این زیردریایی قادر به پرتاب موشک کروز است.
روحانی طی سخنرانی در جمع حامیانش در بندر لنگه که در آستانه رونمایی از این زیردریایی مطرح شد درباره ایجاد تفرقه و اختلاف افکنی در کشورش هشدارداد و آن را هدف دشمنان ایران توصیف کرد.
این گزارش افزود: اقدام اخیر ایران تازه ترین نمایش قدرت نظامی این کشور همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است که تنش ها بین ایران و آمریکا تشدید شده است.
این گزارش خاطرنشان کرد، در توافق هسته ای سال 2015 به برنامه موشکی ایران پرداخته نشده است و تهران تاکید دارد که این برنامه را فقط برای اهداف دفاعی دنبال می کند. بازرسان هسته ای سازمان ملل گفته اند ایران هیچ گونه برنامه تسلیحاتی هسته ای را دنبال نمی کند و همچنان به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند است.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری پس از پایان سفر دو روزه به استان هرمزگان بعد از ظهر دوشنبه 29 بهمن ماه با بدرقه استاندار ، نمایندگان مجلس و جمعی از مسوولان محلی بندرعباس را به مقصد تهران ترک کرد.
7198/6048

نظر شما