شناسهٔ خبر: 31270058 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی:

چرا از ترکیه تخم‌مرغ بی‌کیفیت وارد می‌کنیم؟

نمایندگی خراسان رضوی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی گفت: اگر مسئولین آمارها و ارقام را مشاهده کنند متوجه خواهند شد که با تعداد مرغداری‌های موجود در کشور و میزان تولیدات هیچ نیازی به واردات وجود ندارد اما نمی‌دانیم که چه دستی در کار و چه رانتی استفاده شده که بالغ بر 20 هزار تن تخم‌مرغ بی‌کیفیت از کشور ترکیه وارد کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدحسین موسوی امروز در نشست خبری بررسی« مشکلات تولیدکنندگان صادرات محور مرغ و تخم‌مرغ» اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مهمی که بعد از انقلاب برعهده مردم گذاشته شده، بخش کشاورزی است. امام خمینی(ره) فرمودند که ایران کشوری است که باید کشاورزی آن اساس تمام کارها باشد.

وی افزود: کشاورزی به معنای عام مرتبط با بخش دام‌پروری، طیور و کشاورزی است اما متاسفانه از این شعار و رسالت فاصله گرفته‌ایم. ما امروز چهل سالگی انقلاب را جشن گرفته‌ایم اما انحرافات زیادی در شعارها وجود دارد. متاسفانه در کشور ما به این صنعت توجهی نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما کمبودهای بسیاری از نظر مدیریتی مخصوصا در زمینه طیور تخم گذار در کشور داریم و استان خراسان دارای جایگاه دوم در تولید تخم‌مرغ کشور را بر عهده دارد.

خراسان؛ بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده تخم‌مرغ در کشور

موسوی بیان کرد: همچنین با تلاش و همت مرغداران استان، بزرگترین و مجهزترین مرغداری‌ها در این استان بوده و دارای جایگاه ویژه‌‍‌ای هستند و با توجه به همجواری با بعضی از کشورها، استان خراسان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده تخم‌مرغ و جزو بزرگترین مبادی صادراتی کشور هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به کارگیری دانش فنی و علوم جدید در مرغداری‌ها، باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین تخم‌مرغ کشور در استان خراسان، تولید می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی تصریح کرد: امروز با توجه به نوسانات بازار،  افزایش قیمت دلار و عدم اختصاص دلار با نرخ دولتی به بعضی‌ از نهاده‌های مهم ما همچون مکمل‌ها، داروها و ویتامین‌ها و افزایش قیمت در کاغذ و کارتن، قیمت‌ها افزایش یافته است.

قیمت تمام شده تخم مرغ 7200، قیمت عرضه 5350 هزار تومان

موسوی عنوان کرد: در حال حاضر بر اساس برآوردهای ما قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۷۲۰۰ تومان برای مرغداران است و با احتساب 10 درصد سود برای آنان باید قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم‌مرغ، 7800 تومان باشد. متاسفانه تعزیرات قیمتی را که دوسال پیش تصویب کرده‌اند یعنی 5350 تومان را ملاک قرار می‌دهد و علی‌رغم اعتراضات زیاد به مسئولین کشور بیان می‌کنند که اقلام نباید بیش از 9 درصد افزایش قیمت داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در جلسه‌ای در تهران اعلام کرده‌ایم که اگر قیمت دلار را کنترل کنند مابقی اجناس در سطح کشور را خودمان کنترل می‌کنیم. متاسفانه افزایش شدید قیمت تمام‌ شده و زیان کیلویی 1500 الی 1700 مرغداران باعث ارسال مرغ‌ها به کشتارگاه خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی تشریح کرد: در بحث تامین نهاده‌ها، یکی از رسالت‌های مهم شرکت پشتیانی امور دام و فلسفه وجودی این شرکت، حمایت و پشتیبانی از امور دام و طیور در کشور است که متاسفانه بعد از تصویب قانون انتزاع که به واسطه آن وظیفه تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن تجارت گرفته شد و به جهاد کشاورزی واگذار شد، شرکت پشتیبانی امور دام رسالت اصلی خود را از دست داد.

موسوی مطرح کرد: ما بارها در جلسات اعلام کردیم که این شرکت باید اسم خود را عوض کند تا تولیدکنندگان بدانند که دیگر پشتیبانی صورت نخواهد گرفت یا رسالت و سیاست خود را در تصمیم‌گیری‌ها عوض کند.

کشور هیچ نیازی به واردات تخم‌مرغ ندارد

وی افزود:  شرکت پشتیبانی امور دام، در حالی که هیچ نیازی به واردات تخم‌مرغ خارجی در کشور وجود ندارد و با وجود اینکه یکی از افتخارات ما بعد از 40 سال این است که صادرکننده تخم‌مرغ در خاورمیانه هستیم، واردکننده تخم‌مرغ شده‌ایم و این در صورتی است که هیچ نیازی به واردات نداریم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی اظهار کرد: اگر مسئولین آمارها و ارقام را مشاهده کنند متوجه خواهند شد که با تعداد مرغداری‌های موجود در کشور و میزان تولیدات هیچ نیازی به واردات وجود ندارد اما نمی‌دانیم که چه دستی در کار و چه رانتی استفاده شده است که طی دو ماه گذشته افزایش قیمت زیادی در بازار مشاهده شد و دوستان ستاد تنظیم بازار تصمیم به واردات تخم‌مرغ در کشور را گرفتند و بالغ بر 20 هزار تن تخم‌مرغ بی‌کیفیت از کشور ترکیه وارد کشور شد.

انتقال بیش از دو میلیون مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه در اثر تصمیم‌گیری‌های نادرست

موسوی با بیان اینکه امروز دولت نه تنها کمکی به صنعت طیور تخم‌گذار نکرده بلکه صنعت طیور تخم‌گذار به دولت کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌های نادرست سبب شده که  در یک ماه گذشته بیش از دو میلیون مرغ‌ تخم‌گذار را راهی کشتارگاه کنیم و علت آن نیز عدم توجیه اقتصادی است.

وی اضافه کرد: اتفاق دیگری که مازاد بر مشکلات این حوزه رخ داده این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم اینکه دیگر نقشی در تنظیم بازار ندارد، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ و مرغ تخم‌گذار را صادر کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی تصریح کرد: ممنوعیت صادراتی علاوه بر کاهش قیمت تخم‌مرغ، مشکلات زیادی را برای پلت‌کاران و پرورش‌دهندگان جوجه تخم‌گذار ایجاد کرده است. در چند سال اخیر صادرکنندگان ما ظرفیت‌های زیاد و بازار های خوب صادراتی را در منطقه ایجاد کرده اند.

50 درصد اشتغال خراسان در بخش کشاورزی تامین می‌شود

موسوی با بیان اینکه افغانستان یکی از مبادی صادراتی است، عنوان کرد: زمانی که افغانستان را تحریم می‌کنیم و دیگر به این کشور تخم‌مرغ صادر نمی‌کنیم سبب می‌شود که به سراغ پرورش مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر رفته و جوجه‌کشی کرده و این صنعت در کشور را دچار مشکل کند.

وی اضافه کرد: یکی از مکان‌های مهمی که می‌تواند نقشی در تصمیم‌گیری داشته باشد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است. ما در جلسات هم اعلام کردیم که باید به بخش کشاورزی اتاق توجه بیشتری شود، 23 درصد اشتغال استان خراسان در بخش کشاورزی است و با اضافه کردن صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بیش از 50 درصد اشتغال استان را بخش کشاورزی بر عهده دارد.

انتهای پیام

نظر شما